Hej.
Jag lade för ett par år sedan nytt klickgolv I vårt kök. Golvet är av en billigare sort.
Tyvärr slarvade jag med underarbetet och har pga en ojämnhet fått laminatskivor som sviktar. Det gör att när man står på en golvbit blir det en kant not nästa.

Jag funderar på om det skulle gå att borra ett litet hål och fylla upp under med något, typ flytspackel och sedan plugga hålet med träplugg?

Finns det andra enkla lösningar?

/joppz
 
J joppz skrev:
Hej.
Jag lade för ett par år sedan nytt klickgolv I vårt kök. Golvet är av en billigare sort.
Tyvärr slarvade jag med underarbetet och har pga en ojämnhet fått laminatskivor som sviktar. Det gör att när man står på en golvbit blir det en kant not nästa.

Jag funderar på om det skulle gå att borra ett litet hål och fylla upp under med något, typ flytspackel och sedan plugga hålet med träplugg?

Finns det andra enkla lösningar?

/joppz
Med andra ord så har dem inte klickat i varandra som de ska??

Men kanske bättre att plocka upp och lägga det riktigt :)
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Med andra ord så har dem inte klickat i varandra som de ska??
De har troligen klickat ihop korrekt och sedan spruckit i not eller spont pga mellanrummet till underlaget.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
De var väl iklickade från början men har knäckts.
Att lägga om golvet blir mycket arbete då ena sidan är belastat med en gjutjärnskamin och andra av köksinredning.
 
J joppz skrev:
Hej.
Jag lade för ett par år sedan nytt klickgolv I vårt kök. Golvet är av en billigare sort.
Tyvärr slarvade jag med underarbetet och har pga en ojämnhet fått laminatskivor som sviktar. Det gör att när man står på en golvbit blir det en kant not nästa.

Jag funderar på om det skulle gå att borra ett litet hål och fylla upp under med något, typ flytspackel och sedan plugga hålet med träplugg?

Finns det andra enkla lösningar?

/joppz
Jag har fixat till knarr och mindre svackor på vårt laminatgolv.
Jag satte en tejpbit och borrade 3mm hål, ungefär med 10cm mellanrum.
Därefter använde jag en klisterspruta och sprutade in modellgips.
Jag använde inte själva nålen utan pressade bara sprutan mot hålet.
Hålen är så pass små att de knappt syns, om det behövs kan man kladda i någon färg.

Metoden är helt klockren tycker jag, går så fort och blir så bra, så jag gick och letade
fel på golvet för att hitta något att fixa.
https://www.hornbach.se/shop/Klisterspruta/3885466/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/Nitor-Modellgips-1-5-KG/6845133/artikel-detaljer.html
 
  • Gilla
Ren och 2 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har fixat till knarr och mindre svackor på vårt laminatgolv.
Jag satte en tejpbit och borrade 3mm hål, ungefär med 10cm mellanrum.
Därefter använde jag en klisterspruta och sprutade in modellgips.
Jag använde inte själva nålen utan pressade bara sprutan mot hålet.
Hålen är så pass små att de knappt syns, om det behövs kan man kladda i någon färg.

Metoden är helt klockren tycker jag, går så fort och blir så bra, så jag gick och letade
fel på golvet för att hitta något att fixa.
[länk]
[länk]
Inga synliga hål/märken där du borrat?
Maskeringstejp att täcka med?
 
J joppz skrev:
Inga synliga hål/märken där du borrat?
Maskeringstejp att täcka med?
Jag satte bitar med maskeringstejp som jag borrade igenom, tejpen skyddar
golvet och gör det lite tätare mellan golv och spruta.
Om det syns på golvet eller inte beror på hur golvet ser ut och hur känslig man är.
En 3mm prick på golvet är svår att se när man står upp.
 
Hittade två ställen till som jag fixade idag.
Blått målartejp på trägolv med tre klickar av vit spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ren
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hittade två ställen till som jag fixade idag.
[bild]
Lägg gärna bild ikväll oxå då!
 
J joppz skrev:
Lägg gärna bild ikväll oxå då!
Idag använde jag 2,7mm borr, ju större borr desto lättare att få till rätt nivå under golvet.
Man pressar lite försiktigt och pressar ut överskott, ett för litet hål sätts igen snabbare.
Första gångerna använde jag antagligen 2mm bort.
Hur lätt det är att dölja hålet hänger på golvets utseende och ens konstnärliga förmåga.
4 hål är det på bilden.
Trägolv med fyra små hål borrade för att justera nivån under golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

jag tänkte testa det här. Hur gjorde du på toppen av borrhålet? Använde du vax med oljekit?

mvh
Peter


Peter2400 Peter2400 skrev:
Idag använde jag 2,7mm borr, ju större borr desto lättare att få till rätt nivå under golvet.
Man pressar lite försiktigt och pressar ut överskott, ett för litet hål sätts igen snabbare.
Första gångerna använde jag antagligen 2mm bort.
Hur lätt det är att dölja hålet hänger på golvets utseende och ens konstnärliga förmåga.
4 hål är det på bilden.
[bild]
Peter2400 Peter2400 skrev:
Idag använde jag 2,7mm borr, ju större borr desto lättare att få till rätt nivå under golvet.
Man pressar lite försiktigt och pressar ut överskott, ett för litet hål sätts igen snabbare.
Första gångerna använde jag antagligen 2mm bort.
Hur lätt det är att dölja hålet hänger på golvets utseende och ens konstnärliga förmåga.
4 hål är det på bilden.
[bild]
 
B Walkmountain skrev:
Hej,

jag tänkte testa det här. Hur gjorde du på toppen av borrhålet? Använde du vax med oljekit?

mvh
Peter
Nej, jag använde lite grå väggfärg som jag hade liggande.
Men det spelar nog inte så stor roll vad man använder.

Lycka till!
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nej, jag använde lite grå väggfärg som jag hade liggande.
Men det spelar nog inte så stor roll vad man använder.

Lycka till!
Hej igen,

sista frågan... tror jag. Hur vet man om man får in gipset under foamen? Jag antar att om man inte lyckas med det så kan det låta efteråt när man går på golvet?

tack.
Mvh
 
B Walkmountain skrev:
Hej igen,

sista frågan... tror jag. Hur vet man om man får in gipset under foamen? Jag antar att om man inte lyckas med det så kan det låta efteråt när man går på golvet?

tack.
Mvh
Jag brydde mig inte om var det hamnade, men har inte haft något problem med oljud.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag brydde mig inte om var det hamnade, men har inte haft något problem med oljud.

Hej!

jag skulle vilja återkoppla om den här metoden.

inledningsvis. Jag har borrat ett hål med en 1.5 mm borr och därefter använt nålen som medföljde limsprutan.

Resultatet... fenomenalt!!!
ett hål som nästan inte alls syns. Dessutom har den värsta svikten försvunnit när jag går på golvet på den här platsen. Stort tack för tipset i tråden! Jag har stört mig så innerligt på det här.

Mina tips dock om man vill göra detta med nålen (som endast är 1.3 mm)

1) Om man vill använda nålen gäller det att arbeta mycket snabbt. Massan ger 15 minuters arbetstid, men nålen tenderar proppa igen efter bara några få minuter och blir därefter obrukbar.

2) det är klokt att borra i en ljus träådra om man har lite ljusare golv. Vi har Tarkett art deco, vaxad, och där finns ett antal ställen. Hålet blir nästintill omöjligt att upptäcka då och kräver ingen reparationsolja.

Jag tänker genomföra samma ”operation” på två andra ställen med samma problem.

kan verkligen rekommendera den här metoden mot att plocka isär lister och golv (det senare är knappt görbart anser jag).

men mitt allra sista tips. Använd inte foam, inte ens de dyrare. Använd ”kork” som underlag. Jag ångrar bittert att vi tog en foam.

(på bilden finns ett hål.)

Hälsningar
 
  • Närbild på ett trägolv med diskret borrat hål för reparation, knappt synligt i träådringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ren och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.