Hej.

Jag har två kattvindar på min nya sommarstuga. Den ena är helt inklädd i träpanel och det ser inte ut som att några möss har varit här inne (se bild).

Den andra däremot har dels gamla rör i sig längs med golvet och dels så är plasten synlig i en stor del av kattvinden. Bakom plasten är det isolering. Min spontana tanke var att visst borde även kattvind två ha träpanel längs med hela kattvinden.

Mina frågor:

Fråga 1.
Borde inte kattvind nummer två också kläs in i träpanel eller finns det något syfte med att den inte är det?

Fråga två.
Något tips på hur jag säkrar kring och i (några rör är kapade och inte igenpluggade) rören för att hålla möss borta?

Övrig information:
Taket är bytt i omgångar. Halva taket förra året och andra halvan något år innan. Där plasten syns byttes taket först.

Varför rören är kapade visste inte de jag köpte av. Huset har jordvärme, så det är ett vattenburet uppvärmningssystem.

Tacksam för svar.
 
  • Träpanelklädd kattvind i en sommarstuga utan synliga tecken på skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kattvind med synlig plastisolering, ocappade rör och träpanel på delar av väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Brukar bero på att det inte ansetts nödvändigt eller ekonomiskt. Kanske rentav oprioriterat. Det är klart att panel ska upp.
2. Rören kan du du plombera med silvertejp och metallnät med lämplig maskstorlek.
 
Kattvindar uppstår normalt genom att takstolarnas stödben kläs in. Kattvindarna är inte nödvändiga men däremot stödbenen (på traditionella yakstolar).
 
H Huzzbutt skrev:
1. Brukar bero på att det inte ansetts nödvändigt eller ekonomiskt. Kanske rentav oprioriterat. Det är klart att panel ska upp.
2. Rören kan du du plombera med silvertejp och metallnät med lämplig maskstorlek.
Tack så mycket för svar! Då blir det till att sätta upp panel helt enkelt.
 
J justusandersson skrev:
Kattvindar uppstår normalt genom att takstolarnas stödben kläs in. Kattvindarna är inte nödvändiga men däremot stödbenen (på traditionella yakstolar).
Tack för svar! Om de i framtiden ryker, så blir det hantverkare som får hjälpa mig. Men nu vet jag att det inte bara är att plocka bort väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.