Tänkte byta panel men den gamla panelen är spikad på någon gammal målad trä (fiber) -skiva? Den är vitmålad men ser lite svartprickig ut och risig längst ner pga fukt. Den ska väl bytas mot vindduk?
 
Att byta den mot vindduk blir en klar försämring då träfiberkivan (om den är porös typ) tillför en hel del som ett yttre heltäckande isoleringsskikt.
Kanske vindduk utanpå.
Lägg upp lite bilder så blir det lättare att svara. :)
 
Säkerligen någon form av asfaboard vilket var populärt att sätta och sedan bara spika panel eller enbart lockläkt på.
Ska du byta panel kan man ju plocka bort skivorna om de är dåliga och kontrollera att det inte finns röta, men framför allt kunna förbättra isolering om det är byggt på det sättet (dvs inte är timrat bakom)
 
Vad ska skivorna bytas ut mot? Jag har sett hur asfaboard på 70-talet ser ut. Men detta ser ut som en träfiberskiva. Enbart byta ut skivan mot vindduk eller även annat material bakom vindduken? Närbild av en vägg med träfiberskiva, en träregel och vitmålad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det var ju inte asfaboard. Har inte sett sådan, men ser ut som någon variant av utomhusgips med träfiber som ytskikt. Hur gammalt är huset?
 
A AndersS skrev:
Ja det var ju inte asfaboard. Har inte sett sådan, men ser ut som någon variant av utomhusgips med träfiber som ytskikt. Hur gammalt är huset?
Förråd byggt 1992.
 
S StellaMaris skrev:
Förråd byggt 1992.
Så nytt. Bör väl vara isolerat i väggarna och då med isolering som inte sjunkit ihop.
Täcker skivorna skulle jag bara läkta, om det saknas, och spika ny panel om det fortfarande ska användas som förråd.
 
A AndersS skrev:
Så nytt. Bör väl vara isolerat i väggarna och då med isolering som inte sjunkit ihop.
Täcker skivorna skulle jag bara läkta, om det saknas, och spika ny panel om det fortfarande ska användas som förråd.
även om skivan är fuktig nertill? Mätte med simpel fuktmätare från biltema, fick upp ett värde på 17%
 
S StellaMaris skrev:
även om skivan är fuktig nertill? Mätte med simpel fuktmätare från biltema, fick upp ett värde på 17%
Du får ta reda på varför den är fuktig och och hur det ser ut, har den gått sönder. Är det en gipsskiva med träfiberskikt? Tar du bort orsaken till fuktinträngning kommer den säkert att torka ur. Fuktkvot på 17% ligger väl på gränsen men inte mera utan att det torkar ur.
Jag känner inte till den skivtypen men det finns säkert någon annan här som vet mera om den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.