Ni som har ansökt om bygglov har ni gjort konstruktionsritningarna själva? Jag menar om ni har en standard yttervägg och betongplatta på mark? Eller har ni anlitat någon för att göra det åt er?
Behöver komplettera mitt bygglov med dessa ritningar nämligen.
 
En konstruktionsritning kan man absolut kunna göra själv om man har kunskapen, annars kan det vara en bra idé att köpa tjänsten. Har man redan färdiga bygglovsritningar så är det smidigt.
 
wildeside
Gjorde alla mina ritningar själv.
Bara man är insatt i byggnation och markarbeten och ritprogram eller duktig med penna och papper, så är det inte speciellt svårt.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Jag ångrar mig så här i efterhand att jag inte gjorde det själv... Ritningarna med tvärsnitt och uvärdesberäkningar och så är ju inga bekymmer... Men hur gör ni då med dimensioneringen? Mer eller mindre kan man ju plocka fram det ur tabeller, typ träguiden, men räcker det för kommunen? Vindlaster är kanske inte heller något som är spikrakt?
Min konstruktör gjorde alla ritningarna, men sen krävdes det ju ändå en extern dimensioneringskontroll, och där dög det ju inte att jag gjorde det själv... Jag var inte kvalificerad och dessutom jävig enligt byggnadsinspektören!
 
Jag gjorde konstruktionsritngarna för min tillbyggnad själv. Dock var jag efter inskickad bygglovshandling tvungen att komplettera denna med ett utlåtande från en konstruktör vilken intygade att konstruktionen var fullgod. Säkerligen olika från kommun till kommun, men min nöjde sig inte förrän det fanns en konstruktör som stämplat ritningen. Kan tillägga att ritningen på inget vis är amarmässigt utförd utan uppritad i AutoCAD och snarare mer information och detaljer än brukligt (jobbar med projektering inom byggbranschen, dock på elsidan, men sett ett antal bygglovshandlingar...).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.