Hej!

Jag vill sätta upp hyllplan mellan en sned vägg och en garderob (se bild 1 och 2).

Ungefärliga mått på hyllplan syns i bild 3 (tillsammans med vägg och garderob, mått i mm).

Jag vill helst inte skruva i garderoben, utan endast väggarna. Väggarna är i lättbetong, gissar på 10 cm tjock, och bakom är det badrum.

Bra tips hur dessa kan förankras i väggen på ett diskret sätt? Maxbelastning kommer att vara absolut max 5 kg per hyllplan, antagligen mindre. Kanske räcker med 2 vinkeljärn på den snea väggen?

Hyllplanen kommer jag att försöka tillverka själv, få se hur det kommer att gå med alla vinklar osv...

Skickar med några CAD bilder också.
 
  • Hörn av rum med sned vägg och vit garderob där hyllplan planeras att monteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn i rum med sned vägg till vänster och vit garderob till höger, tänkt för hyllmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CAD-ritning som visar en plan för hyllplan mellan sned vägg och garderob, med angivna mått i millimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CAD-modell av ett hörn med anpassade hyllplan mellan sned vägg och garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av en öppen garderob intill en sned vägg med markerade hyllplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CAD-bild av en öppen garderob intill en sned vägg med inritade hyllplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcker nog med 2 st dolda (infällda) konsoler per hyllplan från vardera vägg
 
S stefansamuel skrev:
Räcker nog med 2 st dolda (infällda) konsoler per hyllplan från vardera vägg
Tack för svar.

Det blir väl dock svårt att montera hyllplanen på dessa utan att ta bort garderoben?
 
Microkatten
Två lister längs snedväggen och garderoben under varje hyllplan vore väl den mest diskreta lösningen. (Eller lösningen föreslagen ovan. Varför skulle det vara svårt att montera hyllplanen? Borra hål i väggen utan att ta bort garderoben kan ju vara ett problem)

Vill du inte skruva i garderoben, ersätt den listen med en köpt eller hemmagjord vinkelkonsol som är fäst i bakre väggen.

Eller använd två gavlar från t.ex. Ikeas Ivar-bokhylla (eller tillverka motsvarande själv) och anpassa dina hyllplan till dem. Då slipper du fästa något i väggarna/garderoben och kan bara ställa in hela hyllan i hålet!

Det var några idéer i alla fall! :D
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Kangarooster Kangarooster skrev:
Tack för svar.

Det blir väl dock svårt att montera hyllplanen på dessa utan att ta bort garderoben?
Om du inte vill ta bort garderob kan du köra dold konsol i bakvägg och ett hängbleck mot den sneda väggen. Detta är baserat på din skiss - alltså om du inte vill ha synlig infästning.

Kan du tänka dig synlig stomme eller infästning är alternativen oändliga.

För att få det att se platsbyggt ut hade jag fäst i garderob eller satt täcksida mot garderoben - som hyllplanen fästs i från sidan. Sedan hängbleck eller kopplingsbeslag mot sneda väggen
 
Hej tack för alla tips!

Anledningen till att jag inte vill fästa i garderoben är för att den svajar lite när man öppnar och stänger skjutdörrarna. Om då hyllplanet sitter stumt mellan vägg och garderob så inbillar jag mig att det i längden kan bli så att lättbetongen som konsolerna sitter i kan smulas sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.