E elmont skrev:
Den "smarta" iden är att FÖRST ta kontakt med den elektriker och komma sams om tagen.
Jovisst, men även detta ganska teoretiskt. Hur många skaktfirmor kontaktar elfirman innan de lägger ned rör när de skaktar för en ny husgrund? För övrigt har ingen där heller behörighet för jobbet. Återigen skillnad på teori och praktik...
 
E
N Nikorasu skrev:
Jovisst, men även detta ganska teoretiskt. Hur många skaktfirmor kontaktar elfirman innan de lägger ned rör när de skaktar för en ny husgrund? För övrigt har ingen där heller behörighet för jobbet. Återigen skillnad på teori och praktik...
Då ska grävfirmans egenkontrollprogram träda in. Annars blir begränsningen likt:
  • schaktning för kabelgrav och återfyllnad ovan kabelmarkeringsbandet
 
N Nikorasu skrev:
Jovisst, men även detta ganska teoretiskt. Hur många skaktfirmor kontaktar elfirman innan de lägger ned rör när de skaktar för en ny husgrund? För övrigt har ingen där heller behörighet för jobbet. Återigen skillnad på teori och praktik...
Många markföretag har den "specialbehörigheten" som krävs för just kabel i mark
Ps
Och att risken för att åka fast för fortkörning är låg gör ju det på intet vis legitimt att köra för fort.
 
E elmont skrev:
Många markföretag har den "specialbehörigheten" som krävs för just kabel i mark
Ps
Och att risken för att åka fast för fortkörning är låg gör ju det på intet vis legitimt att köra för fort.
Jo, det är det jag menar - det är skillnad på teori (kontrollplan, specialbehörighet, etc.) och praktik (gräv upp gräsmattan, lägg markrör, spara 10.000).
 
E
N Nikorasu skrev:
Jo, det är det jag menar - det är skillnad på teori (kontrollplan, specialbehörighet, etc.) och praktik (gräv upp gräsmattan, lägg markrör, spara 10.000).
Håller med att det är skillnad mellan regelverk och verklighet.

Du kanske har en grav öppen och slänger ner ett rör i stundens hetta medan reglerna kanske stipulerade att du skulle avvakta behörig människa och därmed behöva gräva om allt då plattor och asfalt redan var på plats.

Då kanske elektriker inte är så fyrkantig att denne tycker så men det bör inte sättas i system och får tas från fall till fall, det handlar om förtroende kund-hantverkare och vice versa.
 
Gjorde precis den operationen för ett par år sedan. Kom överens med elektrikern i förväg om att jag grävde dike, köpte rör och kabel (EKKJ utifrån elektrikerns specifikationer) samt att han granskade, godkände och lade kabeln i röret samt kopplade in det hela.
Alla glada och nöjda, elektrikern hade ändå ingen lust att gräva och vi sparade en rejäl slant.

Grävt dike i trädgård med EKKJ-kabel och rör bredvid, klart för elektriker att koppla in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BennyBab och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Gjorde precis den operationen för ett par år sedan. Kom överens med elektrikern i förväg om att jag grävde dike, köpte rör och kabel (EKKJ utifrån elektrikerns specifikationer) samt att han granskade, godkände och lade kabeln i röret samt kopplade in det hela.
Alla glada och nöjda, elektrikern hade ändå ingen lust att gräva och vi sparade en rejäl slant.

[bild]
Det jag ser som lite underligt i den här typen trådar är att kunden vill köpa kabel mm i samråd med elektrikern. Om jag hade elfirma skulle jag se det som galet att inte kunna leverera material för pris väl i paritet med vad kunderna kan skaffa. Samtidigt slippa bök med frågor som rör valet och ev problem som kommer vid felköp osv.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det jag ser som lite underligt i den här typen trådar är att kunden vill köpa kabel mm i samråd med elektrikern. Om jag hade elfirma skulle jag se det som galet att inte kunna leverera material för pris väl i paritet med vad kunderna kan skaffa. Samtidigt slippa bök med frågor som rör valet och ev problem som kommer vid felköp osv.
Vi kollade faktiskt priset min elektriker skulle få och det låg högre, så han rådde mig att köpa kabeln själv. Jag skickade över en exakt länk till elektrikern på den kabel jag skulle beställa för godkännande innan för att undvika att det blev fel.
 
E
J jocke31 skrev:
Hittade kabeln, det var inte EKKJ utan den här:
[länk] (5G 2,5 R50) enligt min elektrikers önskemål.
Inget fel på kabeln ifråga, fullt godkänd med avseende på markförläggning men i avsaknad av det skyddande höljet, skärmen, är det just denna kabeltyp framtidsmänniskorna bör frukta mest.

Jordankare ner i en fas ledare och hela stängslet är spänningsförande, det hände igår, idag och kommer även hända imorgon.

Ingen jordfelsbrytare, eventuellt TN-C, hårt att gräva och så vidare, alla faktorer sammantaget ger att det finns inga misstag möjliga att förlåta, jag personligen anser att på tomtmark är egentligen en skärmad kabel det överlägsna alternativet men ut kostnadssynpunkt och med de små areor som numera erbjuds med Al är det svårt att argumentera. Då blir de andra detaljerna desto viktigare.
 
Just sidan som är länkad till har ingen 10 mm2 kabel, så TNC går bort.
Jag utgår från att du menar en kocentrisk skyddsledare typ ekkj eller fkkj.
Jag tycker en femledare är ett bättre val, ett jordankare som snuddar ytterledaren ger inget synbart fel men ytterledaren kan mycket väl tänkas ärja bort. Felet visar sig först när ett hölje blir spänningsatt, då kan det vara för sent. En jfb löser dessa bekymmer.
 
  • Gilla
snoooze
  • Laddar…
E
K kristofo skrev:
Just sidan som är länkad till har ingen 10 mm2 kabel, så TNC går bort.
Jag utgår från att du menar en kocentrisk skyddsledare typ ekkj eller fkkj.
Jag tycker en femledare är ett bättre val, ett jordankare som snuddar ytterledaren ger inget synbart fel men ytterledaren kan mycket väl tänkas ärja bort. Felet visar sig först när ett hölje blir spänningsatt, då kan det vara för sent. En jfb löser dessa bekymmer.
Nej, har precis argumenterat för att koncentrisk ledare är överlägset, om detta finns inget att diskutera. Jordfelsbrytare kan finnas i vissa fall, i många inte.

Vad en ytterledare är vågar jag knappt spekulera i men felen finns här och där vare sig folk tror på det eller ej.
 
J jocke31 skrev:
Hittade kabeln, det var inte EKKJ utan den här:
[länk] (5G 2,5 R50) enligt min elektrikers önskemål.
Jag är ytterst förvånad att "din" elektriker inte kunde matcha priset, dom allra flesta elfirmor kan köpa den typen av kabel för ca 20-25:-/m i stället för ELGrossistens ca 43:-/m
 
E elmont skrev:
Jag är ytterst förvånad att "din" elektriker inte kunde matcha priset, dom allra flesta elfirmor kan köpa den typen av kabel för ca 20-25:-/m i stället för ELGrossistens ca 43:-/m
Jag köpte kabeln 2019, priset då var 875 kr för 25 m. Så de har ju höjt priset rätt rejält sedan dess. Dessutom tror jag priset min elektriker fick var från sin chef, med ett nätt litet påslag på firmans nettopris.
 
E
E elmont skrev:
Jag är ytterst förvånad att "din" elektriker inte kunde matcha priset, dom allra flesta elfirmor kan köpa den typen av kabel för ca 20-25:-/m i stället för ELGrossistens ca 43:-/m
875 kronor för 25 meter blir 35 kr/m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.