Hej!
Vi är mitt uppe i förberedande av husbygge.
vi bygger med fiskarhedenvillan. Men har brutit ur en del entreprenader. Ex grund, el och nu kanske även snickare.
Fråga. Snickaren som vi förhandlat pris med frågar nu om dom ska gå genom fiskarheden eller direkt med oss.
Vad är bäst är nu min fråga? För vår del? vad finns det för fördelar vs nackdelar med att bryta loss snickarentreprenaden?

Tar man några extra risker själv? Eller blir det smidigare och ofta billigare om man tar det själv? Eller svårare och dyrare i slutändan?

Med vänlig hälsning, L
 
När jag byggde med FHV så hade de förslag/färdigförhandlade avtal med snickare och andra entreprenörer. Jag gick igenom varje entreprenad och jag tror att många av dem var prisvärda. Fördelen var att priset var färdigförhandlat och att FHV hade använt sin "storköpsfördel" i att förhandla dessa avtal.

Jag tog dock inte alla entreprenader från deras förslag. För grund och el var deras förslag inte passande det jag ville ha och då förhandlade jag dessa separat själv.

Slutresultatet blev överlag bra, inte exceptionellt dålig eller fantastiskt. Skulle jag bygga samma hus idag skulle jag gå till en lokal byggfirma med ritningarna och be dem uppföra hela rasket från lösvirke.

Med det sagt är jag nöjd med vad FHV levererade.
 
  • Gilla
eJuniperus
  • Laddar…
Jag kollade på att bygga hus en gång och tror att det mesta ingår i den här listan:
- Tomt
- Vatten/Avlopp och dagvatten
- Elanslutning
- Bygglov
- Planavgift
- Nybyggnadskarta
- Stomnätsavgift
- Grovutstakning
- Nyckelfärdigt hus (eller annat)
- Ev markberedning
- Pantbrev
- Lagfart
 
Hej.
Är inte riktigt med på vad du svarar på nu? jag frågade om vad det finns för fördelar med snickarentreprenaden om den ska gå genom husleverantör.
i övrigt i går absolut inte allt det du skriver. Beror ju helt på vad man kommer överens om?
 
S
Jag direktanlitade den byggfirma som husleverantören samarbetade med. Fick tyvärr inte information om att husleverantören kunde ta snickarentreprenaden. Även husförsäljningen skedde genom samma byggfirma. Om husleverantören tagit snickarentreprenaden kunde de möjligen varit till större hjälp med alla de problem som uppstod med byggfirman under byggets gång, nu kunde de inte göra så mycket. Rekommenderar inte heller att anlita en byggfirma som även innehar husförsäljningsuppdraget, ingen hjälp från försäljaren heller på det sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.