Hej!

Ska bygga nytt och isolera med Ekofiber. Funderar nu vad jag ska använda som vindavledare i snedtaket.

Går det att använda samma typ av gipskivor (GU9) som jag använder som vindskydd på utsidan av väggarna? Det borde vara OK eftersom då blir ju konstruktionen precis likadan som i ytterväggarna. Jag börjar dock bli misstänksam eftersom jag inte hittar ingen info om detta vilket jag tycker är konstigt...

mvh

Peter

(PS: Jag gillar varken oljehärdard masonit eller wellpapp. DS.)
 
Ja, det går utmärkt att använda utegips till det. Anledningen till att du inte hittar någon info om det är nog för att ingen gör så. Man använder wellpapp och masonit, som du av någon anledning inte gillar, just för att det är mycket billigare och enklare.
 
Tack för ditt svar. Några kommentarer/funderingar dock.

Varför ska det vara krångligare? För mig låter det också bättre att använda samma materiel och gipsen är ju stabilare.

Dessutom kostar oljehärdad masonit 43 kr/m2 och GU9 kostar 31 kr/m2. Jag är ju snål så det är ytterligare ett argument.

/Peter
 
Jag menar i huvudsak pappen, den är mycket mer lätthanterlig än gipsskivor. Och billigare. Trodde faktikskt masoniten var billigare också, men där ser man.
 
Kanske blir det papp, ska kolla på det. Det är ju mycket mer lätthanterligt precis som du säger. Tack för dins synpunkter.
 
Tänk på en sak. Gipsplattorna deformeras sakta men säkert, särskilt när de är utsatta för lite fukt. Hänger du bara upp gipsskivan mellan takstolarna kommer den rätt snart att ha hängt ner sig rejält. Du måste stötta under men någonting, tex en regel.
 
Mikael_L
Ja gipsen ÄR tung och riskerar att förr eller senare börja hänga ner eller tom lossna, så får man inte till en riktigt ordentlig förankring så är jag också lite tveksam. Annars kan jag inte se någon annan nackdel. (ja utom att även jobba med tunga gipsskivor uppåt, jag tyckte det var nog jobbigt med masonit...)
 
Petteri skrev:
Tack för ditt svar. Några kommentarer/funderingar dock.

Varför ska det vara krångligare? För mig låter det också bättre att använda samma materiel och gipsen är ju stabilare.

Dessutom kostar oljehärdad masonit 43 kr/m2 och GU9 kostar 31 kr/m2. Jag är ju snål så det är ytterligare ett argument.

/Peter
Oljehärdad board kostar 27 kr/m2 hos Byggmax. Ett pris som passar den snåle, kanske? ;)

Själv körde jag vanlig board (inte oljehärdad) och kom ännu billigare undan (12 kr/m2). Inte fullt så motståndskraftigt mot väta, men fortfarande bättre på den punkten än både gips och papp skulle jag tro.
 
Cellplast, nä uuuuh! Ingen plast i mitt hus inte.

Det blir nog oljehärdad masonit eller papp ändå för det verkar lättarbetat. Jag ger mig. Huset kommer bli dyrt ändå och material ska man inte snåla på. Vi får se vad snickarna säger också. Första byggmötet skall ha ägt rum idag (utan mig som är ett antal hundra mil bort) och nästa är om 2-3 veckor.
 
Men varför oljehärdad? Varför inte vanlig masonit? Om du ändå kan tänka dig wellpapp.
 
Vanlig mosonit är som en svamp. Vill ha något som det rinner av på om det skulle läcka någonstans. När jag systar på wellpapp menar jag behandlad wellpapp, antingen olja eller någon lack. Dock vet jag inte om det funkar med min isolering, det skall undersökas.
 
Petteri skrev:
Vanlig mosonit är som en svamp. Vill ha något som det rinner av på om det skulle läcka någonstans. När jag systar på wellpapp menar jag behandlad wellpapp, antingen olja eller någon lack. Dock vet jag inte om det funkar med min isolering, det skall undersökas.
När vi sprutade taket med ekoisolering fick vi "fukthärdiga" skivor av wellpapp av entrepenören att använda som vindavledare.

En ide kan ju vara att prata med han som säljer isoleringen till dig.

/ Fredrik
 
fel tråd
 
Redigerat:
Vi använde vanlig masonite. Isoleringen är cellulosafiber i skivor. Vad vi hörde och läste skulle det vara vanlig masonite för att inte bli för tätt. Det ska vara tätare på insidan än utsidan för att fuktvandringen ska gå åt rätt håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.