Jag håller (fortfarande) på att renovera mitt badrum och just nu har jag fått inte ångest för hur jag ska installera golvbrunnen.
I botten av mitt badrum har jag ett betongbjälklag och jag har därför planerat att först gjuta upp med EPS-cement för att därefter lägga golvvärme och sedan låta hantverkare ordna fall och liknande med flytspackel. Detta innebär att golvbrunnen kommer att vara delvis ingjuten av EPS-cement och delvis av flytspackel. Totalt kommer flytspacklet att vara ca 25mm tjockt närmast golvbrunnen.
Är detta en ok lösning?

Jag har valt en av Purus brunnar och deras monteringsanvisningar är inte så tydliga kring ingjutning så jag blir lite orolig för att det är dumt att gjuta in den i två omgångar.
 
Tror att det är helt OK. Men kolla för säkerhets skull anvisningarna hos EPS också. Där finns en del rätt detaljerad information.
 
Jag skulle inte lita på att EPS räcker för att hålla fast den utan skulle fästa den enligt "reglerna" för träbjälklag...
 
anders07 skrev:
Jag skulle inte lita på att EPS räcker för att hålla fast den utan skulle fästa den enligt "reglerna" för träbjälklag...
Hurdå? Ska jag regla upp en ram runt brunnen för att få fast en monteringsplatta?

Jag kanske ska förtydliga att jag kommer att lägga en liten kaka av vanlig grovbetong under brunnen för att få upp den i rätt nivå innan jag gjuter på med EPS så den borde ju inte sjunka neråt. Men monteringsanvisningarna utgår som sagt endast från att man gjuter in brunnen i samband med gjutning av hela plattan vid ett nybygge så de är inte till någon hjälp. Jag mailade också Purus alldeles nyss för att se vad de säger men jag har inga stora förhoppningar om att de svarar.
 
Gjut upp en lite större kaka annars med vanlig betong runt brunnen så ska det räcka. EPS är inte så hårt och du vill inte att brunnen ska kunna röra på sig eftersom det då spräcker tätskiktet!

Man brukar ju även fästa med stålband i träkonstruktion så det var det jag tänkte på, inte att bygga med reglar... :)
 
kolla på youtube så ser du hur det ska göras, Fagerdala EPS cement har en video om just det här.
Tror man lägger 20mm (25 i ditt fall då) läkt på bjälkarna och fäster därefter brunnen i dom, gjuter EPS och efter det tar man bort läkten, då ligger brunnen i rätt höjd
 
Tack.
Nu har jag visserligen betongbjälklag så jag har inga reglar att fästa brunnen i men förutom det så blir ju min konstruktion identisk med den på Youtube. Så om jag lägger en kaka grovbetong i botten för att fixera brunnen i höjdled så borde det ju till och med bli ännu lite stabilare än att enbart fästa brunnen i EPS.

1,5 timme efter att frågan är ställd så har man fått glasklara svar med videoinstruktioner, frågan är om Purus själva ens har hunnit läst frågan som jag mailade dem strax innan jag starade den här tråden. :)
 
T
Som sagt, räcker med en liten kaka grovbetong som man ställer brunnen på/i för att stabilisera upp den och fyll sedan ut omkring med EPS och lämna två cm kvar som du kan flyta upp till flänsen på brunnen. För övrigt blir brunnen riktigt stum i EPS.
 
Inga problem att gjuta in den i EPS och flyta 25mm runt. Det blir stumt så det räcker!
 
Jag står in för liknande utmaning. Jag tänkte gjuta upp med grovbetong 5mm under golvbrunnsfläns, sen flytspackla hela golvet efteråt, är det en bra lösning? Eller ska jag bygga ram runt golvbrunnarna och gjuta med grovbetong två omgångar för att försöka få till fallen direkt?
 
Ska du ha golvvärme så måste du nog lämna lite mer än 5mm för att värmeslingorna ska täckas ordentligt. Annars så är det ett utmärkt tillvägagångssätt att grovgjuta med grovbetong och sedan toppa upp med flytspackel för bygga fall och få en perfekt yta.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Ska du ha golvvärme så måste du nog lämna lite mer än 5mm för att värmeslingorna ska täckas ordentligt. Annars så är det ett utmärkt tillvägagångssätt att grovgjuta med grovbetong och sedan toppa upp med flytspackel för bygga fall och få en perfekt yta.
Vattengolvrör och elgolvslingan gjuts in i grovbetongen. Eftersom ytan är 12m2 vill jag undvika för mycket flytspackel så är osäker om jag ska grovbetongjuta upp till golvbrunnskant eller lämna några mm upp till kant före flytspackling.
 
oscarwww oscarwww skrev:
Vattengolvrör och elgolvslingan gjuts in i grovbetongen. Eftersom ytan är 12m2 vill jag undvika för mycket flytspackel så är osäker om jag ska grovbetongjuta upp till golvbrunnskant eller lämna några mm upp till kant före flytspackling.
Sätt ut höjder motsvarande golvbrunnens kant, sen håller du ner några mm runt brunnen bara, då slipper du få en stenhård betongklump precis vid brunnen.
Tänk på torktiden bara om du gjuter med vanlig betong
 
T
Janus82 Janus82 skrev:
Ska du ha golvvärme så måste du nog lämna lite mer än 5mm för att värmeslingorna ska täckas ordentligt. Annars så är det ett utmärkt tillvägagångssätt att grovgjuta med grovbetong och sedan toppa upp med flytspackel för bygga fall och få en perfekt yta.
Problemet med att gå in med grovbetong är torktiden , checka upp hur lång tid den behöver vid olika tjocklekar som att hälla 1 st- eller 2 hinkar ner i ett hål som håller brunnen, då kanske dom flesta slutar upp att använda betong. om man inte håller på med ett långtids projekt förstås. men ska man på samma vecka eller veckan efter så har den inte torkat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.