Vi har två tvättmaskiner, en i huset och en på garagets övervåning. Den i huset pajade 1 mån efter att garantin gick ut. Lagret gick åt fanders och skiten gick inte att byta med mindre än att byta hela trumpaketet.

Vi har därför använt den som står på garaget en tid men nu gav även den upp så nu behöver vi köpa två maskiner.
Tänkte köpa en ny till huset och en beg till garaget.

Till garaget skulle jag vilja ha en tvättmaskinernas Volvo 240. Dvs en äldre kvalitetsmaskin utan krav på finesser men som går att laga och hålla liv i.

Tips på märke/modell?

Jag tar gärna emot tips på tvättmaskin till huset också. Vilken är bäst kvalitetsmässigt upp till 15’?
 
  • Gilla
Vonelffors
  • Laddar…
A
P Mattiaz skrev:
Vi har två tvättmaskiner, en i huset och en på garagets övervåning. Den i huset pajade 1 mån efter att garantin gick ut. Lagret gick åt fanders och skiten gick inte att byta med mindre än att byta hela trumpaketet.

Vi har därför använt den som står på garaget en tid men nu gav även den upp så nu behöver vi köpa två maskiner.
Tänkte köpa en ny till huset och en beg till garaget.

Till garaget skulle jag vilja ha en tvättmaskinernas Volvo 240. Dvs en äldre kvalitetsmaskin utan krav på finesser men som går att laga och hålla liv i.

Tips på märke/modell?

Jag tar gärna emot tips på tvättmaskin till huset också. Vilken är bäst kvalitetsmässigt upp till 15’?
svensktillverkade Cylinda upp tom årsmodell-12
nya bosch serie 8
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vad heter cylinda modellerna?

Bosch alltså, är dom bättre än Miele eller Asko?
 
A
P Mattiaz skrev:
Vad heter cylinda modellerna?

Bosch alltså, är dom bättre än Miele eller Asko?
spelar ingen roll vad de heter de är lika tex FT22 FT46, sverigetvätten mm. finns någon 3siffrig men där får man vara försiktig då även de turkiska modellerna hade i början 3siffrigt, 4siffrigt kan man hålla sig borta ifrån.
Asko gäller att maskiner gjorda i Sverige innan 2012 är OK!
såväl cylinda som asko görs numera i slovenien av gorenje och kvaliteten har rasat.
visst kan man köpa en miele för 20tkr och hoppas at den håller efter den ettåriga garantin annars blir det dyrt mycket dyrt. köp då tyskbyggda och inte tjeckiska då de har en enklare plattform.
Bosch är på flera sätt ett säkrare kort OM man köper serie 8. eller simens IQ700 / IQ800
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Leta upp en toppmatad maskin. De håller bättre. Jag vet inte vilket fabrikat det var, en liten toppmatad standardmaskin, där en och samma maskin användes för att tvätta insamlade kläder till Polen under en period längre än tio år. Det var sammanlagt många långtradare.
 
Det funkar inte med toppmatade maskiner i det här fallet. Den ena står under en bänk och den andra står under snedtak.
 
A
P Mattiaz skrev:
Hur är dessa? [länk]
ja dessa är bra det är ju från den professionella serien
kolla om de har störtavlopp och trefas matning
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Trefas är det vilket i sig inte är ett problem. Det kan jag enkelt fixa.
Störtavloppet tror jag det är värre med. Jag har lite dålig koll på hur det funkar.
 
A
P Mattiaz skrev:
Trefas är det vilket i sig inte är ett problem. Det kan jag enkelt f
Störtavloppet tror jag det är värre med. Jag har lite dålig koll på hur det funkar.
P Mattiaz skrev:
Trefas är det vilket i sig inte är ett problem. Det kan jag enkelt fixa.
Störtavloppet tror jag det är värre med. Jag har lite dålig koll på hur det funkar.
Man låter det gå ut i en luddlåda bara, maskinen på en förhöjning
 
Det är just förhöjningen som skiter sig pga utrymmesbrist.

Har iaf best en ny maskin till huset. Bosch serie 8 enl rekommendation :)

Ska köpa en beg cylinda så fort det dyker upp något lämpligt. Finns det någon site med bruksanvisningar till äldre cylinda? Har googlat men inte funnit något. Skulle vilja se de olika modellerna.
 
A
P Mattiaz skrev:
Det är just förhöjningen som skiter sig pga utrymmesbrist.

Har iaf best en ny maskin till huset. Bosch serie 8 enl rekommendation :)

Ska köpa en beg cylinda så fort det dyker upp något lämpligt. Finns det någon site med bruksanvisningar till äldre cylinda? Har googlat men inte funnit något. Skulle vilja se de olika modellerna.
bruksar brukar finnas på cylinda.se om den inte är en modell de inte supportar längre
 
A
P Mattiaz skrev:
Det är just förhöjningen som skiter sig pga utrymmesbrist.

Har iaf best en ny maskin till huset. Bosch serie 8 enl rekommendation :)

Ska köpa en beg cylinda så fort det dyker upp något lämpligt. Finns det någon site med bruksanvisningar till äldre cylinda? Har googlat men inte funnit något. Skulle vilja se de olika modellerna.
det räcker med en förhöjning på 20cm
 
A
P Mattiaz skrev:
Det är just förhöjningen som skiter sig pga utrymmesbrist.

Har iaf best en ny maskin till huset. Bosch serie 8 enl rekommendation :)

Ska köpa en beg cylinda så fort det dyker upp något lämpligt. Finns det någon site med bruksanvisningar till äldre cylinda? Har googlat men inte funnit något. Skulle vilja se de olika modellerna.
bygg en sån här själv
https://tvattstuga.se/miele-professional-langd-avloppskar-60-cm-24-liter-rostfritt-luddlador
 
Ang bruksanvisningar så har jag kikat på cylindas hemsida men där finns det bara till nyare.

Jag googlade lite på störtavlopp igår så jag begrep hur det fungerar. Men jag vet inte hur mycket jag kan höja maskinen än.
Jag har inte släppt tanken på fastighetsmaskin än dock. Men jag skulle behöva sätta luddlådan till vänster om maskinen i så fall. Vart är utsläppet på maskinen? Hur mycket vatten behöver jag räkna med att det kommer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.