Nån kunnig som kan säga vilka väggar som är bärande utifrån denna bild?
 
  • Arkitektritningar av en byggnad inkluderar bottenvåning, första våning, källare, snitt och fasadvyer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tro att dessa väggar är bärande. Troligen inte de på övre plan som jag ritade in av bara farten, men de stöttar upp om du har möjlighet att gå upp på vinden.

Arkitekturritningar av ett hus med markerade bärande väggar på olika våningsplan och sektionsskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack, det var det jag trodde också :)
Det går att gå upp på vinden så jag antar att det är bra att behålla de där väggarna så intakta som möjligt och växla av om man vill göra öppningar större eller så.
 
De väggar på bottenvåningen som @roli har rödmarkerat är sannolikt bärande, men inte helt säkert bara dessa. På övervåningen är stolparna som finns i kattvindsväggarna bärande, roligen inte övriga mellanväggar, om inte kallvinden är fullastad med skräp. I hus från tiden då man byggde ned massiva plank kan bjälkarna på samma våningsplan ligga med olika riktning. Detta måste man kontrollera för att vara på den säkra sidan. Det som gör mig misstänksam är köket som är långsmalt tvärs husets längdriktning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tror de röda är bärande tillsammans med murstocken som sitter i mitten, låter det rimligt?
 
Även väggen mellan kök och sovrum kan vara bärande. Kontrollera golvbjälkarnas riktning i rummet ovanför köket. Murstockar är aldrig bärande utom i mycket gamla hus. På övervåningen är endast kattvindsväggarna bärande.
 
Vad räknas som mycket gammalt i sammanhanget? Huset är byggt 1922.
Väggen mellan kök och sovrum på bottenvåning är flyttad precis innan dörröppningen i sovrummet. Eventuellt har det lagts in en stålbalk i taket där den var tidigare.
 
Mycket gammalt är < 1850.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.