Hej!
Håller på och planerar för altanprojektet och skulle behöva hjälp med bärlinan och hur jag skall bygga upp den när jag skall ha dubbel fris?

Skall ha längsgående trall och dubbel fris runt om samt dubbel i mitten.
28x120 tryckimpregnerat.

Tänker mig en ram och däremellan cc600 mellan reglarna. Men hur gör jag med reglarna i ytterkant samt i mitten?
 
En extra regel där de längsgående trallbrädorna slutar och kortla på sidorna för frisen. Schematisk illustration av trallkonstruktion med längsgående brädor och en regel för sidofrisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack! Och för frisen i mitten gör jag likadant med antar jag.

Dum fråga kanske men lägger jag frisen längs med regel nr 2 men inte på den? Alltså bara på kortlarna och regel nr 1,
 
Frisen behöver inte ligga på regel 2, räcker med kortlingarna.
De längstgående måste vila på regel 2 och inte sticka ut för mycket, däremot kan det räcka med att de vilar på halva regeln - men sämre att skruva nära ändträ.
Vill du gera frisen i hörnen får du kanske lägga in någon extra kortling.
Och kortlingarna måste nog inte ha samma höjd (dimension) som reglarna... Schematisk illustration av reglar och kortlingar i en byggkonstruktion med numrerade anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eric Strömgren
  • Laddar…
Precis så som Davids bild har jag gjort mina frisar.

När man gör dubbelfris så hade jag dock även lagt en (eller helst) 2 kortlingar 45° graders i ändarna för att få bra med material att skruva i.

Kortlingarna gör du något längre än frisen är bred. Säg att det är ca 1cm luft mellan golv regeln och frisen.

Detta är för att du ska slippa skruva själva golvtrallen ute i ändarna, utan kan då skruva 3-4cm in på brädan istället.

Dvs, om du ska göra med 120 trall så blir det följande.

45mm regel, 210mm kortling, 45mm regel.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Stort tack grymma ni är! Nu blir det mycket tydligare hur jag ska göra.

Hur får jag till 45 graders kortlingar på bästa sätt och hur fäster jag dem?
Eller funkar det utan dessa, inte sett det på andras byggen och känns avancerat för en amatör som mig. =)
 
J jj44 skrev:
Stort tack grymma ni är! Nu blir det mycket tydligare hur jag ska göra.

Hur får jag till 45 graders kortlingar på bästa sätt och hur fäster jag dem?
Eller funkar det utan dessa, inte sett det på andras byggen och känns avancerat för en amatör som mig. =)
Jag hade gerat ena änden, sedan måttat på plats och ritat på och kapat.
Sedan skråspikat/skruvat den.
 
Ett annat sätt än att lägga dubbel fris är att lägga en bredare tryckad regel som fris. Det blir samma regling inunder men man får flytta ned kortlingarna och yttersta regeln för att kompensera för skillnaderna i tjocklek.
Träaltan under konstruktion med bred regel som fris och synliga reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
Rekommenderar en bra gersåg, då blir allt roligare.
Kan vara bra med en som kan lutas 45gr i sidled så man kan kapa reglar i 45gr liggande. Hyr ifall du inte vill köpa.

Sen tycker jag inte du ska oroa dig, testa :D
Alla kortlingar är så korta att det är liten kostnad att testa och sen strunta i det om det känns tokigt.

Jag är mest avundsjuk på att du har så bra ideer!
Själv är jag rätt bra på lösningar, men oduglig på design, så blir ofta standard :rolleyes:
 
Mkt bra tips! Tack alla! Uppskattas! För att slippa gersåga 45 grader kortlingar kan man inte bara sätta en eller två extra kortlingar i hörnen? inte lika snyggt o proffsigt men det borde räcka för att skruva frisen tänker jag?
 
Håller på med att lägga en dubbel fris. Vilket avstånd rekommenderas mellan fris och de tvärgående trallbrädorna? Och mellan frisbrädorna och räckesstolparna och mellan de 45 graders sågade frishörnen?
Har sett många siffror men någon som kanske har egna erfarenheter?
 
Tjena, lägger ett inlägg i den här gamla tråden för framtida referens, om någon är intresserad av hur jag valde att göra.

Dubbel fris som möter varandra (blå mot röd i bilden) på 45 graders vinkel i hörnet, såga runt stolpen är inga problem.

Trallen är lagd över sista skruvregeln så att den enkelt kan sågas längs densamma (grön markering i bild).

När trallen är sågad lägger jag dubbel fris på kortlingar (gul markering på bild). Som ni ser är kortligen mot hörnstolpen lagd flat, för att tillåta infästning lättare.

Det är väl ungefär som tidigare inlägg-ish, men med bredare kortling mot kanten. Hoppas att det kan inspirera någon!
 
  • Trädäck med dubbel fris markerad i blått och rött, sågad runt stolpen, grön markering för skärlinje, gula markeringar för kortlingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.