Skall koppla in en ny IKEA spishäll. Induktionshäll.
Den gamla spisen är inkopplad med 3 faser och jord. Men inte till vägguttagets N( nolla). Jordanslutningen används även som N(nolla)

IKEA spishällen skall ha 220-240 V, 2 fas.

Koppla in den på 2 faser och jord, analogt med gamla spisen? Det ska ju vara 220-240 V mellan fas och jord.

Men IKEA inkopplingsbild visar att N(nolla) skall användas. Se bif bild. Voltmeter visar 350 V mellan fas och N(nolla) då jag mäter uttaget.
Kanske kräver el kretsar till induktionshällen att N(nolla) och jord är separerade?

Eller dra fram 220-240 V faser till uttaget?


Hur gör ni, läsare av dessa rader, då ni kopplar in IKEA spishällar?
 
  • Schema för inkoppling av IKEA induktionsspishäll som visar anslutningar för faser, nolla och jord samt varning för högspänning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kopplar in den enligt anvisningen, som du visar exempel på, som visar att hällen behöver två faser, nolla och skyddsjord.

Så det är viktigt att kontrollera ifall man har en nolla framdragen till perilexuttaget eller anslutningsdosan. Din mätning tyder på att nollan saknas. Så det måste åtgärdas, dra fram en nolla. Hällen kan inte kopplas inte förrän det finns en nolla. Och det är ett elektrikerjobb.

Om du har ett perilexuttag ska du ha tre faser, nolla och skyddsjord framdraget så att uttaget blir fullkopplat.
 
  • Gilla
qustav och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi kopplar in den enligt anvisningen, som du visar exempel på, som visar att hällen behöver två faser, nolla och skyddsjord.

Så det är viktigt att kontrollera ifall man har en nolla framdragen till perilexuttaget eller anslutningsdosan. Din mätning tyder på att nollan saknas. Så det måste åtgärdas, dra fram en nolla. Hällen kan inte kopplas inte förrän det finns en nolla. Och det är ett elektrikerjobb.

Om du har ett perilexuttag ska du ha tre faser, nolla och skyddsjord framdraget så att uttaget blir fullkopplat.
Hej
Bo, jag vet nu var felet var. Det var en tossig multimeter! :mad:Nu kasserad!
Med fungerande multimeter:
Fas till nolla: 230V .
Fas till jord: 230 V
Fas till fas: 350 V
Jord till nolla: 0 V
Nu känns det som det ska.
 
Det låter bättre, även om fasspänning ska vara närmare 400 V än 350 V, den är väl off här av oklar anledning. Får du samma spänning mellan samtliga faser (man ska alltid göra tre mätningar för att se att alla faser är friska)?
 
Jo, alla faser är lika.
 
Då verkar inte heller denna multimeter vara riktigt frisk, eller så bor du väldigt långt ut i skogen och har hög belastning vid tillfället.
 
Hej Bo.
Det är i utkanten av Ytterby, Kungälv. Kanske är det hög belastning , det har tillkommit en hel del bostäder i närliggande område. Dock borde väl elnätet vara uppgraderat för tillkommande behov.
Men nu har jag en nyinköp multimeter, ska mäta med den efter påskhelgen. Ska bli intressant. . Vår son med familj håller på byta sitt kök .Då skall jag dit igen för börja montera kök och spänningsmäta. Fortsättning följer.
Ha en trevlig helg.
 
I Ingemar M skrev:
Hej Bo.
Det är i utkanten av Ytterby, Kungälv. Kanske är det hög belastning , det har tillkommit en hel del bostäder i närliggande område. Dock borde väl elnätet vara uppgraderat för tillkommande behov.
Men nu har jag en nyinköp multimeter, ska mäta med den efter påskhelgen. Ska bli intressant. . Vår son med familj håller på byta sitt kök .Då skall jag dit igen för börja montera kök och spänningsmäta. Fortsättning följer.
Ha en trevlig helg.
Lite återkoppling. Jo, det är 400V mellan raderna. Mätt igår förmiddag, kanske var nätet i bättre form då
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är inte denna bild extremt dålig? Man kan ju få för sig att N, plint 4 och 5, skall kopplas till L1 och L2.....
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.