I Ironside skrev:
Vi är på väg att köpa ny ytterdörr och läst runt en hel del på nätet samt pratat med återförsäljare och HDF är standard i ytterdörrar även i 20 000 - 30 000 klassen. När jag frågar tillverkaren om inte detta är direkt dåligt så säger man bara att det klarar väta något bättre än MDF men att det fortfarande sväller. Anledningen till att man använder HDF handlar om att kunna leverera många olika utformningar på dörr för rimliga priser.

Vi satte nyss in en billigare dörr från Bauhaus i garaget och redan efter 2–3 månader så reser sig färgen på karmen. Som tur var fick vi tillbaka pengarna men ingen ersättning för allt jobb med montering och materialåtgång.

Jag kan inte annat än att hålla med om att kvalitén på dörrar är förvånansvärt låg idag. De dörrar vi har i huset har suttit där sen 70 talet, först nu är det dags att byta dem. När jag tittar på nya dörrar med HDF räknar jag på sin höjd 5 år.

Extra tak ut över takfoten? Det har uppenbarligen inte de teakdörrar som suttit på vårt hus i 50 år behövt!? Vi går alltså bakåt i utvecklingen och det med stormsteg?

Den ytterdörr vi just nu lutar åt är en Diplomat dörr med deras Extreme märkning där yttre HDF skivor är bytta mot laminat som inte kan svälla. Men det är inte tydligt om det kan finnas annan HDF i dörren. Dörren beräknas kosta 15 000 kr plus sidoljuset för 7000 kr. Ska man få en massiv dörr tillverkad kan man väll tänka sig att den hamnar på 40 k? Men visst, håller den 40–50 år lär det ju vara värt det.

Har läst flertalet trådar, särskilt om Swedoors där man har en kärna av HDF som spräcker dörren när vätan tillslut tar sig in. Det räcker att någon råkar klämma något i dörren, kanske på undersidan där man lätt missar skadan.

Men uppenbarligen säljer HDF dörrarna bra eftersom det är klart svårare att få tag på massiva. Folket anser kanske inte att man behöver bättre kvalité.
RM snickeri använder Tricoya istället för HDF i sina dörrar. Tricoya ska tydligen gå att använda som väggbeklädnad i våtrum o har enl tillverkaren en förväntad livslängd på 60 år utomhus.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
N nochl skrev:
Byggde hus 2014. Satte in pardörrar från Diplomat. Vi är inne på 4e (!) dörren nu. Alla sväller upp likt TS inom 2 år.

Enda positiva är att garantin har gått problemfritt.
Om det är 10 års garanti och de kostar 30.000 så blir det ju bara 3.000 per år för dörren, eller 10 kr om dagen. ;) Mycket trist dock.

De här sk "underhållsfria" produkterna med tät lack, MDF mm är ju inte roliga. Bodde i en lägenhet där balkongdörr var i MDF på insidan, och fönstren hade detaljer i plast och trä i en kvalitet som låg under produkter från Wish. Vi har (tyvärr) dörrar som är bytta, gissar 50-tal till 80-tal, konstigt nog är de inte skadade trots att de två yngsta är utan tak. Fula, men jag inser att man inte ska byta om man inte absolut måste.

Köpte en förrådsdörr, valde en klädd i bastu/karrosseripanel, i övrigt är det väl träram med nån slags masonit på insidan. Omålat sen ett år, utan tak, ser fortfarande bra ut. Får se till att använda linoljeprodukter helt enkelt.
 
I
Har varit i kontakt med Snickar Pär och merparten av deras dörrar innhåller HDF. Deras 21 serie som har teak faner har dock ingen spånskiva alls i sig men priserna med sidoglas hamnar då på ca 40-50k för vår del. Om det är värt det? Svårt att säga. Det finns ju andra saker som kan göra att en dörr behöver gytas utanför garantitiden så kanske är det bättre att köpa billigare men byta oftare. I TS fall kan man gissa på att en dörr utan spånskiva hamnar en bra bit över 40-50k?

Pratade med Diplomat och även om man väljer extreme så är det bara yttre HDF plattan som man byter, det finns fortfarande spånskiva i dörren. Diplomant har INGA dörrar som är helt ren från spånskiva.

En anledning till att man använder HDF istället för massivt(förutom priset) är för att HDF är dött, d.v.s det kommer inte röra på sig och därmed hålller färgen bättre vilket medför mindre risk för att dörren tar in väta. Det hjälper såklart inte från yttre våld, råkar det komma en sten eller liknande mellan tröskel och dörr och man inte tänker på skadan så är det kört med en HDF dörr.
 
I Ironside skrev:
Har varit i kontakt med Snickar Pär och merparten av deras dörrar innhåller HDF. Deras 21 serie som har teak faner har dock ingen spånskiva alls i sig men priserna med sidoglas hamnar då på ca 40-50k för vår del. Om det är värt det? Svårt att säga. Det finns ju andra saker som kan göra att en dörr behöver gytas utanför garantitiden så kanske är det bättre att köpa billigare men byta oftare. I TS fall kan man gissa på att en dörr utan spånskiva hamnar en bra bit över 40-50k?

Pratade med Diplomat och även om man väljer extreme så är det bara yttre HDF plattan som man byter, det finns fortfarande spånskiva i dörren. Diplomant har INGA dörrar som är helt ren från spånskiva.

En anledning till att man använder HDF istället för massivt(förutom priset) är för att HDF är dött, d.v.s det kommer inte röra på sig och därmed hålller färgen bättre vilket medför mindre risk för att dörren tar in väta. Det hjälper såklart inte från yttre våld, råkar det komma en sten eller liknande mellan tröskel och dörr och man inte tänker på skadan så är det kört med en HDF dörr.
Även Tricoya är dött, tom extremt mycket dödare än HDF. Dock mycket dyrare.
 
K Knuten26 skrev:
Man sätter en sparkplåt med droppnäsa , ca 200 hög neder kant( sticker upp bakom HDF boarden )man sågar först av en HDF board, ca 170mm
Finns det sparkplåt med dropnäsa att köpa löst? Jag kan inte hitta....
 
G Gurrans skrev:
Har du kollat direkt med SnickarPer? De har ingen direktförsäljning, men jag brukar ringa dit med mina frågor, sen skickar de en offert till min återförsäljare. Vi sätter á 30 SnickarPer / år, så vet att de har ett riktigt duktigt finsnickeri för specialdörrar, så ring dem och kolla.
Nu har jag fått en offert av SnickarPer. 79,2 tkr för en dubbeldörr med överljus. Känns väl dyrt för en dörr som innehåller HDF
 
hsd
Ska man ha en riktig dörr så anlita en duktig snickare, som exempelvis findus42 här på byggahus
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Dörr utan HDF
Mätte upp en dörr 1 februari. En lokaldörr som var slut i limningarna och med rutten karm.
Ni ser förutsättningarna. Sten några cm under dörren. Karmen går ner i marken. Anslaget mot tröskeln var ett plattjärn. Golvet är gjutet mot plattjärnet. Änden av järnet ni inte ser har börjat växa och skikta sig. Smuts har trampats ner bakom och det har vikt ut sig minst en cm.
Gammal dörrtröskel med skadade karmar och snö på grått betonggolv, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nåväl... Orginaldörren har ju inte hållit illa för det. 70 år är imponerande med stänk och inträngande vatten. Jag funderade hur den dörr jag gör skall få bättre möjligheter att överleva. Målade dörrar gör jag helst i furu. Även karmen. För att inte behöva ställa den i vatten, som den gamla, lät jag smederna i grannfirman vika till en tröskel i rostfritt. Givetvis är den monterad under karmen.
Närbild av tröskel i rostfritt stål designad för att förhindra vattenskador på dörrkarm.
Höjden avpassad så att den inre vinkeln vilar direkt på golvet. Det går inte att se nu, men under plåten har jag i förväg limmat en 8mm slanglist för att stoppa drag under tröskeln. Den är också fogad på insidan.
Rostfri tröskelplåt monterad under en dörrkarm, med stenskott och spill nära dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hög sparkplåt tar emot det värsta stänket. Toppförseglad givetvis. Dörren helt utan HDF. Dock inte massivträ rakt igenom. Furukärna och furuplywood med aluminiumskikt som fuktstopp.
Renoverad ytterdörr i grönt med överljus och tröskelplåt i rostfritt stål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det handlar om perspektiv. Det går att få HDF att hålla bra under en normal garantitid. Vill man ha tjugo år och uppåt så duger det inte. Det kommer bli skador och sprickor med tiden. Material som växer går då inte att använda. Med sådant accellererar förfallet när det väl börjat.

Jag kan inte svara på varför jag slipper kompromissa. Tur förmodligen. Att ha kommit in i ett gäng företag som tillverkar åt kunder med sekelperspektiv.

En dörr från SnickarPer med överljus kostar alltså 80 papp. Att säga att det är bättre att gå till ett lokalt snickeri är inte vad jag vill göra. Även om jag kan stå för det jag gör så vet jag inget eller mycket lite om andra snickerier. Risken med ett sådant råd är att det lokala företaget inte har kunskaperna eller att de tar chansen att få extra bra betalt ”för kvalitet är ju värt hur mycket som helst”.

För att återgå till SnickarPers erbjudande. För åttio papp, med min huvudkunds debiteringsmodell, så kan jag jobba ungefär 100 timmar på en sådan dörr. Då har jag antagit att materialet är en tiondel av priset. På hundra timmar får jag ihop något sånt här ungefär med montering.
Nyinstallerad träyttredörr med överljus och sparkplåt, utan HDF, placerad i en byggnads entré med stenläggning framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inte till någon hjälp att veta det då jag inte gör sådant till privatpersoner professionellt. Med det menar jag att jag tar på mig ett sådant jobb åt en privatperson av helt andra skäl än att jag skall tjäna pengar. Huvudkunden köper tid av mig för en halvmiljon om året ungefär. Det räcker för att jag skall få det jag behöver för att leva och lägga undan pengar. Privatpersonsprojekt tar jag för att det är ett kul objekt eller för att det finns sociala skäl, som till exempel att klienten är värd det av något skäl som kan vara helt ologiskt.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Aser och 11 till
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Finns det sparkplåt med dropnäsa att köpa löst? Jag kan inte hitta....
ja fete finns sparkplåt i 2 m lgd fabrikat Lindabeller gå till plåtslagaren så fixar han till en fotplåt ganska kvickt!
 
J JohanLun skrev:
Om det är 10 års garanti och de kostar 30.000 så blir det ju bara 3.000 per år för dörren, eller 10 kr om dagen. ;) Mycket trist dock.

De här sk "underhållsfria" produkterna med tät lack, MDF mm är ju inte roliga. Bodde i en lägenhet där balkongdörr var i MDF på insidan, och fönstren hade detaljer i plast och trä i en kvalitet som låg under produkter från Wish. Vi har (tyvärr) dörrar som är bytta, gissar 50-tal till 80-tal, konstigt nog är de inte skadade trots att de två yngsta är utan tak. Fula, men jag inser att man inte ska byta om man inte absolut måste.

Köpte en förrådsdörr, valde en klädd i bastu/karrosseripanel, i övrigt är det väl träram med nån slags masonit på insidan. Omålat sen ett år, utan tak, ser fortfarande bra ut. Får se till att använda linoljeprodukter helt enkelt.
25000 gick dubbeldörren med överljus på så lite billigare ;)

Förövrigt inspekterade jag ytterdörren idag och vår fjärde dörr har nu sprickbildning och början på fuktskada.
Närbild på en vit dörrkarm med sprickbildning och tecken på fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Ironside
  • Laddar…
I
N nochl skrev:
25000 gick dubbeldörren med överljus på så lite billigare ;)

Förövrigt inspekterade jag ytterdörren idag och vår fjärde dörr har nu sprickbildning och början på fuktskada.
[bild]
Ska det se ut såhär på en dörr för 25k så kan jag lika bra köpa en billighets dörr på Bauhaus och byta oftare.
 
I Ironside skrev:
Ska det se ut såhär på en dörr för 25k så kan jag lika bra köpa en billighets dörr på Bauhaus och byta oftare.
Jo, men måste återigen lyfta deras garantibemötande. Även denna gång har de gått med på att byta ut dörren. Skillnaden denna gång är att de säger att de omarbetat den utanpåliggande listan för denna dörrtyp så jag är försiktigt hoppfull.

/nochl
 
I
N nochl skrev:
Jo, men måste återigen lyfta deras garantibemötande. Även denna gång har de gått med på att byta ut dörren. Skillnaden denna gång är att de säger att de omarbetat den utanpåliggande listan för denna dörrtyp så jag är försiktigt hoppfull.

/nochl
Står det för jobbet och materialet för att byta ut dörren med? Såfall antar jag att man kan leva me det. Men man kan ju undra hur länge den kommer hålla efter garanti tiden gått ut.
 
I Ironside skrev:
Står det för jobbet och materialet för att byta ut dörren med? Såfall antar jag att man kan leva me det. Men man kan ju undra hur länge den kommer hålla efter garanti tiden gått ut.
Jo, de anlitar en snickarfirma som sköter allt kring bytet.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
J Jockeastrom skrev:
Nu har jag fått en offert av SnickarPer. 79,2 tkr för en dubbeldörr med överljus. Känns väl dyrt för en dörr som innehåller HDF
Ja, frågan är om det blir billigare att göra inverkan på väggen. Det är inte direkt standardmått du var ute efter? Sällan vi sätter ytterdörrar för under 30.000:-

Verkar dock som att återförsäljaren lagt på en del där. Vänd tillbaka till SnickarPer och fråga. De kan alltid ställa frågan till återförsäljaren och be dem gå ner i pris misstänker jag, om de gjort allt jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.