Läste i en tråd om några som skulle bygga för 3,2 miljoner och som hade fått en förhandsvärdering på 4 miljoner. Verkar himla käckt tycker jag om man kan få en värdering på vad det nya huset skulle vara värt på marknaden om man av någon anledning blir tvungen att sälja. Det är ju mycket som spelar in inte minst var man bygger.
Nu till frågan. Vem gör denna värdering? Banken som ger lån, mäklarfirma eller vem?
 
Det är väl banken som gör en snabb analys vad det färdiga huset betingar för värde. Intressant för banken att veta vad man lånar ut till och vad detta är värt när det är klart. Banken är nog inte lika pigg på att låna ut 4 miljoner till ett bygge ute i skogen och som i slutändan skulle vara omöjligt att sälja till byggnadskostnad.
Denna diskussion hade iaf vi när vi var på banken och prata lån.
Reserverar mig dock för den verkliga betydelsen...
 
Eftersom det var mitt inlägg du reagerade på så kanske man skall posta igen! :)

Anders har rätt i sin post åvan, banken har ju huset som säkerthet när de lånar ut pengar och då vill de ju säkerhetställa att huset/tomten betingar ett värde som INTE ligger under det belånade beloppet.

Så de tar ställning till läget på tomten, ytan och vad det är för hus som skall byggas.
 
Tack för svar!

Kan tänka mig att banken inte gör samma "glädjekalkyl" som en mäklare som kanske vill trissa upp priserna.
 
Vi var till banken i förra veckan för att få lånelöfte til nybygge och hon gjorde ingen förhandsvärdering mer än att hon räknade ut lite olika senarion på vad månadskostnaden skulle bli om huset värderades till under, lika med och över lånebeloppet. Sedan trodde hon inte att huset skulle värderas till mindre än vi lånar till men det är ju inte hon som gör det slutliga värderingen när bygget är klart utan det gör en mäklare så hon rekomenderade oss att kontakta mäklare för tips om vad värdering kunde bli.

Vi gjorde det och han skrev ut en slags sammanställing på vad husen i området sålts för och man kunde från den listan kunnat se byggnads år osv och även ett medelvärde räknades ut. Han sa att det var jättesvårt att förhandsge ett besked på ett hus som inte finns men trodde väll att det skulle bli runt lånesumman iallafall.
 
Vi var tvungna att att göra en förhandsvärdering.
Vi blev rekommenderade en värderingsman (ej mäklare) som kom ut till tomten och tittade på ritningar och diskuterade materialval och hustyp.
När huset väl var klart så fick vi ta ut en av bankens mäklare för att värdera innan byggkreditivet blev lån.
Sista värderingen blev ca 500 000 högre än den första.
 
Var det banken som tvingade er göra en förhandsvärdering och vem bekostade den?
Jag tycker iofs att det är värdefullt som byggare att veta att det man bygger också kan säljas utan förlust så jag skulle nog kunna tänka mig betala för en värdering
 
Jag kan väl säga att den inte var banken som betalade iallafall.
Problemet för oss var att vi byggde lösvirkeshus i egen regi och min sambo jobbar på banken vilket gör att allt var mycket mera noga då inget "fusk" ska kunna misstänkas.
T.ex. så är det inte de vanliga lånehandläggarna som godkänner lån utan en nivå upp i hierarkin så fort anställda ska låna pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.