Hej
Jag vill såga upp ett fönster i betongvägg som är12×7och höja 3st fönster från 10x5 till 10x11 i bottenvåning?
Det är inom detaljplanen. Behöver jag bygglov?
Jag har pratat med kommunen och hen svarat muntligt att nej det behövs inte men vill inte bekräfta det skriftligt! Då vill hen ha bygglov ansökan.
Hur ska jag tänka här?
 
  • Bild av en tvåvåningshusfasad med vita tegelväggar. Nedre delen syns delvis avskalad, med synliga vattenledningar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, troligen. Förändring av fasad brukar va det.
 
Vad dåligt att hen stoppde mig i januari och nu måste jag ansöka om bygglov?
 
Ja, utifrån din beskrivning bedömer jag att du behöver söka bygglov för fasadändring. Det handlar inte bara om fönsterbyte, du ska ta upp en ny öppning i fasaden och ändra storlek på andra fönster.

Du fick ett preliminärt besked om att bygglov tidigare baserat på dina frågor då, men det är inget du kommer få skriftligt från kommunen, då krävs ett faktiskt ärende. Vid ett snabbt telefonsamtal har handläggarna inte tillgång till all info i och inga ritningar. När detta finns tillgängligt kan en korrekt bedömning göras.
 
Har precis varit i kontakt med vår kommuns bygglots som sa att bygglov behövs om du ska ha större fönster, ersätta fönster med altandörr eller byta färg på fönster.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.