TheKangas
Vi köpte vårt hus av ett dödsbo för några år sedan. I ett av sovrummen har det billiga IKEA-laminat-golvet sviktat på två ställen. Nu i samband med en kommande köksrenovering bestämde vi oss för att även renovera sovrummen så dom är lite trevligare att vara i under köksrenoveringen.

Började med rummet där golvet sviktar. Och givetvis hittade jag förberedelse för framtida avlopp. Logiskt då det är i en tillbyggnad & enligt ritningar går avloppet rakt under detta rum.

Men nu behöver jag på något sätt fylla igen dess hål för att kunna lägga nytt golv. Hur ska jag göra då? Kan man fylla hålen med typ makadam och sen en fibercementskiva ovanpå tätad med något runt öppningen? Vill ha kvar möjligheten att komma åt avloppet om vi nästa år (när badrummet ska renoveras) bestämmer oss för att flytta det. Dock vill jag ha ett icke sviktande golv.

All hjälp tas tacksamt emot!

Ett upptaget betonggolv i ett sovrum med ett synligt hål och förberedelse för framtida avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett upptaget golv med ett synligt avloppspreparationshål fyllt med makadam och en locket överöppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog inte för framtida avloppsanslutning utan högst troligt är det en rensbrunn.

Antingen flyttar du rensbrunnen eller så får den vara tillgänglig.
Om du fixar ordentliga kanter i hålet så går det att lägga ett lock över som livar med golvet.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
TheKangas
GoForIt GoForIt skrev:
Låter ju som att det som behövs är en inspektionslucka för golv, typ [länk]
Det hade jag inte ens tänkt på. Är det okej att ha den under parketten eller behöver den vara tillgänglig även när golvet är lagt?
 
TheKangas TheKangas skrev:
Det hade jag inte ens tänkt på. Är det okej att ha den under parketten eller behöver den vara tillgänglig även när golvet är lagt?
Den frågan är svår att besvara på distans, beroende på hur ert system ser ut.
Men det är inte ovanligt med inspektionsluckor under ett parkettgolv. De används ju normalt så sällan.
 
TheKangas
Demmpa Demmpa skrev:
Det är nog inte för framtida avloppsanslutning utan högst troligt är det en rensbrunn.

Antingen flyttar du rensbrunnen eller så får den vara tillgänglig.
Om du fixar ordentliga kanter i hålet så går det att lägga ett lock över som livar med golvet.
Ja nu när googlade rensbrunn snabbt så är det nog vad det är. Vi har 2st i det rummet, är det normalt? Är det två olika ledningar på avloppet. Ritningen - som jag inte kan hitta - tror jag visade bara 1 ledning för avlopp.

Kanske bäst jag ringer VVS:are som tar en titt/löser det åt mig. Är ju i princip stamkund hos dom nu :crysmile:
 
TheKangas TheKangas skrev:
Det hade jag inte ens tänkt på. Är det okej att ha den under parketten eller behöver den vara tillgänglig även när golvet är lagt?
När det är stopp i avloppet lördag kväll, gästerna är hemma och maten snart ska serveras är det rätt skönt att kunna öppna en lucka för att kunna komma åt spolbrunnen och spola bort stoppet.

Men det är inte alltid så roligt med en lucka i golvet. Kan man gömma den i en garderob eller liknande hade jag haft den kvar, i annat fall så hade jag lagt golv över den. Finns det någon Spolbrunn på utsidan av huset?
 
Troligen är ena rensbrunnen för avloppet och den andra för dräneringen.
 
TheKangas TheKangas skrev:
Ja nu när googlade rensbrunn snabbt så är det nog vad det är. Vi har 2st i det rummet, är det normalt? Är det två olika ledningar på avloppet. Ritningen - som jag inte kan hitta - tror jag visade bara 1 ledning för avlopp.

Kanske bäst jag ringer VVS:are som tar en titt/löser det åt mig. Är ju i princip stamkund hos dom nu :crysmile:
Öppna locket och kolla? Finns det någon ritning på avloppet som du kan ladda upp här? Det kan vara spolbrunnar på olika stammar, men det kan också vara förberedelse för framtida avloppsanslutningar.
 
Kan utrymmet ursprungligen vara tänkt som garage/förråd med hänsyn till placeringen av brunnarna?
 
TheKangas
N NoOne2k skrev:
Öppna locket och kolla? Finns det någon ritning på avloppet som du kan ladda upp här? Det kan vara spolbrunnar på olika stammar, men det kan också vara förberedelse för framtida avloppsanslutningar.
Jag öppnade locken och kollade. Långt där nere (83cm enligt tumstock) såg man avloppsrören rena och fina.
Fick en ritning av kommunen på papper då dom inte hade en digital kopia. Ligger i en mapp tillsammans med övriga ritningar. Men var mappen är just nu vet jag inte...
 
TheKangas
GoForIt GoForIt skrev:
Kan utrymmet ursprungligen vara tänkt som garage/förråd med hänsyn till placeringen av brunnarna?
Högst tveksamt. Placeringen är i en tillbyggnad till huset (färdigt 2010). I krypgrunden under den gamla delen kan man se avloppet (från kök och badrum) gå ner i jorden under badrummet (markerat med B). Och sedan går avloppen tvärsöver tomten till en kopplingspunkt i gatan utanför vår tomt. Vid kryssen har jag markerat var brunnarna är placerade, i ett av dom mindre sovrummen.

3D-ritning av en husplan med markerad avloppsväg med rött, bokstaven B vid badrummet och kryss för brunnarnas positioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med den ritningen/bilden så ser man att bägge ligger ”direkt utanför” gamla huset, så stärker det tesen att det är spolbrunnar, en för vardera (avlopp & dränering).
 
TheKangas
Demmpa Demmpa skrev:
Med den ritningen/bilden så ser man att bägge ligger ”direkt utanför” gamla huset, så stärker det tesen att det är spolbrunnar, en för vardera (avlopp & dränering).
Jag ringde min favorit VVS:are och han hade tid att komma förbi redan idag.
Sagt och gjort. Det är spolbrunnar.
Han föreslog att gjuta fast en rensbrunn i samma nivå som golvet och därefter göra runda hål i trägolvet som ska in. Såhär:
Rensbrunn integrerad i betonggolv med måttmarkeringar, föreslagen installation för spolbrunnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han kunde garantera mig fast pris på 4000kr för allt jobb. Eller så kunde jag göra det själv, "inte så svårt".

Blir ett projekt för senare i år :D
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.