Mina föräldrar har en gammal lada på tomten. Den är byggd med en ram av bjälkar som ligger på stenar för att komma upp över marknivå. På ramen står stolpar som håller upp takstolarna.

Pga tjällossning har en bit av ramen trillat av stenarna och den liggande bjälken är rutten. För att underhålla tänkte jag försöka byta ut den.

Har läst på här på forumet och funderar på att lyfta ett par stående stolpar med domkrafter för att komma åt att byta samt få dit stenarna igen.

Tänkte borra hål i stolparna och dra fast en bit regel med gängad stång, för att domkraften ska få fäster Men jag är osäker på vad man ska titta efter, vill ju inte att stången ska gå av så stolpen åker ner igen.

Den här t.ex:

https://www.clasohlson.com/se/p/11-1178-12

A4 DIN 975, nån som vet vad det betyder? Tror ni den klarar jobbet?
 
Om jag inte misstar mig så är A4 korrosionsklassen och DIN 975 gängstandarden. Jag tycker det saknas en hållfasthetsklass.
 
  • Gilla
10_tummar
  • Laddar…
Det funkar nog om det är vanl 8.8 eller bättre.
Förr gick det ju bra att spika på ett knap att lyfta på, jag sätter hellre en bit 4"x4" på domkraften och pallar under med rejäla dimensioner.
 
  • Gilla
10_tummar
  • Laddar…
Biltema har både m12 och m20 för betydligt mindre pengar så har jag svårt att förstå varför du skulle välja rostfritt från classe? m20 kan ju vara lite svårt att borra för och onödigt grovt till ditt behov
 
  • Gilla
10_tummar
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Biltema har både m12 och m20 för betydligt mindre pengar så har jag svårt att förstå varför du skulle välja rostfritt från classe? m20 kan ju vara lite svårt att borra för och onödigt grovt till ditt behov
Ja, jag kallar mig inte "10 tummar" för inte. Har inte koll på mycket när det gäller renoveringar, tur att det finns såna här forum där jag kan få råd från er som kan!

Tack för svar, rostfritt behöver jag ju inte ha - hoppas var klar med ladan långt innan rost på den gängade stången blir ett problem :D
 
G Guson skrev:
Om jag inte misstar mig så är A4 korrosionsklassen och DIN 975 gängstandarden. Jag tycker det saknas en hållfasthetsklass.
Tack för svar, det är ju hållfastheten jag vill kolla - ska leta efter den uppgiften (och, som påpekats här i tråden, jag ska inte ha rostfritt)
 
Rickard.
Även rätt små dimensioner av gängstång kommer slita sig igenom träet innan det går av så det låter som en bra idé . Det är viktigt att du använder stora och grova brickor som överför kraften till så stor yta som möjligt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Det är inga problem med hållfastheten i stången...

Det är träet runtom som är svagare... använd hellre fler klenare stänger än 1 grov.

/ATW
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Sedan så kommer inte gängstången att ta hela belastningen, utan friktionen mellan regeln och stolpen.
 
  • Gilla
10_tummar och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Sedan så kommer inte gängstången att ta hela belastningen, utan friktionen mellan regeln och stolpen.
Så är det
Det går ju även bra att spika fast knapet
 
  • Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
Rostfritt känns ganska onödigt på en tillfällig konstruktion. Jag har köpt gängstång på Swedol. Dom har 8.8-kvalitet på sina till skillnad från Biltema, Jula, etc som bara har 4.X.
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rostfritt känns ganska onödigt på en tillfällig konstruktion. Jag har köpt gängstång på Swedol. Dom har 8.8-kvalitet på sina till skillnad från Biltema, Jula, etc som bara har 4.X.
Precis, se till att ha 8.8 kvalité så är det lugnt.
Blötjärn a la BT undviks.
Är stolparna tillräckligt grova så kan man även göra ett urtag och fälla in sina "lyftklackar"
 
  • Gilla
10_tummar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.