Hej!

Jag har fiskbensparkett i mitt vardagsrum i min 2-rummare. Det är nyspilat o lackat av en firma. Men jag tycker golvet knarrar i gungar lite o det finns en hel del glipor. Jag tycker golver är charmigt men det stör mig att det inte är topptopp!

Jag funderar på att lägga snygg parkett över fiskbensgolvet, är jag dum som gör detta?! Jag har lagt parket i alla andra rum så det skulle passa om jag även la det i vardagsrummet.

Men om jag säljer lyan så kanske det är mer attraktivt med fiskbensgolvet?
Undrar vad folk tycker därute? Uppskattar ni fiskben mer än svanligt ek-parkett?

...man kanske kan pressa 200,000 till vid försäljningen med fiskben? ;.)
 
Alla gånger skulle iaf. jag välja fiskbensparkett framför "vanlig"!
 
Håller helt med Linska.
 
Menar du sån där nytillverkad plastig fuskparkett som består av bräder av ihoplimmade parkettsnuttar? Då skulle jag absolut föredra den gamla fiskbensparketten, ingen tvekan.
 
Gamla fiskbensparketten alla gånger.

Skall själv prova på att olja + lacka.

Många som oljar dessa parketter idag med snyggt men lite opraktiskt resultat (suger åt sig vätskor och förr eller senare har du lite rödvin på golvet).
 
Du kommer inte bli av med knarret och svajjet om du lägger en klickparkett/lamellparket ovanpå den gamla fiskbensparketten. Ska du bli av med dessa olägenheter måste du riva ur golvet och undersöka varför du har gunget. Sen kan du lägga nytt golv som inte knarrar.

Har du pengar över så kan du alltid anlita någon att lägga nytt fiskbensgolv UTAN knarr och svaj. Räkna med en sisådär 1000 kr/kvm beroende på arbetsinsats.

Jag har lagt stavparkett i tre rum. I det senast lagda golvet limmade jag golvet med parkettlim för att slippa ALLT vad knarr och knäppningar i golvet heter. Jätteskönt!

http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/06_maj/web/IMG_6907.jpg
 
Fiskben vilken dag som helst i veckan...

Har själv ängnat cirka en månad på knä för att försiktigt demontera ett fiskbensparkettgolv, som sedan skall läggas på nytt efter renovering och golvärme är lagt...

/Jonas
 
Sällar mig till fiskbensförespråkarna!
 
Jaaag å andra sidan tror att det beror på i vilken del av landet din lägenhet finns. Är det dessutom en tvårummare är det högst troligt att det är en yngre person som köper lägenheten av dig. Personligen skulle jag inte tycka att det kändes så snyggt med olika parkett i alla rum utan skulle vilja ha enhetligt - ska du dessutom bo där ett tag till så skulle jag göra som jag ville. Lägg annat ovanpå. Fotografera det befintliga golvet och när du säljer kan du visa upp vad som finns under ditt nylagda och hela golv. Vill de då ha fiskben är det upp till dem. Riva upp ett parkettgolv tar inte lång tid.

Jag dissar fiskbenen. Helt klart. ;)
 
nattugglan11 skrev:
Jag funderar på att lägga snygg parkett över fiskbensgolvet, är jag dum som gör detta?!
Vaddå snygg som sagt? Jag skulle också vilja se en bild på en parkett som är snyggare än fiskben. Men smaken är ju som baken... :)

Kan bara säga att vanlig trestavs "plast"-parkett inte kommer in över trösklarna i mitt hus i alla fall.

/pinebar
 
Jag ställer mig på fiskmotståndarnas sida. Det är marginellt snyggare än trestavsparkett (som är vidrigt tycker jag) men jag har hellre "laminatplant" än äkta fiskben/trestav hemma.

På golvet ska man ha plank, intarsia kan man ha på andra ställen :)
 
Tack alla för era svar, känns som de flesta gillar fiskbensparketten, jag gillar den med men hos vännerna är den mera stabil att gå på, hos mig är den lite knarrig o glipig. Men jag skall nog behålla den, den är unik och fin trots allt.

Stämmer att det nog är unga som kommer köpa min lya, o de unga kanske inte uppskattar fiskbenen som andra(?)

Jag hade också en tanke att jag skullle fotta folvet först o sen lägga över parketten för att nästa ser vad som finns under ifall denne vill ha fiskbenen. Men nä, det blir nog till o ha kvar fisken.

Synd att man inte hade råd att lägga fiskben i sovrummet, 1000kr kvm är lite väl svettigt för en som inte har så bra lön. 20 papp alltså för sovrummet.

Mitt fiskben är spikat på tretong, visste inte att man gjorde såhär. Jag vet inte heller hur man annars fäster fiskbensgolv? Är väl också beroende på vilket underlag man har.

Ja, drömmen är hela tiljor, men då måste man väl ha trägolv att spika fast dem i ? ....eller kan man spika i tretongen? ...min granne är än eldre man som var med o byggde kåken vi bor i, byggdes på 50-talet, lite kul att han visste att det va tretong, jag som undrade. (betong man blandar i sågspån, blir mjukare o spikvänligare)
 
Nu är ditt golv inte så väldigt gammalt. Men gör det så mycket att det knarrar i ett 60-årigt golv? Det hör väl i viss del till charmen?
 
Fick veta att mitt gilv är spikat i tretongen under :-D Haha, lustigt...spila fast trägolv o tretong.... inte konstigt det knarrar o har sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.