Man är väl dum, men hur i hela friden fixar man vinklarna på taklisten? Jag har en vanlig allmoge taklist, 70mm bred, som ska i vanlig ordning sitta mot tak och vägg. Hur vet man när man ska vända listen upp och ned när man gerar och är det alltid 22.5 grader vif räta hörn?
Tacksam för tips!
/S/
 
Girsåg rekommenderas. 45 grader. Ett tips: Kapa till fyra snuttar med vänster inner och ytter. Höger inner och ytter, märk upp dem och ha med som "tolk" då du går från måttstället till girsågen.

Personligen tror jag (efter ett rum) att jag låter snickarna göra resten ;)
 
  • Gilla
davidcn
  • Laddar…
Håller med Anders, fyra småbitar och var noga med att märka dom, vet inte hur många ggr jag stått och vridit på mallbiten och funderat om det är en vänster eller högerbit...Blir det glapp pga snickaren eller väggarnas beskaffenhet, gör som snickarna, fuska med latex o måla hela listen efteråt, ser perfekt ut ;D
 
sarpat skrev:
Blir det glapp pga snickaren eller väggarnas beskaffenhet
avser amatörsnickaren dvs dej i detta fallet ;)
 
Såhär brukar jag göra: Håll upp listen mot väggen och taket så som den ska sitta. Markera var hörnet ska vara. Lägg ner listen i geringssågen eller lådan. Den sida som ska vara mot väggen trycker du mot det bakre anhållet. Ovansidan av listen som ska vara mot taket måste vara uppåt!! D.v.s. mot sågklingan. Det kan vara lite svårt att hålla listen, så det underlättar om man är två som hjälps åt. Sedan får sågen göra sitt ;). Detta fungerar bra tycker jag.
 
  • Gilla
JonasVbg
  • Laddar…
Tips: Biltema har en juste girsåg.
 
Hej!
Vi har fastnat totalt med taklisten. Vinkeltänket är inte vårt "grej". Finns det någon bildbeskrivning? Hur ska vi göra, vi ska sätta upp en allmogelist.
Mvh Kristian
 
Hej!

Gör som ovan beskrev, gör små hörnmallar så kan du prova i lugn och ro, sedan överföra dom till den riktiga listen, tänk åxå på att göra listen "lite" för lång, då får du nästan osynliga skarvar.
Går det ändå inge bra så kan man köpa färdiga fyrkantiga hörnklossar och sedan bara såga raka bitar

Lycka till
 
  • Gilla
Lotta5 och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte om det här är till nån hjälp mer än för mig själv, bifogar bild
 
  • gersågataklister.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RobynD och 5 till
  • Laddar…
Precis, gör provbitar!
Däremot skulle jag avråda från att göra som Immobil säger ang. hur man håller listen i gerlådan/kap- och gersågen.
Det ger ett vingligt grepp som ökar risken att det blir litet fel. I synnerhet om man använder kap- och gersåg eftersom hans metod kan öka skaderisken avsevärt. Vingligheten gör dels att man frestas att hålla i listen nära klingan för att få bättre styr på den, dels att man lättare slinter och det är ingen bra kombination.

Gör så här i stället: Såga till testbitar enligt tidigare talare.
När du ska kapa till en list, använd testbitarna för att avgöra åt vilket håll snittet ska vara.
Håll sedan upp den riktiga listen framför dig, upp mot stället där den ska sitta, och markera snittets riktning på den (så som testbitarna har visat) med ett svagt blyertsstreck.
Lägg listen upp och ned på kap- och gersågen, d v s med den sidan som ska sitta mot taket ned mot sågbordet och den som ska sitta mot väggen mot det bakre anhållet. På så vis ligger listen stadigt och är lätt att hålla i läge.
Ställ sedan in sågen i den riktning som blyertstrecket nu visar (det kommer att bli tvärt om jämfört med när du höll upp listen mot väggen).

Obs att strecket bara är till för att visa om du ska gera åt vänster eller åt höger, inte för att markera den exakta vinkeln. Den ska ju vara 45 grader om det är nittiogradershörn men om du vet eller misstänker att det inte är det måste du mäta hörnet med t ex en smygvinkel och ställa in sågen på hälften av det uppmätta antalet grader.

Här finns en mer avancerad beskrivning: http://www.thisoldhouse.com/toh/how-to/intro/0,,1016651,00.html
I steg 8 och 9 där finns ett sätt att fixa innerhörn som innebär att bara ena listen behöver geras och ger bättre passform och tolerans för inte riktigt rätvinkliga hörn. Men den ska man kanske vänta med tills man känner sig litet mer säker på den vanliga metoden.
 
Gammal tråd, men problemet är också gammalt.

Jag försökte med mallbitar, men det blev på något sätt komplicerat...

Jag löste problemet med att faktiskt låta listen ligga som den gör i taket. Det blir lite mer ostadigt i kapsågen, men när kapsågens rygg fick simulera vägg så blev logiken mycket tydlig och alla vinklar satt direkt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.