Hej!

Har sökt men inte fått ett direkt svar på om man kan dra slutsatsen att man har nolla framdraget i ett 400V trefasuttag (perilex) för spis om man nu har en fungerande 230 V spis inkopplad där? Jag har förstått att det krävs att nollan är indragen i uttaget för att en 230 V spis ska fungera i ett trefasuttag.

Jag ska byta ut min nuvarande induktionsspis som enligt märkning är på 230 V elementspänning och eftersom denna har fungerat i det befintliga perilexuttaget så måste det väl finnas en nolla indraget? Annars hade väl inte den nuvarande spisen fungerat..? Eller måste jag låta elektriker dubbelkolla detta?

Den spis jag vill köpa är också den en induktionsspis med 230 V elementspänning, det fanns inga 400V induktionsspisar i den butik jag kollade i.

Bifogar bilder på märkning från min nuvarande spis, som alltså är ansluten till ett perilexuttag med trefas (tre 16 A säkringar).

Hoppas det finns någon elkunnig som kan svara. Jag har ringt till två olika återförsäljare och de verkade faktiskt inte förstå helt vad jag pratade om.
 
  • Märkningsetikett på induktionsspis visar modell, serienummer och specifikationer som spänning och effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet klistermärke med elektriska scheman på en induktionsspis som visar olika anslutningsmöjligheter för 230V och 400V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, du har nollan framdragen & inkopplad redan, ja annars så hade inte nuvarande spisen fungerat.

Leta gärna upp ”Spisbibeln” här på forumet å läs den.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, du har nollan framdragen & inkopplad redan, ja annars så hade inte nuvarande spisen fungerat.

Leta gärna upp ”Spisbibeln” här på forumet å läs den.
Tack, jag har läst den men ville bara försäkra mig om ifall det måste vara så att om en spis på 230 V har fungerat på mitt uttag så gör alla andra det.
 
Se bara till att stickproppen har 5 stift och kolla gärna bakom luckan bak spisen om kabeln är rätt kopplad
blå =noll Gröngul = jord övriga spelar ingen roll hur dom sitter.

EDIT Kolla även i stickproppen om den är delbar , är den gjuten behöver du inte kolla
 
  • Gilla
inte_alls_händig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.