Anna_H Anna_H skrev:
Primärt syfte är att stänga in hund.
Touché
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Om alla är överens om grind för att hålla undan objudna gäster, är det såklart inget problem.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Sätt staketet utanför vägen så är det väl OK?
Fastighetskarta med markerat område för staket och anteckningar om servitut och övriga detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
matbir och 4 till
  • Laddar…
Det grannen hakat upp sig på är att stolparna ska flyttas en meter där grinden in till hen kommer att vara (grind har hen inte sagt emot, än) Jag har mätt drygt 12m från hörnstolpen och fem meters grindhål. Hen tycker det är fult och har tittat på kartan och menar att den övre stolpen ska vara i linje med hens husknut (det rör sig om ca 1 meter) alltså skulle det bli ca 2,5 meter "fel" om man ska gå efter tomtkartan.... Jag säger att jag mätt tom längre än de på kartan utsatta metrarna. Hon är nu inne på att dra in jurist för att få rätt om placeringen av servitutets placering.
Tack alla för alla svar
 
Jag är nog inte med på var du vill ha en grind någonstans eller varför den ens behövs men du kan ju såklart sätta staketpinnar utanför området där servitutet är definierat.

Din granne har ju inget att göra med vad du gör utanför servitutområdet.

Jag tror hon snöat in sig på att på något sätt är delägare av marken och har synpunkter på hur det skall hanteras. Utbilda henne i hur ett servitut fungerar och att hon i detta fall endast har tillgång till vägen och att köra på den. Inte parkera, sätta ut blomlådor o s v.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag är nog inte med på var du vill ha en grind någonstans eller varför den ens behövs men du kan ju såklart sätta staketpinnar utanför området där servitutet är definierat.

Din granne har ju inget att göra med vad du gör utanför servitutområdet.

Jag tror hon snöat in sig på att på något sätt är delägare av marken och har synpunkter på hur det skall hanteras. Utbilda henne i hur ett servitut fungerar och att hon i detta fall endast har tillgång till vägen och att köra på den. Inte parkera, sätta ut blomlådor o s v.
De två röda tjocka markeringarna är grindar, alltså två grindar.
 
K KreativaKatarina skrev:
De två röda tjocka markeringarna är grindar, alltså två grindar.
Ok

Men om du sätter staketet så som jag beskrev så blir ju servitutet inte instängt, ingen grind behövs.
 
  • Gilla
RompisKompis och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Ok

Men om du sätter staketet så som jag beskrev så blir ju servitutet inte instängt, ingen grind behövs.
Håller helt med. Då slipper man dessutom själv öppna grinden när man ska in med bilen.

Frågan är dock vems hund det gäller. Är det egen hund som ska hållas inne eller grannens som ska hållas borta? Är det alternativ två är det ju suboptimalt eftersom man då ändå har hunden inne vid det egna garaget.

Om folk inte kan hålla koll på sina hundar ska man kontakta länsstyrelsen eller polisen.
 
Och, med risk för att bli tjatig...ett litet PS. Grannens garage ligger på andra sidan huset från sevitutet. Det går inte att köra servitutvägen för att komma dit, den påbörjade infarten är den naturliga vägen in. Fastighetskarta med markerad servitutsväg, garage och kommentarer om rättigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Det är bara en genväg för gångtrafik?
Sätt dina grindar exakt så som du vill ha dom!
 
G gaidin skrev:
Ok

Men om du sätter staketet så som jag beskrev så blir ju servitutet inte instängt, ingen grind behövs.
Just nu är ett provisoriskt staket satt just så. Det är ett alternativ att göra om hen fortsätter envisas men inte mest effektivt för min del.
 
Hur grannen bäst kör in på sin tomt kan vi inte avgöra. Kanske parkerar hen helst framför dörren åt ditt håll, kanske görs det olika med olika fordon. Det är oavsett inte upp till dig att bestämma då grannen har ett servitut på väg över din mark. Det servitutet går möjligen att få upphävt på grunden att grannen kan ordna annan infart, men nu finns det där och grannen har därmed rätt att köra obehindrat över din mark.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det är bara en genväg för gångtrafik?
Sätt dina grindar exakt så som du vill ha dom!
Nej hen vill kunna åka in med bilen den vägen.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Håller helt med. Då slipper man dessutom själv öppna grinden när man ska in med bilen.

Frågan är dock vems hund det gäller. Är det egen hund som ska hållas inne eller grannens som ska hållas borta? Är det alternativ två är det ju suboptimalt eftersom man då ändå har hunden inne vid det egna garaget.

Om folk inte kan hålla koll på sina hundar ska man kontakta länsstyrelsen eller polisen.
Det är min hund jag vill hålla inne (har ett vingligt provisoriskt just nu), en smitare. Grannen har också hund, opålitlig dessutom, hen har inget staket över huvud taget nånstans.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.