Hej, jag ska sätta ut mitt hus på fredag. Det blir en sk grovutsättning. Jag undrar om man alltid måste göra finutsättning också eller om det sen räcker med inmätning när formen är på plats? Jag bygger fritidshus på 120 kvm och har minst 50 m till tomtgränserna.
 
Det står inte något om det i bygglovet eller i protokollet från det tekniska samrådet?
 
Grovutsättning brukar man göra innan sprängning eller grävning så att ”hålet” hamnar rätt. De markeringarna är inte särskilt noggrant utsatta och försvinnner gärna under arbetets gång. Finutsättnings sätts ofta på ”trägalgar” en bit utanför det blivande huset med spik och är cm-noggrant ....

Jag skulle säga att man kan slippa grovutsättningen - men inte tvärtom - om utsättning krävs i bygglovet ....
 
M MetteKson skrev:
Det står inte något om det i bygglovet eller i protokollet från det tekniska samrådet?
Bara utstakning och lägeskontroll
 
G Gallianoman skrev:
Grovutsättning brukar man göra innan sprängning eller grävning så att ”hålet” hamnar rätt. De markeringarna är inte särskilt noggrant utsatta och försvinnner gärna under arbetets gång. Finutsättnings sätts ofta på ”trägalgar” en bit utanför det blivande huset med spik och är cm-noggrant ....

Jag skulle säga att man kan slippa grovutsättningen - men inte tvärtom - om utsättning krävs i bygglovet ....
Tack, fick lite klarhet nu. Fritidshus och inte nära tomtgräns, då räcker grov-utstakning + lägeskontroll när formen är klar, dvs innan gjutning. Låter logiskt. Fin-utstakning behövs när det är noggrannare med avstånd till olika gränser.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Ja, det blir så klart billigare utan finutsättning - men du har det fulla ansvaret för att huset hamnar där det ska.

Kontrolleras med lägeskontrollen. (Sätter kommunen ut huset har de ett visst ansvar - så klart...)
 
G Gallianoman skrev:
Ja, det blir så klart billigare utan finutsättning - men du har det fulla ansvaret för att huset hamnar där det ska.

Kontrolleras med lägeskontrollen. (Sätter kommunen ut huset har de ett visst ansvar - så klart...)
Jag får protokoll från lägesutsättaren med koordinater etc. Kommunen lär ju inte skicka ut en "ny" gubbe för att kolla att den av kommunen auktoriserade firman satt det rätt? Eller hur menar du?
 
Utsättningarna är egentligen för din skull.... Lägeskontrollen är en kontroll för att se att du har byggt där du fått bygglov att placera ditt hus....

Det finns gott om tillfälle att sätta huset helt annorlunda än utsättningens koordinater.

Man vill göra lägeskontrollen när formen är satt men innan betongen är i.... det är mycket billigare att flytta en felplacerad form än att bila bort en grund som inte ligger där den ska.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.