Har precis renoverat badrummet. I gamla badrummet hade vi endast dusch, då bildades det ingen imma någonstans.

I nya badrummet har vi badkar istället för dusch, nu premiärtestade frugan badkaret. Det blev imma i hela badrummet, spegeln, badrumsmöblerna, fönster, väggarna.

Ventilationen är densamma som innan renoveringen, ftx ventilation.

Kan detta bero på att badrummet blivit tätare efter renoveringen? Nu har vi inte heller satt på golvvärmen än, då den ska sättas på 4 veckor efter flytspacklingen. Så det är ganska kallt i badrummet, också bidragande orsak till all imma?

Sen förstår jag ju också att det bildas mer imma från ett fullt badkar med varmt vatten jämfört med en dusch. Så kanske öka från luften i ftx systemet?
 
  • Renoverat badrum med vita kakelväggar, handfat, dusch och synlig ventilation i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen renoverat badrum med vitt fritstående badkar, toalett och svartvita kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan börja med att ta ner ventilationsdonet och känna efter om du har drag i det och se om rören sitter ihop som dom ska. Får alltid lite ångestpåslag av sänkt innertak med infällda spotlights när jag jobbar, har sett alla varianter av knepiga kanaldragningar som bromsar flödet, ej ändamålsenliga produkter och don som inte ens är hopkopplade med systemet.

Om det är en spaltventil som syns i fönstret där kan du kolla om den är öppen och har dom bytt dörren in till badrummet kan det vara bra att se om det finns någon luftspringa i den.
 
V vinylskiva skrev:
Du kan börja med att ta ner ventilationsdonet och känna efter om du har drag i det och se om rören sitter ihop som dom ska. Får alltid lite ångestpåslag av sänkt innertak med infällda spotlights när jag jobbar, har sett alla varianter av knepiga kanaldragningar som bromsar flödet, ej ändamålsenliga produkter och don som inte ens är hopkopplade med systemet.

Om det är en spaltventil som syns i fönstret där kan du kolla om den är öppen och har dom bytt dörren in till badrummet kan det vara bra att se om det finns någon luftspringa i den.
V vinylskiva skrev:
Du kan börja med att ta ner ventilationsdonet och känna efter om du har drag i det och se om rören sitter ihop som dom ska. Får alltid lite ångestpåslag av sänkt innertak med infällda spotlights när jag jobbar, har sett alla varianter av knepiga kanaldragningar som bromsar flödet, ej ändamålsenliga produkter och don som inte ens är hopkopplade med systemet.

Om det är en spaltventil som syns i fönstret där kan du kolla om den är öppen och har dom bytt dörren in till badrummet kan det vara bra att se om det finns någon luftspringa i den.
Inget är ändrat gällande kanaldragning för ventilationen, det är exakt likadant som innan renoveringen. Spaltventilen ska som jag förstått det vara stängd när man har ftx, men kanske smartare att ha den öppen när frugan tar skållheta bad?

Dörren är inte bytt. Som sagt så har vi ingen värme i badrummet än då vi väntar med att slå på golvvärmen. Borde inte det vara en bidragande orsak till imman, dvs när den varma luften från badkaret möter de kalla ytorna?

Det är bra drag i FTX frånluftsventilen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.