Jag är intresserad av att komma igång med möbelsnickeri, finsnickeri. Är grön inom detta. Finns det grupper inom det området som man kan få lite tips ifrån när det gäller teknik och materialval?
 
Microkatten
Trevligt! Vet inte riktigt vad du menar med grupper, men det finns ju massor av ställen man kan få tips och lära sig från, t.ex. YouTube, tidningar, böcker, kurser, forum såsom detta!

Om du är mer konkret vad du undrar över så får du säkert många tips här, och om du söker i forumet hittar du säkert också mycket matnyttigt!
 
Stumpy nubs och Pask makes från youtube är bra. Annars kan du söka eller fråga här på forumet.
 
Rob Cosman och Matt Estlea på Youtube är duktiga, både på att snickra men framförallt bra på att lära ut. Matt har en free online woodworking school som är ganska nystartat och där finns ett par projekt där man kan lära sig mycket. Rob har hur många videos som helst att titta på och många av dom är riktigt bra för att lära sig både hur och varför man gör vissa saker.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Skulle nog rekommendera dig att söka lite generellt på "woodworking" på Youtube, kolla av litegrand och se vad som passar dig. Det finns allt från diletanter som bara gör om något de själva sett på tuben till proffs som erbjuder ett vettigt innhåll i sina klipp.

Egna favoriter för tillfället — av olika anledningar — är Matt Estlea, Marc Spagnulo ("the wood whisperer"), Peter Millard, Ishitani Furniture och några till som jag inte kommer på just nu. Steve Ramsey är en rätt charmig kille som erbjuder en insiktsfull och jordnära approach till snickeri, oftast inget finlir men jag gillar honom.
Behärskar man fler språk än engelska finns det såklart en uppsjö tyska youtubers och kanaler att kolla upp; Guido Henn, Holzwerken, är oerhört innehållsrikt och intressant och en som jag gillar är den underbart galne människan som står bakom "Let's bastel" — underhållning och inspiration i samma påse...

Med det sagt skulle jag nog vilja höja ett varningens finger — det är lätt att bil en "Youtubesnickare", att hämta all sin inspiration och kunskap därifrån. Det är lätt att lägga mycket tid på Youtube och inte i snickeriet, man får mycket input på nätet — ibland bra, ibland inte — men det slår inte att vara i verkstaden och "göra". Jag vet av egen erfarenhet...

Dessutom har du olika forum, Byggahus såklart; här är det många som delar samma intresse för snickeri, maskinerna som behövs och verktygen men festoolownersgroup och routerforums hänger jag regelbundet på. Självklart finns det mer, inte minst på Facebook.

Roligt med ditt nya (?) intresse, fortsätt ställa frågor och vara nyfiken för annars lär man sig ingenting och sist men inte minst välkommen till Byggahus!
//Ronnie
 
  • Gilla
Rosendals design
  • Laddar…
Tackar för svaren.
Det blir att kolla på youtube och kolla olika trådar för tips och trix samt framförallt testa själv.
 
  • Gilla
Bröstmjölk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.