Hej har en fråga kring ett nybygge, har börjat invändigt och får kondens på utsida ångspärr dvs mellan ångspärr och ISO. Förstår inte vad det beror på, bara lite och hade inget liknande problem när jag beklädde norr väggen, nu är det en vägg i rent söderläge så kan tänka mig att den blir väldigt varm och att det är kallare inomhus, kan det även vara byggfukt? Känns som att det mest kommer från isoleringen, ifall den kan ha haft lite fukt i sig. Torkar det lilla ut med tiden utifrån sett? Har inte fått ihop ångspärren i hela huset än så det är inte helt tätt ännu, kan säkert beropå bristande ventilation också, just nu bara självdrag igenom 2 fönster då jag ej fått in vent än. Vägg uppbyggnad enligt husleveratör utifrån - panel, vindduk, 145iso, ångspärr, innerpanel.
Har haft ståendes kallt hela vintern med bara tak och golv isolerat, ställde in en fläkt igår, bör jag ha den ståendes ett tag framöver?
Tankar?
 
Svalt inne varm vägg utsida , då blir det kondens, är inte panelen på utsidan satt
 
Panel har suttit uppe sen i höstas, tror att det kan vara att sista paketet isolering inhandlats i ett senare skede och kan ha haft en liten mängd fukt i sig. Av att döma på bilden då det är en 10cm bit isolering till vänster som har funnits hemma ett tag och där fukten är kommer från det paketet som inhandlats i veckan. Delvis isolerad vägg med tydliga fuktspår, äldre torr isolering till vänster, nyare fuktig isolering till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du värme i huset?
 
D Daniel 109 skrev:
Har du värme i huset?
Har stått kallt fram tills igår, känns som att Det måste varit lite fukt i isoleringen, försöker torka ut nu. Avfuktare i arbete i ett halvfärdigt rum med isolering och plastfolie på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I varma länder sätter man ju ångspärren längst ut då det är varmare ute än inne. Det borde lösa sig när värmen kommer på inne.
 

Bästa svaret

Då är det ju inte så konstigt att du får kondens. Det har definitivt inte med ventilationen att göra. För att driva ut fukten behöver du ha det varmare inne än ute. Sannolikt är det som du säger byggfukt som visat sig. Nu är det utmärkt torkväder om du får lite värme i huset.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
En fråga bara brukar inte plasten man har på insidan vara blå?
 
LoweW
T TheGame skrev:
En fråga bara brukar inte plasten man har på insidan vara blå?
TS använder nog den tunnare plasten(0.12mm?). Den är blå precis som den tjockare(0.2mm) men inte lika blå.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Känns som solklart att det är fukt inbyggd i väggen. Har inte så mycket med varma och kalla sidor att göra.
 
Jo, är det inte kallt inne kondenserar den inte på plasten. Men visst är det sannolikt byggfukt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, är det inte kallt inne kondenserar den inte på plasten. Men visst är det sannolikt byggfukt.
Jo visst är det så men det jag menade var att det är byggfukten som är den stora boven. Men att det stått kallt inne gör det helt klart värre så du har rätt i det.

Söderläget gör att det kan bildas ett rejält ångtryck när solen ligger på, jämför så kallad sommarkondens som kan uppstå i tegelväggar på södersidan.
 
  • Gilla
Byggare Bob 1966
  • Laddar…
Jag tycker du förresten ska skära upp plasten på mitten längs hela väggen för att torka ut ordentligt. Den är ju lätt att tejpa ihop igen. Tur att det upptäcktes nu och inte sen!
 
Att skära upp och värma hjälper sannolikt inte. Värmen driver fukten utåt.
 
Tack för input, blåser på lite mer värme framöver!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.