Hej

Vi är på väg att bygga hus och har för tillfället skaffat oss en central tomt i ett befintligt villaområde. Just nu funderar vi på bästa placeringen av huset för att nyttja tomten på bästa sätt. Tyvärr är tomten inte så stor och det är en hel del prickmark så byggrätten är rätt så begränsad till mitten på tomten. Däremot så tillåter detaljplanen en byggyta på mer än 200m2 och 7,6m i byggnadshöjd. Det som är tänkt att byggas är ett lösvirkesbyggt tvåplanshus på ca 180m2. Senare kommer vi vilja bygga ett garage också på ca 35m2. Vad tror ni skulle vara bästa placeringen av huset för att ta vara på tomten på bästa sätt? Och även så att framtida garage för plats.

Vår första tanken är att placera huset på längden mellan väst och öst för att kunna spara så mycket det går av södra sidan till trädgård och uteplats. Garage hoppas vi få bygga i norr en meter från tomtgräns. I de planlösningar vi skissat på så har ofta entré hamnat mitt på långsidan vilket känns lite fel om man ska mötas av en garagevägg varje gång man öppnar dörren. Groventrén hamnar då även mot gatan vilket också känns ologiskt. Alternativ funderar vi på att ha entré i kanten på gaveln mot gatan och groventré mot garagesidan istället. Blir ju ofta bättre flöde i huset tycker jag om entré kan ligga på långsidan men tycker det blir svårt att få till här. I bottenplan är det tänkt en öppen planlösning med kök, matplats och vardagsrum som då hamnar längs husets långsida i söderläge.

Har ritat ihop två skisser. I första skissen ligger garaget fristående och i den andra är hus och garage sammanbyggt och då med 4,5m från tomtgräns i norr. De två uthusen i väster ska även rivas.

Skulle vara tacksam för lite feedback och idéer på husplacering och utformning. Är det så att vi kanske ska tänkas oss en annan form på huset istället.

/Magnus

Svartvitt tomtkarta med markerad byggyta och befintliga byggnader i ett villaområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomtplan med markerad byggplats för hus och garage, och prickmark i villaområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror ni tänker rätt om huset och dess placering. Huvudentrén ska vara på gaveln ut mot gatan - det kan en arkitekt definitivt få till en bra lösning för. Men jag tror att era önskemål om garaget kan bli svårt, om detaljplanen inte tillåter garage en meter från tomtgräns. Gör den det? (Och om den gör det skulle jag sätta garaget i linje med tomtgränsen, inte huset som ni ritat.)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
De är en gammal detaljplan och det står inget om några avstånd till tomtgränser så det är 4,5 meter som gäller. Däremot har kommunen sagt att de kan tillåta garage en meter från gräns om grannen tycker det är ok.

Vi var inne på att ha garaget parallellt med norra gränsen först men frågan är om det ser konstigt ut om det inte ligger i linje med huset.
 
BirgitS
M mange83 skrev:
Vi var inne på att ha garaget parallellt med norra gränsen först men frågan är om det ser konstigt ut om det inte ligger i linje med huset.
Inte mer konstigt än att garaget inte är parallellt med ett staket eller en häck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.