Jag har nu rensat slippapperet genom att hålla en plastbit mot skivan och köra.
Detta gick fantastiskt bra och papperet blev så gott som helt rent igen. (y)
Ett mycket bra tips som jag kommer att ha nytta av framöver.

Jag har också läst på om slippapper och insett att det är mycket viktigare än jag trott.
Nu skall jag beställa högkvalitativa papper till mina kommande projekt.
Har ni tips på inköpsställe får ni gärna tipsa.

Tack för alla värdefulla tips, de är mycket uppskattade. (y):D
 
  • Gilla
tobben87
  • Laddar…
3M Cubitron II är bland de bästa slippapperna på marknaden. Finns från P80 till P320. Kostar runt 10 kr styck men håller extremt länge.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Oavsett om det är gammal färg, olja eller allmänt kladd så är en riktig skrapa överlägsen slippapper i första steget. En sådan här: https://www.duri.se/products.php?ProductID=1160 som man slipar med en fin fil blir supervass och med tvåhandsfattning så får man bra kraft och då försvinner allt gammalt mycket snabbt. Det är också enkelt att ha kontroll på hur mycket man tar, risken är liten att ytan blir ojämn. Dessutom lämnar den inte grova repor efter sig som ett grovt slippapper gör.
Jag använder den innan jag ska olja köksbänken, då får man enkelt bort den feta gamla ytan.
Jag tror inte man kan förstå hur bra den är förrän man testat själv!
 
S
S Snorkeljohn skrev:
Jag håller på att slipa ett gammalt köksbord i björk som tidigare varit oljat. Problemet är att slippapperet sätter igen hela tiden och jag får försöka att rensa och till slut slänga papperet för att det är helt fullt.
Hur skall jag gå vidare med slipningen och vad kan man göra för att rensa?
Prova med färgstripper. Det reser upp färgen som kan sicklas bort och sedan slipa. Men det kanske sabbar träet?
 
Slipade lackat golv med samma problem som du har. Strök smör på golvet och sen var det inga problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.