Rensad slänt med diverse vegetation och ett hus i bakgrunden, potentiell plats för marktäckande växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!
På tomten där vi bygger nytt har vi en slänt som vi nu har rensat från sly och elände. Frågan är vad som är lämpligt att plantera om man vill ha en så lättskött och marktäckande plantering som möjligt? Slänten har morgonsol och vetter mot öst. Ca 20 m bred
Tacksam för tips! Växtzon 2
Med vänlig hälsning,
Eva
 
Det kan vara soligt även om slänten vätter åt öst, skulle tro att ni har sol även mitt på dagen där?!
Räknar med normal fuktighet.

För att få det lättskött ska befintliga jorden vara ogräsfri vid nyplantering.

Lutningen bör inte vara brantare än 1:3, helst 1:4, för att minska risk för jorderosion.

Sedan ska man plantera med rekommenderat c/c-avstånd för växtvalet. (ni får kolla upp)
Till exempel c/c 30 cm som är ett vanligt avstånd, kräver 11 plantor per kvm.
Men några av buskarna nere kan man klara sig med 1,5-2 st/kvm.

Under etablering måste man såklart vattna rätt, och tills växterna vuxit ihop behöver man ogräsrensa mellan.
(även fortsättningsvis, för det blir aldrig helt skötselfritt)

Sedan behöver alla växter lite näring och helst lite ny livgivande mull som kogödsel eller kompost något år då och då (för att hålla bra struktur och friska växter).

Billigast blir det med buskar som i sig har lågt pris med stort c/c-avstånd (blir alltså breda, och ibland höga).
(som liten stefanandra, litet rödvide, björkspirea, dvärgrips 'Alaska', ölandstok, hybridsnöbär, småbladigt krypoxbär).

Man kan även köra med klätterväxter som klätterhortensia och murgröna.

Smak och tycke (samt budget) alltså.

Mest lättskött skulle jag säga att städsegröna växter är, dock oftast inte billigast.
Rekommenderar att använda runt 3 olika för att få variation i färgton och struktur, ev blom och höstfärger.

Bland marktäckarna kan man så klart lägga in några solitärbuskar eller höga perenner/gräs för att få in ännu mer variation över årstiderna, samt höjd.

Växtförslag av de mindre kostsamma per kvm:
Städsegröna barrväxter för slänt: kryptuja 'Sibirtippe' (som inte är en tuja), matt-en 'Green Carpet' eller 'Nona Hustad', småbladigt krypoxbär 'Eicholtz' (likvärdig 'Major')
Vedartade exempel: dvärgrips, tuvkornell, litet rödvide 'Nana', hybridsnöbär 'Hancock', amerikansk praktspirea, liten stefanandra
Perenner: häxört, flocknäva, skymningsaster, daggfunkia 'Frances Williams'

Det är inte helt lätt att göra en planteringsplan, men med dessa förslag kan ni börja reda ut själva vad ni gillar, och sen fundera på placeringar och mängder.

Lycka till!
 
  • Gilla
Solslottet
  • Laddar…
Cajsa Lundin Cajsa Lundin skrev:
Det kan vara soligt även om slänten vätter åt öst, skulle tro att ni har sol även mitt på dagen där?!
Räknar med normal fuktighet.

För att få det lättskött ska befintliga jorden vara ogräsfri vid nyplantering.

Lutningen bör inte vara brantare än 1:3, helst 1:4, för att minska risk för jorderosion.

Sedan ska man plantera med rekommenderat c/c-avstånd för växtvalet. (ni får kolla upp)
Till exempel c/c 30 cm som är ett vanligt avstånd, kräver 11 plantor per kvm.
Men några av buskarna nere kan man klara sig med 1,5-2 st/kvm.

Under etablering måste man såklart vattna rätt, och tills växterna vuxit ihop behöver man ogräsrensa mellan.
(även fortsättningsvis, för det blir aldrig helt skötselfritt)

Sedan behöver alla växter lite näring och helst lite ny livgivande mull som kogödsel eller kompost något år då och då (för att hålla bra struktur och friska växter).

Billigast blir det med buskar som i sig har lågt pris med stort c/c-avstånd (blir alltså breda, och ibland höga).
(som liten stefanandra, litet rödvide, björkspirea, dvärgrips 'Alaska', ölandstok, hybridsnöbär, småbladigt krypoxbär).

Man kan även köra med klätterväxter som klätterhortensia och murgröna.

Smak och tycke (samt budget) alltså.

Mest lättskött skulle jag säga att städsegröna växter är, dock oftast inte billigast.
Rekommenderar att använda runt 3 olika för att få variation i färgton och struktur, ev blom och höstfärger.

Bland marktäckarna kan man så klart lägga in några solitärbuskar eller höga perenner/gräs för att få in ännu mer variation över årstiderna, samt höjd.

Växtförslag av de mindre kostsamma per kvm:
Städsegröna barrväxter för slänt: kryptuja 'Sibirtippe' (som inte är en tuja), matt-en 'Green Carpet' eller 'Nona Hustad', småbladigt krypoxbär 'Eicholtz' (likvärdig 'Major')
Vedartade exempel: dvärgrips, tuvkornell, litet rödvide 'Nana', hybridsnöbär 'Hancock', amerikansk praktspirea, liten stefanandra
Perenner: häxört, flocknäva, skymningsaster, daggfunkia 'Frances Williams'

Det är inte helt lätt att göra en planteringsplan, men med dessa förslag kan ni börja reda ut själva vad ni gillar, och sen fundera på placeringar och mängder.

Lycka till!
Tusen tack för växtförslaget. Du rekommenderar alltså 3 av växterna ovan i slänten, eller var det 3 av barrväxterna (om man väljer det) ?
Om du själv hade en slänt och tänkte ha 3 olika sorter, hur skulle du placera dem ? Skulle du sätta dem tillsammans eller blanda upp ? Vilka 3 är dina absoluta favoriter?
 
Tänker att man kan klara sig på 3 olika växter. Plus ev någon solitärbuske/träd.

Jag har inga favoriter på det sättet. För val gör jag en lång "nedtrattning" utifrån främst ståndort (jordtyp, fuktighetsgrad och soltimmar), arkitektur, kundens stil, skötselanspråk, behov vad gäller höjd, plus faktorer som pollinerare, sniglar, rådjur, harar/kaniner. Bevattningssystem. Inte minst budget. Ja, du hör.

Sedan är det inte alltid man får tag i just det man önskar, då blir det att tänka om.

Vintergrönt ska inte planteras för sent på växtsäsongen.
 
Jag förstår. I mitt fall önskar jag härdiga lättskötta växter som gärna blommar olika eller får fin färg på hösten. Tips?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.