Hur ska man veta vart tomtgränsen går? Vi och våra grannar är oens om vart tomtgränsen går. De hävdar att 80 cm från vårt hus där går tomtgränsen och därefter börjar deras tomt, kan detta stämma?
 
Claes Sörmland
Vilka underlag har ni tittat på?

Typiskt sett finns det en karta från fastighetsbildningen där gränsmarkeringarna och deras inbördes avstånd finns dokumenterade. Sen får man leta efter gränsmarkeringarna på tomten och mäta sig fram.

Bor man lite mer tätbebyggt så kan dessa gränspunkter vara del av ett digitalt system. Då kan t o m digitala kartor på nätet med tillhörande ortofoto stämma rätt bra. Men det varierar.
 
  • Gilla
Anna_olsson87 och 1 till
  • Laddar…
A Anna_olsson87 skrev:
Hur ska man veta vart tomtgränsen går? Vi och våra grannar är oens om vart tomtgränsen går. De hävdar att 80 cm från vårt hus där går tomtgränsen och därefter börjar deras tomt, kan detta stämma?
Om ni har tur är gränsen säkert bestämd, till några få cm noggrannhet, men har ni otur kan osäkerheten vara flera meter (vanligare på landsbygden dock).

Ett samtal till kommunens mätavdelning kan ge er svar, de kan också (om den är säkerställd) troligen också tala om vad de tar betalt för att komma ut och märka upp var den går (troligen någon tusenlapp eller två).
Är gränsen osäker måste dock Lantmäteriet kopplas in och då blir det betydligt dyrare.

Ni kan också för att få en hint, gå in på Eniro eller Hittas kartor på nätet och se var gränsen går - men en varning, den visar inte hur noggrant den är bestämd, och kan dessutom visa lite fel.

Ni kan också logga in på Lantmäteriets hemsida ”Min Fastighet” för att se era förrättningskartor där ni kan hitta uppgifter om gränsmarkeringar och mått, och kanske hitta dem ”i verkligheten”.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 4 till
  • Laddar…
Första sättet är att hitta gränsmarkeringarna (ofta korta järnrör), de gäller om de finns.

Sedan kan titta på kartor från lantmäteriet, Du kan logga in på ”min fastighet” med BankID. Karotins skall man ta med en nypa salt. I många fall stämmer de dåligt, om det gäller äldre gränser.
Du kan beställa gränsvisning från kommunen. Det förutsätter att gränserna är bestämda med moderna koordinater. Är gränserna osäkra så kan man få dem fastställda av lantmäteriet, men då börjar det bli dyrt (30-40 000).
 
  • Gilla
Anna_olsson87 och 1 till
  • Laddar…
H
A Anna_olsson87 skrev:
Hur ska man veta vart tomtgränsen går? Vi och våra grannar är oens om vart tomtgränsen går. De hävdar att 80 cm från vårt hus där går tomtgränsen och därefter börjar deras tomt, kan detta stämma?
klart det kan stämma.
Gränsen kan även gå vid husväggen eller 10 m ut.
Allt beror på hur det är avstyckat.
du får se efter gränser på tomtkartan hur de är utmärkta.
Finns ingen märkning kan kommunen hjälpa till.
Men fortsätter någon av er att trilskas över vart gränsen går så är det lantmäteri som är enda som kan fastställa gräns.
Då får alla som har nytta utav gränsutsättning betala för det.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
De där med om kommunen kan hjälpa till eller inte varierar mellan kommuner. Min kommun erbjuder t ex inga tjänster för privatpersoner där de markerar ut gränser. Här får man köpa den tjänsten av privata företag (om gränsen finns digitaliserad med stor säkerhet). Eller vända sig till dyra Lantmäteriet.
 
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Tyvärr, sedan 2017 gör inte Lantmäteriet så enkla saker som gränsutvisningar.
[länk]
Då finns bara privata företag kvar som alternativ i min kommun.
 
A Anna_olsson87 skrev:
Hur ska man veta vart tomtgränsen går? Vi och våra grannar är oens om vart tomtgränsen går. De hävdar att 80 cm från vårt hus där går tomtgränsen och därefter börjar deras tomt, kan detta stämma?
Det kan mycket väl stämma. Hur långt från ert hus tror ni att er gräns går? Skiljer det mycket från vad grannen tror?
 
B b8q skrev:
Om ni har tur är gränsen säkert bestämd, till några få cm noggrannhet, men har ni otur kan osäkerheten vara flera meter (vanligare på landsbygden dock).

Ett samtal till kommunens mätavdelning kan ge er svar, de kan också (om den är säkerställd) troligen också tala om vad de tar betalt för att komma ut och märka upp var den går (troligen någon tusenlapp eller två).
Är gränsen osäker måste dock Lantmäteriet kopplas in och då blir det betydligt dyrare.

Ni kan också för att få en hint, gå in på Eniro eller Hittas kartor på nätet och se var gränsen går - men en varning, den visar inte hur noggrant den är bestämd, och kan dessutom visa lite fel.

Ni kan också logga in på Lantmäteriets hemsida ”Min Fastighet” för att se era förrättningskartor där ni kan hitta uppgifter om gränsmarkeringar och mått, och kanske hitta dem ”i verkligheten”.
@-MH- har skrivit en bra guide för hur man kan hitta gränserna och kvalitén för dem hos Lantmäteriet. Det är lite mer omständligt än att titta på Eniro eller Hitta men de tjänsterna bör man inte använda då man inte har en aning om hur bra kvalité det är på gränsen.
M -MH- skrev:
Jag har äntligen förstått Geodataportalens uppbyggnad, så nu vet jag hur man får upp vilka gränspunkter som finns registrerade och med vilken kvalitet. Tänkte fler kanske var intresserade.


Gå till [länk] fritextsök ungefär mitt i fönstret skriv 'fastighet' och tryck return.Upp kommer en ruta som heter "Datamängd för fastighetsregistret". I nederdelen av den klicka på "visa på karta".Nu dök det upp en liten Sverigekarta till höger. Klicka en gång på pilen "snett uppåt" för att göra kartfönstret större.Till höger finns det en ikon som heter "Hantera kartlager" (näst överst). Klicka på den så du får upp en lista med lager. Klicka bort de tre översta som börjar på "Cadastral ..."Klart, nu kan du zooma in och se gränspunkter, kvalitet och medelfel på din fastighet (och alla andras). Teckenförklaring finns i detta dokument: [länk]
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det kan mycket väl stämma. Hur långt från ert hus tror ni att er gräns går? Skiljer det mycket från vad grannen tror?
Vi tror att det är en meter från huset, medans de menar att det är 80cm... Så det skiljer ju verkligen inte mycket ...
 
A Anna_olsson87 skrev:
Vi tror att det är en meter från huset, medans de menar att det är 80cm... Så det skiljer ju verkligen inte mycket ...
Vad baserar ni era respektive åsikter på? Gränsstolpar, kartor eller något annat?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag vill inte kapa den här tråden men har ändå en relaterad fråga:

Om:
  • lantmäteriets fastighetsbildningsdokument, t ex en avsöndringshandling (gammal fastighet), visar att tomtgränsen går på ställe A, och
  • det inte finns några andra inskrivningar hos lantmäteriet som säger någonting annorlunda än A, men
  • "i praktiken" gränsen går någon annanstans på ställe B
så bör vad jag förstår gränsen gå vid A vilket kan regleras lagligen genom en s.k. fastighetsbestämning hos lantmäteriet.

Fråga: Har en detaljplan/byggnadsplan (över hela området) som säger att gränsen går vid B någon juridisk vikt i såfall?
 
  • Gilla
Elefant
  • Laddar…
P petersthlm skrev:
Jag vill inte kapa den här tråden
Bra tänkt. Och eftersom TS grundfråga inte är uppklarad är det bäst om du startar en egen tråd.
 
  • Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Vad baserar ni era respektive åsikter på? Gränsstolpar, kartor eller något annat?
Då deras tomt består av asfalt och vår av tegelsten, så med blotta ögat kan man egentligen se att marken skiljer sig åt och därav ha vi en tanke att det är ganska logiskt vart gränsen går men de menar på att den sista tegelstenen på vår sidan är deras mark då de menar att vår mark bara sträcker sig 80 cm från vårt hus ....vi förstår inte vart de har fått dessa 80cm ifrån...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.