Jag bär ofta omkring mina sågar till olika ställen, och då är det jobbigt med en för stor såg. Kan vara värt att tänka på.

Jag har hellre en lättare såg och vänder grövre virke, än en större såg.
 
M Mickebandsåg skrev:
Jag har en 254 och den sågade jag staketstolparna med utan omtag 95x95 och nära 100 ibland då det var ohyvlat
Enl specen tar 254 upp till 92mm. Men bra om den kan ta mer :)
 
Jo de vitmålade stolparna som ligger på 98mm lämnade vita ränder under motorn när man pressade lite, så fina släta 95x95 funkar utmärkt (y)
 
Har klarat upp till 70 mm med min Metabo med 216 klinga. Mina inställningar som gjordes när jag fick den håller fortfarande efter 4 år och de är väldigt nära rätvinkliga. Beror med på krokigt virke än vobblande klinga eller sneda anhåll.
Sågat spår och allt möjligt med den.
Tycker den ger mest för pengarna och många håller med ser jag.
Lycka till med bygget!
 
Jag har en Ryobi ems216L. Än så länge bara satt panel på carport+förråd och sågat gles. Så här långt är jag nöjd och den har gett raka och fina snitt.
 
Keiller Keiller skrev:
Har använt min snart 2 år gamla KGS 216 flitigt. Har kapat allt från trall och ved till foder och lister. Även 95x95 men då får man vrida fast det går ju det också. Sågar rakt och fint.

Så jag har inga problem med att rekommendera den, även om jag inte har någon erfarenhet av någon annan kap/gersåg.

Strax under 3.000 för såg och bord gav jag och tycker själv att det var väldigt mycket "bang for the buck".
Jag håller med helt och hållet. Har haft min KGS 216 i 10 år och har bara bytt klingor. Kapar rakt och fint och lätt att ställa in. Däremot gick fästena på bänken åt helsike förra året och såklart fick det bli en ny bänk eftersom det inte gick att få tag i nya fästen. Men Metabos nya bänk är ljusår bättre än den gamla så den kan jag också varmt rekommendera.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Enl specen tar 254 upp till 92mm. Men bra om den kan ta mer :)
Kör 95x95 med min 254 utan problem, känns som det är lite kapacitet kvar dessutom.
 
Har precis testat (min första) min nya Evolution R210SMS+. Går enkelt att hitta under 2000spänn på ngn amazon eller cdon.

Älskar so far och gick igång på att man kan såga plats och jäkla rejäla järn-profiler med en o samma klinga (utan värme- eller gnistbildning).
känns dessutom snygg o up to date
 
sunnis
Skulle alla dagar i veckan ta en med 254/250mm eller större klinga om man ska en allround-såg för hemmabruk. 216mm har en tendens att vara precis för små vid stolpar, höga golvsocklar. Rätt skönt med extra marginalen. Sen går det ju såklart bra med 216mm också.
 
  • Gilla
Mister mister
  • Laddar…
F
J jhenrikj skrev:
Kör 95x95 med min 254 utan problem, känns som det är lite kapacitet kvar dessutom.
Jag kör också 95x95 med min 254 Metabo. Tror dock inte att det någonsin varit mer ett rakt snitt. Skulle inte köpa den sågen igen.
 
F fsn skrev:
Jag kör också 95x95 med min 254 Metabo. Tror dock inte att det någonsin varit mer ett rakt snitt. Skulle inte köpa den sågen igen.
Mina snitt är spikraka, men det gäller att ställa in den noga. Är nog många som missar att geringen går från 47 till - 2 och ställer den i "bottenläge" vilket resulterar i -2 grader.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
F
J jhenrikj skrev:
Mina snitt är spikraka, men det gäller att ställa in den noga. Är nog många som missar att geringen går från 47 till - 2 och ställer den i "bottenläge" vilket resulterar i -2 grader.
Fast det är inte fallet här. Jag har haft sågen sen 2009 tror jag och jag har kalibrerat den så den sågar spikrakt i smör-virke men den drar snett in tungt trä. Sågen är inte stabil nog. Hade den inne hos handlaren strax efter jag köpt den och jämförde med andra, dom var lika dåliga.Har provat med helt nyslipade klingor av andra märken med och det blir inte bättre, man får helt enkelt vad man betalar för. Har en DeWalt 717XPS med och det är en riktig och precis såg.

Är detta prisnivån som gäller skulle jag mycket hellre vaska 254mm klinga och lägga samma pengar på en Bosch GCM8SJL på nån rea.

Det finns fö två varianter på KGS254, min är den billigare. Den var tidigare blå och de bättre var gröna. Numera är alla gröna och det är klart förvirrande. Proffsmodellen tror jag är bra men det är nog inte den du har heller om du inte betalade 8000kr.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Jag har metabo 254 plus och den fixar inte 95x95.
Bra byggkvalitet och exakta mått. Det är dock den dyrare varianten. Köpte den när det var en bra deal. Jag gillar den skarpt. Men om det hade varit till mindre projekt hade jag inte köpt en så pass dyr.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Jag hobby snickrar bara och har två Metabo 216 (en hemma och en på landet).
Köpte bägge när det var kampanj och köpte även till deras bord som är smidigt när man vikt ihop det då det har hjul vilket gör det lätt att flytta.
Ryobi har väl nåt liknande.
Jag har dock bara kapat upp till 70 mm så har ingen aning om vilken maxkapacitet de har.
 
  • Gilla
QMG
  • Laddar…
  • Gilla
fabian2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.