Tandläkarverktyg är bra att pilla lås med.
De är tunna och spetsiga men ändå hållbara.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Då dörren är låst och det inte fungerar att låsa upp så måste plastbiten avlägsnas först eller låset öppnas på annat sätt.
Vad är det för plast och hur mycket? (hård, mjukplast, mängd).
Bild på låscylinder och plast? (obs inga bilder på nycklar)
 
Ja, precis. Dörren är (var) låst och det är enda ingången. Någon form av hårdplast, sådan som används till hinkar, spadar och sandleksaker. Oklart hur stor plastbiten var, men tillräckligt stor för att en 5-åring ska testa om det fungerar som nyckel. :rolleyes:

En liten uppdatering från gårdagen.

Stod och lirkade en bra stund med allt jag kunde komma på som var tillräckligt smalt och inte kunde brytas av, testade också både med lufttryck och grovdammsugaren. Jag vet inte vad som fick plasten att flytta på sig, men efter ungefär en timma kunde jag med visst motstånd vrida nyckeln. Så nu har jag iallafall fått upp låset och dörren.

Det går trögare än vanligt att vrida nyckeln men det verkar konsekvent gå att både låsa och låsa upp med nyckel, så plasten sitter antagligen fastkilad mot cylindern som roteras och inte längre mot stiften.


Nu när jag fått upp dörren och kan komma åt låset från insidan, är det någon idé att försöka få ut plasten? Jag tror inte att jag lättare kan få ut plasten med låset isär monterat, utan det skulle vara om jag då kan bränna bort plasten. Men att byta cylindern är kanske att föredra istället?
 
J
M M_H skrev:
Ja, precis. Dörren är (var) låst och det är enda ingången. Någon form av hårdplast, sådan som används till hinkar, spadar och sandleksaker. Oklart hur stor plastbiten var, men tillräckligt stor för att en 5-åring ska testa om det fungerar som nyckel. :rolleyes:

En liten uppdatering från gårdagen.

Stod och lirkade en bra stund med allt jag kunde komma på som var tillräckligt smalt och inte kunde brytas av, testade också både med lufttryck och grovdammsugaren. Jag vet inte vad som fick plasten att flytta på sig, men efter ungefär en timma kunde jag med visst motstånd vrida nyckeln. Så nu har jag iallafall fått upp låset och dörren.

Det går trögare än vanligt att vrida nyckeln men det verkar konsekvent gå att både låsa och låsa upp med nyckel, så plasten sitter antagligen fastkilad mot cylindern som roteras och inte längre mot stiften.


Nu när jag fått upp dörren och kan komma åt låset från insidan, är det någon idé att försöka få ut plasten? Jag tror inte att jag lättare kan få ut plasten med låset isär monterat, utan det skulle vara om jag då kan bränna bort plasten. Men att byta cylindern är kanske att föredra istället?
Nä det är ju onödigt att lägga timmar på detta när byte av cylinder görs på nolltid. Kanske läge att byta till övriga dörrar med så att samma nyckel gäller till alla sedan.
 
MultiMan
Det går att plocka isär cylindern och göra rent, men kräver rätt handlag. Bara att kolla på någon av de tusentals videos på Youtube som går igenom sådant. Bästa enligt mig, Bosnianbill och Lockpickinglawyer
 
testa ta av cylinder och knacka framsidan mot en regelbit har du kanske skräpet kommer ut
 
hsd
Många cylindrar har genomgående nyckelspår så med cylinder lös borde det gå att rensa ut skräpet
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
U
Vi hade en avbruten nyckel i vårt ena lås.
De va inte så svårt att plocka isär. Gör det försiktigt bara och undvika att skjuta iväg stiften för dom kommer du aldrig hitta om du tappar bort dem.

kom också ihåg vilken ordning stiften hade, det är dock inte superviktigt för det brukar gå att se på nyckeln hur de borde sitta.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Pyttelite superlim på den,
Jag säger inte att detta inte kan fungera, men jag tycker nog att "stoppa in" superlim i en låscylinder känns som att be om nya problem. :surprised:
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
När jag gick högstadiet så var det poppis att stoppa in små bitar i skåplåsen, då kom vaktis med ett lövsågsblad och drog ut / sågade ut skräpet.

Protte
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag säger inte att detta inte kan fungera, men jag tycker nog att "stoppa in" superlim i en låscylinder känns som att be om nya problem. :surprised:
Jag läste hela inlägget sedan och såg att plastbiten satt längst in, så ja - det är nog en dålig idé.
 
  • Älska
Jocke Best
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Många cylindrar har genomgående nyckelspår så med cylinder lös borde det gå att rensa ut skräpet
Exakt ta loss låscylindern och tryck biten rakt igenom låscylindern, ibland måste man lossa medbringaren och återmontera den.
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Pyttelite superlim på den, försök sedan fästa plastbiten på tråden och dra ut den.
Nej, nej och testa aldrig.
Det är en klassiker för oss låssmeder att kunder testat att få ut något ur låset med superlim och det fungerar aldrig men jag får sälja nya låscylindrar.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Bild på låscylinder och plast? (obs inga bilder på nycklar)
En nyfiken fråga angående att inte visa bilder på nycklar. (Här förstår jag att det inte vore så klokt eftersom det säkert går att leta reda på vem M_H är och var hen bor.)

Jag bor i en vidsträckt kommun med närmare 30 000 invånare, många företag och en hyfsad genomströmning av folk utifrån. Om någon lägger upp en bild på en upphittad nyckelknippa i "grannsamverkangruppen (för hela kommunen)" på Facebook kommer det alltid upprörda kommentarer om att man inte ska göra så. Som jag ser det borde en potentiell inbrottstjuv inte ha någon större nytta av en (bild på) upphittad nyckel, då den kan gå vart som helst. Tänker jag fel, borde man vara så försiktig?
 
M Modig skrev:
En nyfiken fråga angående att inte visa bilder på nycklar. (Här förstår jag att det inte vore så klokt eftersom det säkert går att leta reda på vem M_H är och var hen bor.)

Jag bor i en vidsträckt kommun med närmare 30 000 invånare, många företag och en hyfsad genomströmning av folk utifrån. Om någon lägger upp en bild på en upphittad nyckelknippa i "grannsamverkangruppen (för hela kommunen)" på Facebook kommer det alltid upprörda kommentarer om att man inte ska göra så. Som jag ser det borde en potentiell inbrottstjuv inte ha någon större nytta av en (bild på) upphittad nyckel, då den kan gå vart som helst. Tänker jag fel, borde man vara så försiktig?
Det beror på kunskapsnivå jag hade t.ex kunnat göra en kopia av en nyckel du postar även om det endast är instansade tecken som syns så är det ofta tillräckligt.
Angående att lyckas identifiera någon så kanske även det kan vara möjligt ibland.
En nyckel är en värdehandling och ska förvaras som sådan och när det handlar om säkerhet så bör man ta det säkra före det osäkra.
Med modern teknik, mjukvara och AI verktyg mm kan man åstadkomma skrämmande resultat även om det inte alltid fungerar och ger resultat så kan betydligt mer information användas på sätt som tidigare inte varit möjligt.
 
1 123abc skrev:
Det beror på kunskapsnivå jag hade t.ex kunnat göra en kopia av en nyckel du postar även om det endast är instansade tecken som syns så är det ofta tillräckligt.
Angående att lyckas identifiera någon så kanske även det kan vara möjligt ibland.
En nyckel är en värdehandling och ska förvaras som sådan och när det handlar om säkerhet så bör man ta det säkra före det osäkra.
Med modern teknik, mjukvara och AI verktyg mm kan man åstadkomma skrämmande resultat även om det inte alltid fungerar och ger resultat så kan betydligt mer information användas på sätt som tidigare inte varit möjligt.
Tack för svar! Förstår som sagt att det går att göra en kopia på en nyckel även om den bara syns på bild. Undrade mer om någon rimligen skulle kunna ha nytta av kopian utan att veta vart den går. (Men det förstås, ibland svarar ju någon "den är min" i tråden istället för att be någon annan svara "det är min kompis nyckel" eller liknande.)
Håller med om att många – inklusive jag själv förmodligen – borde vara mer försiktiga med nycklar, information och annat ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.