Vi ska bygga om en del av källaren så att det blir en riktigt fräsch tvättstuga. Detta inkluderar sänkt tak med spottar.
Kolla bilden. Tyvärr går det ju en del vattenrör i taket, vilket gör att jag behöver sänka taket onödigt mycket. Det är dock bara rör i 1/4 av taket ungefär.

Vad är bästa lösningen här?

- Sänka taket olika mycket?
- Dra om allt vatten (klart att det är "bäst", men är det värt det)?
- Sänka lika mycket överallt och leva med lägre takhöjd helt enkelt?
- Gräva ur bottenplattan med allt vad det innebär?
- Något annat...?

Höjd till taket nu: 213 cm
Höjd till lägsta rör: 197 cm


Åsikter mottages tacksamt! :)
 
  • Oinredd källartvättstuga med synliga vattenrör i taket, träpanel, tvättmaskin och dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen skulle jag hellre ha låg takhöjd i hela utrymmet, men det är ju jag det.
Blir det lägre än 2 meter kan det säkert finnas många som börjar knorra för att det är lite lågt vilket kan påverka vid en senare försäljning kan jag tro.
Å andra sidan så är det inte så kul att ha en kant "helt plötsligt" mitt i taket heller, där kan det också ställa till det för långa personer som då kommer kunna gå raklånga på vissa ställen, men på andra måsta akta sig för en kant att slå pannan i.

Är det ett källarutrymme som enbart handlar om förråd/tvättstuga/passage till garage/etc. så hade valet för min egen del varit lätt, sänk taket i hela utrymmet.
 
  • Gilla
Sharan och 1 till
  • Laddar…
Maxa höjden närmast i bild vid maskinen och en lägre taknivå från rören och in mot dörrarna. Gör en lutning till det lägre taket från det högre.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Jag skulle tveklöst låtit rören vara, snygga till rördragningarna litet och med lämpliga skal till de grova. Möjligen köra en minimal sänkning av taket om du nu tvunget vill ha ledspottar men jag hade prioriterat takhöjden vad som finns.

197 cm upp till rören och sedan en skiva under, hamnar på ca 195 cm vilket i mitt tycke är på tok för låg takhöjd.

Vi har turen att ha 223 takhöjd i källaren, valde att sänka taket till ca 218 i badrumsavdelningen och något lägre än så kan man väl kanske tänka sig. Jag är 190 cm och 218 känns inte påträngande lågt i ett badrum. Att några rör går här och var tycker jag är mindre viktigt i sammanhanget men det är ju jag.

Gräva ur källargolv är en i jämförelse mycket omfattande och dyr operation så det antar jag inte är aktuellt.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Alla typer av skarvar får inte byggas in. Men det ser ut att vara enbart värmerör på bilden. Blir det läckage kan det vara bra att komma åt rören utan att riva hela källaren.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Sätt ett demonteringsbart undertak så kan du låta alla kopplingar, avstängningar mm mm sitta där dom är. Sedan så bygger du nedsänkta "stråk" där tex vattenrören går, då får du även en OK takhöjd i utrymmet. Det finns rätt många olika system och modeller att välja på både när det gäller bärverk och skivor.
 
E elmont skrev:
Sätt ett demonteringsbart undertak så kan du låta alla kopplingar, avstängningar mm mm sitta där dom är. Sedan så bygger du nedsänkta "stråk" där tex vattenrören går, då får du även en OK takhöjd i utrymmet. Det finns rätt många olika system och modeller att välja på både när det gäller bärverk och skivor.
Bärverket bygger 38mm men då blir det problem att få i/ut skivorna. Men det går. Tar du skivor som monteras underifrån i bärverket så tillkommer det ytterligare 14mm som skivorna bygger under bärverk. Men visst det är smidigt om man ska i med spottar mm och även ha åtkomligt.
 
M
Glöm spottar det är är bara bökigt och så lyser de bara rakt ner. Du har ju redan låg takhöjd och då är det vansinne att lägga en massa jobb på att göra den ännu lägre.

Sätt gott om slimmade LED armaturer i taket istället, kostar nästan inget och ger bra allmänbelysning för arbete.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Funkar gott med iläggs ledplattor 60x60cm i bärverk om du väljer det. Som sprider ljus skapligt även vid låg takhöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.