Min torktumlare, en bosch serie 6 tror jag den heter. I varje fall får jag spunk när tvätten inte är helt torr ibland när man kört en omgång med extra skåptorrt. Då får man köra torkprorm varmt eller vad det heter.

Hade hellre haft en som torkade klart istället första omgången.
 
electroluxaren skrev:
summa summarum en del har tur och en del har otur men de flesta kan räkna med en hållbarhet på 4-5år.
Vet inte om jag håller med. Vi har ju dig här :). Tack vare dina tips förlängde jag livslängden på diskmaskinen med minst 3 år och tvättmaskinen rullar ännu efter den fått ett nytt värmelemet. Dina tips är mycket uppskattade :heart::heart:
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Låter som det kunde vara en miele, jag har inte stött på detta i cylinda,... Än...
Är din erfarenhet att Miele inte är av samma kvalitet längre?
 
-RB- -RB- skrev:
Har kört med Siemens och Bosch, men de är uppenbarligen inte mycket bättre.
Min mammas gamla Osby-tvättmaskin höll i drygt 35 år. Man kanske skulle försöka hitta en sån på begagnatmarknaden. ;)
Pappas orange/bruntonade Osby Diskmaskin från 1978 går än! Har aldrig någonsin krånglat.
 
electroluxaren skrev:
maskinernas hållbarhet följer normalfördelningskurvan

bestämmer man sig vilken studie man vill göra tex samsung tvätt från 2012
kommer man finna att en maskin håller 20 år och en maskin är DOA.
där efter fylls det på från båda hållen med 2st som håller 19 år och 2st som håller två dagar osv.
tills man upptäcker att 10.000st håller 4 år.

summa summarum en del har tur och en del har otur men de flesta kan räkna med en hållbarhet på 4-5år.

detta är ett exempel

bara tillverkarna vet svaret
Är det verkligen så?
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1097960/FULLTEXT02

Om jag får en DOA har ni ju ingen kvalitetskontroll överhuvudtaget!

Och är det inte bättre att räkna antalet tvättar än antalet år, eller dör de oftast av hög ålder och inte ett hårt liv?
 
M mnils skrev:
Då skall du inte köpa produkter från Electrolux koncernen...
Amen to that, satan så dåliga dom har blivit. Har precis köpt finare håll och ugn från Electrolux och är allt annat än nöjd.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är din erfarenhet att Miele inte är av samma kvalitet längre?
ja absolut
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Pappas orange/bruntonade Osby Diskmaskin från 1978 går än! Har aldrig någonsin krånglat.
nä varför skulle den det?
 
electroluxaren skrev:
ja absolut
Om man ska köpa tex en ny diskmaskin eller torktumlare, vad ska man chansa på då?
 
A
P Pin skrev:
Är det verkligen så?
[länk]

Om jag får en DOA har ni ju ingen kvalitetskontroll överhuvudtaget!

Och är det inte bättre att räkna antalet tvättar än antalet år, eller dör de oftast av hög ålder och inte ett hårt liv?
antalet tvättar eller diskar eller kalkoner verka inte spela någon roll, tidens tand är värst
 
electroluxaren skrev:
antalet tvättar eller diskar eller kalkoner verka inte spela någon roll, tidens tand är värst
Då är det ju bäst att tvätta som fan då. Hela grannskapet delar tvättstuga och kör 24/7 så man får lite valuta för pengarna. 4 års livslängd för svärmors maskin som nyttjas en gång i veckan blir väldigt dyrt per tvätt
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
man har 3 års reklamationsrätt enl lag
Om man kan visa att det är ett fabrikationsfel som funnits från fabrik. Lycka till med det. Bevisbördan ligger på konsumenten när garantin gått ut.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Är det verkligen så?
[länk]

Om jag får en DOA har ni ju ingen kvalitetskontroll överhuvudtaget!

Och är det inte bättre att räkna antalet tvättar än antalet år, eller dör de oftast av hög ålder och inte ett hårt liv?
Tänk om dom eller någon hade gjort motsvarande studie på vitvaror som motorsågar!
När fabriken i Polen som gör 10.000st diskmaskiner om dagen och byter version upp till 15ggr per år så stannar nog kvalitetskontrollen där. ev om de är ISO9000 certifierade och ev om electroluxkoncernen kräver detta kan stickprovskontroller enligt kvalitetsledningssystemet genomföras. annars får vi leva med DOA.
 
electroluxaren skrev:
Tänk om dom eller någon hade gjort motsvarande studie på vitvaror som motorsågar!
När fabriken i Polen som gör 10.000st diskmaskiner om dagen och byter version upp till 15ggr per år så stannar nog kvalitetskontrollen där. ev om de är ISO9000 certifierade och ev om electroluxkoncernen kräver detta kan stickprovskontroller enligt kvalitetsledningssystemet genomföras. annars får vi leva med DOA.
Jag vet inte hur det du skriver relaterar till mitt inlägg. Det var normalfördelningen jag ifrågasatte, och gav en länk som stöd till mitt ifrågasättande.

Samma borde gälla oavsett typ av maskin eller tillverkare eller land som tillverkningen sker i så jag förstår inte vad du syftar på.

DOA är ett specialfall som oftast enkelt borde kunnat upptäckas, om maskinen inte dött mellan fabrik och kund.
 
Vad ä DOA?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.