sekelskifteskåk
Jag har blivit med gammalt hus och vinden är ett sammelsurium av fladdermösskoloni med tillbehör, spindelväv, återanvänd vattenskadad råspont efter takbyte, kalkfärg, TÄs läskiga nödlösningar, mysko rör, konstiga hål, potentiellt 17 olika slags dödsmögel och jävligt mycket damm.

TÄ var, ja en lallargubbe med stort självförtroende. Dock inte alltid så bra omdöme, om jag ska vara snäll.

Jag behöver ert "take" på vad som är fladdermuskiss, ny fukt- eller vattenskada, mysko håls funktioner och vad jag kan göra. Hjälp.

Otydlig bild av vindsutrymme med spåntak, metallrör och sparsamt ljus, indikerar renoveringsbehov och röran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt- och mögelskadade råspontväggar och golv i en gammal vind med spår av slarviga reparationer och hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vindsinteriör med skadad råspont, spindelväv, kalkfärg och misstänkt vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla isoleringsmaterial och råspont med tecken på fuktskador och rörinstallationer i en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röran på vinden med vattenskadad råspont, isolering och spindelväv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerad vind med synliga träbjälkar, spår av fukt och isoleringsmaterial på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörklädd isolering i suddig bild, med vattenskadad råspont och oidentifierbart rör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med träbjälkar, skador från vattenläckage, spindelnät och sporadiska vita fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävägg med spår av spillning och ett litet hål, samt hög av spillning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Suddig bild av ett rör insvept i isoleringsmaterial i ett dammigt och rörigt vindsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Blir intressant att se vad du får för svar. Jag bor själv i en sekelskiftesvilla (dock tillbyggd 1975) där tidigare ägare gjort lite spännande lösningar här och där. Rent spontant tycker jag inte att din vind ser katastrofal ut, men jag kan verkligen inte mycket om byggnadsteknik. Är det kolstybb jag ser på en av bilderna? Det har vi i båda väggar och golv, i originaldelen av huset.
 
sekelskifteskåk
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Blir intressant att se vad du får för svar. Jag bor själv i en sekelskiftesvilla (dock tillbyggd 1975) där tidigare ägare gjort lite spännande lösningar här och där. Rent spontant tycker jag inte att din vind ser katastrofal ut, men jag kan verkligen inte mycket om byggnadsteknik. Är det kolstybb jag ser på en av bilderna? Det har vi i båda väggar och golv, i originaldelen av huset.
Tack.. Den är snustorr och mycket dammig men alla fuktfläckar som kan vara gamla sen innan takbyte eller nya, de gör mig stressad,

Och nej, det är inte kolstybb det är fladdermusbajs!
 
sekelskifteskåk sekelskifteskåk skrev:
Tack.. Den är snustorr och mycket dammig men alla fuktfläckar som kan vara gamla sen innan takbyte eller nya, de gör mig stressad,

Och nej, det är inte kolstybb det är fladdermusbajs!
Man kan ju markera med en penna i utkanten av fuktfläckarna och efter några skyfall kolla igen? Jasså, fladdermusbajs, se där ja...
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
sekelskifteskåk
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Man kan ju markera med en penna i utkanten av fuktfläckarna och efter några skyfall kolla igen? Jasså, fladdermusbajs, se där ja...
Jag ska göra det, har tagit kort regelbundet. Också orolig för vallarens ventilations-lösningar i de kaklade, hemmagjorda badrummen i det här gamla rörliga trähuset.

Ja jag har en koloni av rang, Fridlysta rackare vilket inte underlättar eventuell mögelsanering.
 
Tycker inte att det ser dåligt ut.
Det är ju en vind i ett gammalt hus. Det är ungefär så det brukar se ut tycker jag.

Luktar det mögel menar du? Det ser inte mögligt ut.

Fladdermusbajs är insektsdelar och torkar till damm, inte farligt.
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
sekelskifteskåk
Jiji Jiji skrev:
Tycker inte att det ser dåligt ut.
Det är ju en vind i ett gammalt hus. Det är ungefär så det brukar se ut tycker jag.

Luktar det mögel menar du? Det ser inte mögligt ut.

Fladdermusbajs är insektsdelar och torkar till damm, inte farligt.
Jiji Jiji skrev:
Tycker inte att det ser dåligt ut.
Det är ju en vind i ett gammalt hus. Det är ungefär så det brukar se ut tycker jag.

Luktar det mögel menar du? Det ser inte mögligt ut.

Fladdermusbajs är insektsdelar och torkar till damm, inte farligt.
Tack! Nej det luktar inte mögel alls men det finns både sånt som kan vara påväxt eller damm eller gammalt mögel eller kalkfärg eller alltihop...
 
sekelskifteskåk
På bild två, där finns två hål. Ett i golvet och ett i snedtaket. Tycker det verkar skumt,.
 
sekelskifteskåk sekelskifteskåk skrev:
Tack! Nej det luktar inte mögel alls men det finns både sånt som kan vara påväxt eller damm eller gammalt mögel eller kalkfärg eller alltihop...
Om det inte luktar mögel hade jag inte bekymrat mig. Titta till vinden två ggr per år och var glad för att du har en torr vind, om än med märkliga lösningar. :heart:
 
sekelskifteskåk
Jiji Jiji skrev:
Om det inte luktar mögel hade jag inte bekymrat mig. Titta till vinden två ggr per år och var glad för att du har en torr vind, om än med märkliga lösningar. :heart:
Tack Jiji. Jag ska fuktmäta virket och om det är ok lyda ditt råd. Ja sopa bort lite fladdermus-skit också förstås.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
tommib
sekelskifteskåk sekelskifteskåk skrev:
På bild två, där finns två hål. Ett i golvet och ett i snedtaket. Tycker det verkar skumt,.
Gissningsvis en gammal avluftning eller imkanal som tagits bort i samband med att man bytt tak. Inget konstigt.

Jag tycker också att vinden ser helt ok ut.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.