Skall välja tillval på klinkers mm. Det är ett större gruppområde, så man får offert på sina tillval från entreprenören som lägger in.
Exempel: Det ingår golv som kostar 300/ m2. Viil ha ett golv för listpris 900/m2. Detta golv kan man privat med prutning köpa för ca 700. Entrepenören köper säkert ännu billigare. Är det ok att enterpenören debiterar mig listpris och alltså tjänar minst 200 per kvadrat på att jag gör tillval ?
 
Beror väl på hur ditt avtal är formulerat. Men troligen skulle entreprenören kunna ta både 2 och 3 000/m2 också.
 
Om du istället viii välja bort något dyrt, eller vill ha en billigare variant, ska se att det är billigt pris de drar fram.
 
Det är inget konstigt och så det fungerar. Många hus är billiga och de som bygger tjänar på tillvalen. Prisskillnaden är heller inte speciellt stor procentuellt sätt så att det skulle vara oskäligt. Men som hempularen skrev, vad står det i avtalet?
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
När vi valde husleverantör till vårt nybygge gick ett antal av de stora bort efter att vi bad om pris på ett antal olika tillval redan i offertstadiet. Vann gjorde Åsbohus i Örkelljunga som inte var billigast men som har en hög grundstandard och erbjuder smarta lösningar på många av våra speciella krav. Och inte minst en rimlig tillvalsmarginal som gör att det inte blir dyrare än om vi köpt själva på nätet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi är i exakt samma situation just nu med samma deal verkar det som 300kr m2 ingår för både golv och kakel, klinker. Vi har dock fått vänta i en evighet på att ens få en offert på önskade tillval....

Vi behöver dock inte ta golv och sådant via vår entreprenör om vi inte vill och då räknas 300kr m2 av för golvet på slutsumman för huset. Men vi resonerar att entreprenören nog förmodligen hellre lägger in ett golv vi köper via dem. Om man ändå hade fått en offert
 
låter som sagt ganska normalt och kunde antagligen även vara mycket dyrare. de får även betydligt mer hantering med olika golv överallt och den hanteringen kostar den med. de ser även till att få matrl på plats, tar hand om garantier etc så tveksamt om det är bättre för dem.
 
  • Gilla
McFace
  • Laddar…
S
nordlp nordlp skrev:
Skall välja tillval på klinkers mm. Det är ett större gruppområde, så man får offert på sina tillval från entreprenören som lägger in.
Exempel: Det ingår golv som kostar 300/ m2. Viil ha ett golv för listpris 900/m2. Detta golv kan man privat med prutning köpa för ca 700. Entrepenören köper säkert ännu billigare. Är det ok att enterpenören debiterar mig listpris och alltså tjänar minst 200 per kvadrat på att jag gör tillval ?
Tja, entreprenören vill ju givetvis tjäna på sitt arbete.
Men alternativet är ju att lägga in grejorna själv. Det finns ju dom som är helt novisa och lyckas med allt från avancerade renoveringar till hela husbyggen med rätt kvalitet.
 
  • Gilla
Danhan86
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Tja, entreprenören vill ju givetvis tjäna på sitt arbete.
Men alternativet är ju att lägga in grejorna själv. Det finns ju dom som är helt novisa och lyckas med allt från avancerade renoveringar till hela husbyggen med rätt kvalitet.
Frågan gäller väl vad entreprenören ska tjäna på materialet. Arbetet får han ju redan betalt för. Tillvalet är ett dyrare material.

Eftersom arbetet redan är betalt och inte gör att välja bort så är det en dålig idé att göra jobbet själv. Naturligtvis kan man bygga hela, eller delar av, huset själv. Men få är det ett annat avtal man ska ha från början och inte den här typen av husföretag.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
nordlp nordlp skrev:
Skall välja tillval på klinkers mm. Det är ett större gruppområde, så man får offert på sina tillval från entreprenören som lägger in.
Exempel: Det ingår golv som kostar 300/ m2. Viil ha ett golv för listpris 900/m2. Detta golv kan man privat med prutning köpa för ca 700. Entrepenören köper säkert ännu billigare. Är det ok att enterpenören debiterar mig listpris och alltså tjänar minst 200 per kvadrat på att jag gör tillval ?
Kostar det ursprungliga golvet 300 eller är det vad de reducerar priset med?
Jag frågar för ibland har jag hört argument i stil med: " men den prylen (spisen) du tar bort kost bara 1900 i inköp så jag kan ju inte dra bort de 4500 den kostar på elgiganten. Men nya du vill ha istället kostar 6500, precis som på elgiganten."
Man vill alltså ha marginalen två gånger, både på det man inte sålde och på det man sålde.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
H
E eleson skrev:
Kostar det ursprungliga golvet 300 eller är det vad de reducerar priset med?
Jag frågar för ibland har jag hört argument i stil med: " men den prylen (spisen) du tar bort kost bara 1900 i inköp så jag kan ju inte dra bort de 4500 den kostar på elgiganten. Men nya du vill ha istället kostar 6500, precis som på elgiganten."
Man vill alltså ha marginalen två gånger, både på det man inte sålde och på det man sålde.
Hustillverkaren har ett avtal om vissa produkter, går man utanför standardprodukterna så får man betala mellanskillnaden, visst dessa icke standardprodukter kan man köpa billigare på Elgiganten, Elgiganten säljer ju betydligt fler produkter än hustillverkare gör och de har ett bättre inköpspris. Tycker att Hustillverkarna borde förhandla om ett bredare sortiment och ett med en mer generell rabatt på alla produkter hos tillverkarna. Det är lite klurigt att veta hur de räknar men hustillverkarna förlorar förmodligen inte på det.
Sen behöver ju man inte ha totalentreprenad, det finns ju andra typer av entreprenader och då kan man ju köpa vad man själv önskar och sätta in det själv.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Om man vill bygga med totalentreprenad blir det dessutom svårt att få garantierna att fungera om man blandar med eget material. För köparen är det då viktigt att husföretagen inte låser in sig för mycket mot specifika leverantörer, men jag tycker man ser fler som erbjuder olika produktlinjer speciellt när det kommer till vitvaror. Sedan får man förstå att de helst vill jobba med beprövade material och produkter de har goda erfarenheter av, speciellt om de ska lämna lång garanti det hela.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Skumpe
De tjänar på tillvalen. Det är en del av affärsmodellen. Det kostar inte Bilia 12000 kr att serva din bil heller men sådana priser har de. Sådan är affärsmodellen. Både priset på en ny bil och ett nytt hus har detta inräknat.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det verkar fungera på olika sätt med olika företag. Vi håller själva på att bygga nu och vad gäller tillval som kakel så får vi handla kakel för 300kr/kvm för de planerade ytorna. Säg att vi har 100kvm kakel så får vi handla för 30000kr resten betalar vi extra till den partner de har för kakel. Alternativet för oss är att köpa in själva och få tillbaka 250kr/kvm som ett avdrag och sedan köpa vilket kakel vi vill.
Men tror du får vad det kostar i butik utan någon rabatt är det vanligaste.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
nordlp nordlp skrev:
Skall välja tillval på klinkers mm. Det är ett större gruppområde, så man får offert på sina tillval från entreprenören som lägger in.
Exempel: Det ingår golv som kostar 300/ m2. Viil ha ett golv för listpris 900/m2. Detta golv kan man privat med prutning köpa för ca 700. Entrepenören köper säkert ännu billigare. Är det ok att enterpenören debiterar mig listpris och alltså tjänar minst 200 per kvadrat på att jag gör tillval ?
klart han debiterar listpris , varför skulle han inte göra det ?
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.