Undergolvet är alldeles uppruttnad, skall riva golvet, åsar, bärlina. Hur gör jag sen, skall man lägga något direkt på backen, eller? Eller bör man installera en anordning för att hålla torrt därnere?
 
  • Bild på ett fuktskadat undergolv med synliga tecken på röta och mögel under en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är vanligt att man lägger tjock byggplast på marken. God ventilation är naturligtvis viktigt.
Övervaka sedan luftfuktigheten (finns trådlösa mätare) och avvakta mer åtgärder.
 
Lars-Erik Jansson Lars-Erik Jansson skrev:
Undergolvet är alldeles uppruttnad, skall riva golvet, åsar, bärlina. Hur gör jag sen, skall man lägga något direkt på backen, eller? Eller bör man installera en anordning för att hålla torrt därnere?
Står också i startgroparna att byta trossbotten i ett invändigt förråd där trossbotten delvis ramlat ner. Vi har krypgrund/torpargrund utan vare sig plast, avfuktare eller annat men den är i bra skick förutom just i ett förråd som varit väldigt fuktutsatt genom åren. Har också funderat på det här med plast nu när vi snart ska öppna upp golvet i det dåliga förrådet. Men kanske att man gör saken sämre om man bara plastar in 6 kvm...? Är hela din trossbotten dålig?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Det är vanligt att man lägger tjock byggplast på marken. God ventilation är naturligtvis viktigt.
Övervaka sedan luftfuktigheten (finns trådlösa mätare) och avvakta mer åtgärder.
Håller med dig om byggplast och koll av luftfuktigheten, men varför anser du att ventilation är bra?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Håller med dig om byggplast och koll av luftfuktigheten, men varför anser du att ventilation är bra?
Jag anser generellt att ventilation så gott som alltid är bra.
Självklart ska det stängas ner om ex. avfuktare ska installeras.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Står också i startgroparna att byta trossbotten i ett invändigt förråd där trossbotten delvis ramlat ner. Vi har krypgrund/torpargrund utan vare sig plast, avfuktare eller annat men den är i bra skick förutom just i ett förråd som varit väldigt fuktutsatt genom åren. Har också funderat på det här med plast nu när vi snart ska öppna upp golvet i det dåliga förrådet. Men kanske att man gör saken sämre om man bara plastar in 6 kvm...? Är hela din trossbotten dålig?
Denna del av huset är en utbyggnad och innehåller 2 rum på c:a 35 m2 sammanlagd
 
Hur ser det ut runt grunden och huset i stort? Jag konstaterade mycket fukt och påväxt under nya sommarstugan och tror att det främst beror på a) hängrännor som sitter igen, b) att föregående ägare anlagt odlingar direkt mot grund och c) att vatten från en näraliggande väg rinner av mot huset. Det här tänkte jag lösa med att fixa hängrännor, gräva bort rabatterna och dränera ordentligt. Frågan om plast och avfuktare dyker för mig upp först om dessa åtgärder inte fungerar. Frågan är hur det ser ut i ditt fall. Dränering och vattenavledning tror jag är prio 1.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Jag anser generellt att ventilation så gott som alltid är bra.
Självklart ska det stängas ner om ex. avfuktare ska installeras.
Tveksam, om det är svalare i krypgrunden än ute som det alltid är på sommarhalvåret så får du in varm luft i grunden, om du ventilerar, när den luften kyls kommer fukten att kondensera och det blir bara ännu fuktigare i krypgrunden.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Tveksam, om det är svalare i krypgrunden än ute som det alltid är på sommarhalvåret så får du in varm luft i grunden, om du ventilerar, när den luften kyls kommer fukten att kondensera och det blir bara ännu fuktigare i krypgrunden.
Jo, visst är det så. Och även åt andra hållet.
Det är väl därför krypgrunder anses som en riskkonstruktion.
Jag har dock inte sett några krypgrunder utan ventilation (med undantag för där det installerats avfuktare).
Lokala förutsättningar påverkar nog i stor utsträckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.