Hej! Vet inte om det är rätt ställe för denna fråga men chansar.

I höstas råkade jag elda upp min mors badtunna av glasfiber. En kombination av för mycket ved och att locket låg för nära kaminen. Jag ska nu beställa en ny likadan och funderar på om det är idé att återanvända kaminen. Den är missfärgad och har buktat sig lite i toppen så att locket inte går på. Estetiskt gör det mig inte så mycket men kanske är det svårt att få tillbaka formen? Och har plåtens egenskaper ändrats på ett sätt som gör den olämplig att använda?

Missfärgad och deformerad badtunnkamin utomhus, med synlig buktning i toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Missfärgad och buktig badtunnans kamin utomhus mot en grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Och har plåtens egenskaper ändrats på ett sätt som gör den olämplig att använda?
Jag kan inte tänka mig att detta skulle vara något problem. Är det viktigt att locket går att stänga får man väl försöka rikta det så det fungerar. Det är väl bara att testa. Funkar det så att du blir nöjd är väl allt frid och fröjd, om inte kan du alltid byta den senare.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Ok! Jag, ska testa att rikta upp den med några reglar i rätt längd.

Har nån något tips om man vill polera upp den lite? Stålull blir väl repor av kanske?
 
T Trrttsch skrev:
Har nån något tips om man vill polera upp den lite?
Autosol kanske. Eller så låter du den bara vara och betraktar patinan som bevis för att den används och fungerar. Tror att "brännskademissfärgningen" blir svår att polera bort.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Toppen! Lite Autosol får det bli för att få upp glansen lite. Resten får bli som ett minne och en påminnelse att inte göra samma misstag igen. :) .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.