Hej,

Har ett hus från 1945 med en murstock (6 pipor). Den behöver repareras. Dels finns det en gammal imkanal som inte används mera som behöver muras igen, det finns också lite spårningsspår mm. Sedan har all puts släppt på ett område där det suttit kakel.

Vad jag lyckats förstå så är det kalkbruk luft som är rätt att använda. Men gäller det själva ”lagningen också ? att det är bäst lämpat för att återställa putsen har jag förstått.

Jag har förstått det som att C bruk är enklare att jobba med men hårdare så det tar inte rörelser lika bra. Men detta är på den ”kalla” sidan av murstocken. Tänker mig att den inte rör sig så mycket. Kan C-bruk funka ?

om det tvunget är kalkbruk jag ska ha, vart köper man det i Sthlm ? Jag googlar men hittar bara kalkbruk hydro på Bauhaus.

tack på förhand !
 
  • Del av murstock med puts som fallit av, avslöjar tegelstruktur och en borste syns till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vitputsad vägg med en igenmurad imkanal och en uttag, tecken på reparationsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Jag gissar också på ett cementbaserat bruk i och med färgen, utseende och årtalet.
 
Jag har inte en aning Så kanske ett C-bruk skulle funka ?

grejen är att jag har försökt putsa en gång i mitt liv och det gick åt helvete. Spackla är jag ganska OK på. Så jag tänker att ett bruk som är så likt spackel som möjligt att applicera hade varit fint. Och jag har förstått det som att ju mer cement i ju mer ”stabbigare” blir blandningen och därmed (för mig) lättare att applicera
 
Jag köpte Kalkbruk D... testar det i veckan. Om jag förstått det rätt så verkar det viktigt att fukta upp bruk och tegel dagen innan.. självklart dammsuga lite innan det.. något annat ? Bevattna efter också..
 
Det är ju enkelt att se vad det gamla är......cementbruk blir stenhårt. kalkbruk mjölar sig mellan fingrarna och blir inte glashårt och det är anledningen till att det är mjukare och följsammare för saker som rör sig.
På bauhaus brukar de ha hydrauliskt kalkbruk. Det fungerar bra. Det blir snäppet hårdare än vanligt kalkbruk men inte så det är nå problem.
Kalkbruk är dessutom lättare att putsa med om man är ovan, går ju att forma länge och blir det fult så kan man bara stålborsta bort fadäser och komplettera. Cementbruk blir som sagt stenhårt...........
 
  • Gilla
Raufus
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det är ju enkelt att se vad det gamla är......cementbruk blir stenhårt. kalkbruk mjölar sig mellan fingrarna och blir inte glashårt och det är anledningen till att det är mjukare och följsammare för saker som rör sig.
På bauhaus brukar de ha hydrauliskt kalkbruk. Det fungerar bra. Det blir snäppet hårdare än vanligt kalkbruk men inte så det är nå problem.
Kalkbruk är dessutom lättare att putsa med om man är ovan, går ju att forma länge och blir det fult så kan man bara stålborsta bort fadäser och komplettera. Cementbruk blir som sagt stenhårt...........
Låter toppen ! Det är inte stenhårt, det är inga jätte problem att knacka bort med en hammare eller kofoten. Jag skulle säga att det framförallt "smular sönder sig "
 
Kände mig modig idag och testade. Förvattnade 2h innan och sedan strax innan jag började. Tycker det gick fint för att vara första gången. Datte också igen en imkanal med bruket och skärvor från en tegelplatta.

slängde på som sig bör och smetade sedan lätt ut det värsta klumparna. Blir ju 1-2 lager till. Sätter nog upp käpp i hörnen nästa gång.

Eftervattnade ganska rikligt så får se hur det ser ut imorgon
 
  • Renoveringsarbete på en vägg med påbörjad putsning och ojämnt applicerat bruk, bredvid en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Nu är Murstocken "klar" iallafall så pass färdig som jag kan få den. Den ser sämmre ut på bilden än verkligheten då jag precis vattnat den på bilden.

Men, jag provade också att spacka lite på den för att jäma ut ytan lite.Trotts att jag använde en ruvbräda så är det lite tråkig yta på sina ställen. Vad tror ni om vanligt handspackel ett tunt lager ? Borde väl funka ? Det handlar alltså inte om att bredspackla 5mm utan snarare bara fylla i de mindre ojämnheter som blivit

Murstock renoveringsprojekt med delvis spacklade ytor och ojämnheter, nyligen vattnad vilket syns på våta fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Murstock i ett bygge med ojämn yta och spackel, nyligen fuktad och i behov av ytterligare jämnhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
somba85 och 1 till
  • Laddar…
Om man väntar tills bruket börjat bränna lite så kan man skura det med en skurbräda och då skura bort ojämnheter, forma hörn m.m.

Detta är ju tyvärr försent i ditt fall. Det funkar säkert att blanda en liten mängd och spackla med. Se till att inte ha för stora fraktioner bara för så är det väldigt svårt att spackla med.
 
R Raufus skrev:
Om man väntar tills bruket börjat bränna lite så kan man skura det med en skurbräda och då skura bort ojämnheter, forma hörn m.m.

Detta är ju tyvärr försent i ditt fall. Det funkar säkert att blanda en liten mängd och spackla med. Se till att inte ha för stora fraktioner bara för så är det väldigt svårt att spackla med.
detta är efter skurbräda. Det gick inte att få det slät överallt. Tror att sista lagret var för tunt. Jämnade man ut där (rev) så släppte det istället på vissa ställen
 
Du kan kanske slamma över med tunn välling av kalkbruk, med stor pensel/borste, i lämpligt rörelsemönster? Är det stora nivåskillnader kan du ha i sand för att jämna ut men är de små kan du ha enbart kalkslam och vatten.

Lägg på skikt tills du är nöjd. Själv tycker jag inte det skämmer murstocken om det syns nån relief som berättar om historien, tvärtom.

Avsluta med att vattna på med sprayflaska. Spara lite kalkslam för att fräscha upp då och då, typ till jul. Som en städåtgärd liksom.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Som sagt, det jag gjort var att jag har lagt på ett tunt lager med vanligt handspackel. Murstocken var innan mot ett kök, så det är flera olika partier som varit målade, helt obehandlade och därmed skrovliga, lagade av mig. Etc.

Jag körde med en "skurbräda" alltså typen med skumgummi på och rev när det var ganska blött. Det blev slätare absolut, men inte jätte slätt. Jag tror inte det tunna lagret spackel som jag lägger på påverkar något mer än att det blir lite slätare.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Som sagt, det jag gjort var att jag har lagt på ett tunt lager med vanligt handspackel. Murstocken var innan mot ett kök, så det är flera olika partier som varit målade, helt obehandlade och därmed skrovliga, lagade av mig. Etc.

Jag körde med en "skurbräda" alltså typen med skumgummi på och rev när det var ganska blött. Det blev slätare absolut, men inte jätte slätt. Jag tror inte det tunna lagret spackel som jag lägger på påverkar något mer än att det blir lite slätare.
Hur gick det med murstocken, fick du den slät? Har bruket hållit? Vad målade du med sedan?

Vi har en likadan situation med en gammal murstock som behöver renoveras och det gamla bruket som syns i dina bilder är väldigt likt det som sitter på vår murstock 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.