Jag skulle ha tag i nån uppsättning med burkar att förvara mjöl, socker, flingor etc i. Tättslutande lock, lagom stora så att man verkligen får plats med ett allt mjöl från ett tvåkilospaket, genomskinliga, fyrkantiga (tar mindre plats) och gärna överkomliga i pris.

Jag har faktiskt bara hittat en butik i närområdet som har nån slags urval, men de burkarna kändes överdrivet lyxiga. Dessutom kostar de närmare hundra spänn stycket. Ska man då ha ett tio-tal så blir det löjligt dyrt.

Så kan nån tipsa om nåt lämpligt?
 
Var hos svärmor i helgen och jag tänkte faktiskt på vilken bra burk hon hade till müslin. Den var i klarglas och aluminiumlock, hon hade säkerligen köpt den på Ikea. Jag tror de har allt du behöver till en billig penning. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/cooking/15950/?pageNumber=0. Annars brukar Bruka ha bra förvaringssaker också, fast de är dyrare.

Burken var något i stil med den här, fast lägre och vidare. Det är ju möjligt att de har det i varuhuset även om jag inte hittar det på hemsidan just nu.

burken-burk-med-lock__26059_PE111053_S4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kör med samma burkar som de där på ikea, de lägre och vidare alltså. Använder de till mjöl och socker, jag är jättenöjd med det eftersom jag inte hittat något plastsystem till överkomligt pris.
Jag har de burkarna i ett överskåp nu men när vi flyttat så behövs nog något annat eftersom de kommer att stå i bänklådor...
Hoppas det gav någon hjälp i alla fall :)
 
Jo, tack för tipset. Jag har tittat på liknande, men jag vill helst ha fyrkantiga burkar, just för att jag har ont om plats.

Jag hade gärna haft en sån där förvaring man alltid hade förr, ett batteri med förvaringsburkar i olika storlekar i ett ställ under köksskåpen. Vet inte ens vad de kallas, så jag vet inte vad jag ska leta efter.
 
D
Tycker inte att IKEA-burkarna på bilden ovan sluter tillräckligt tätt. Håller inte oönskade (o)djur borta. Det finns en annan variant av lock med spännförslutning som håller mycket tätare som fungerade bättre (vet inte om de också var IKEA eller kom någon annanstans ifrån).

edit: Hittade burkarna jag föredrar på IKEA...
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70213550/

edit2: Fast kanske inte ändå. De där verkade ha lös gummipackning för konservering medan de jag menar har en fast plastdel i locket som tätar för mer frekvent öppning/stängning.
 
Redigerat av moderator:
Dessa är inte så dumma men blir kanske för dyra om du ska ha dussinvis:
http://www.clasohlson.com/se/Förvaringsburkar-Capere/Pr349464000
8871870562334.jpg
En sak som är bra med dem är att de inte är för smala i halsen. Det är värdelöst med stora burkar där man inte får ner handen så man kan fiska upp innehållet med en skopa...
 
De är ju på rätt håll, men de är ju löjligt dyra. 150 spänn för en plastburk. Men det är bara att leta vidare.
 
Återupplivar ett gammalt ämne då det inte känns avslutat och jag nu har samma problem.
Vi har vid ett par tillfällen fått kasta större delen av våra mjöl- och grynpaket då vi fått in ohyra i dem. Skulle vilja ha tag i lufttäta burkar lagom stora att stoppa ner ett vanligt 2kg mjölpaket i (inte hälla över utan förvara själva paketet). Känns som jag letat igenom hela internet på ett par olika språk utan att hitta något som går att få tag i. Några tips? Hur gick det för TS? Hittade du några burkar till slut?
 
Karlia
Jag har Clas ohlsons colineserie, mjölburk på 3.5 liter kostar 99.
 
Karlia
Du har nog rätt, vet att coline är de senaste jag köpte. När jag kontrollerade har jag mjölet i en anonym burk. Men det är väl burkarna uppgift, finnas där utan att göra väsen av sig? Enklare att skylla på än minnet
:D

En påse vetemjöl av märket Kungsörnen i en genomskinlig förvaringsburk på en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pyro
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Du har nog rätt, vet att coline är de senaste jag köpte. När jag kontrollerade har jag mjölet i en anonym burk. Men det är väl burkarna uppgift, finnas där utan att göra väsen av sig? Enklare att skylla på än minnet
:D

[bild]
Jo, det finns ju gott om burkar att välja på, så det är ju inte helt lätt att minnas vilken som är vilken. Sen inser jag när jag ser den bilden ätt det nog mest är öppnade paket som kommer hamna i en burk, och då kanske höjden på COs burk räcker iaf.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.