När vi flyttade in så var gräsmattan just en gräsmatta som såg ganska fin ut. Visst det fanns en del ogräs, mossa och dyl redan då men absolut inte i närheten av vad det ser ut i dagsläget då vi inte har prioriterat denna alls under 12 års tid pga massvis med andra projekt.
Men nu börjar det bli dags att göra något åt detta då jag gärna vill ha mer gräs än ogräs/mossa i mattan. Jag behöver absolut inte ha 100% gräs, men ju mer desto bättre men vill inte plöja ner orimliga summor på att få detta iordning och det behöver heller inte ske över en kort tid.
Tomten är på ca 1500m2, men med hus/altan/uppfart och dyl borträknat så är det kanske närmare 1000m2 gräsyta

Men ni experter, hur går jag tillväga för att få gräs i min gräsmatta? Gärna "steg för steg" förklaring och t e x tidsramar när det ska göras så det blir enkelt att följa.
Antar att det inte hjälper att bara gödsla utan att det krävs lite mer jobb.

Det bästa hade väl varit att välta upp allt och börja om från början, men då börjar vi snacka ganska mycket pengar och en jäkla massa jobb då jag vill göra det mesta själv just pga kostnadsdelen, och det kan/orkar jag inte lägga på detta just nu.

Bilder på eländet från olika delar på gräsmattan. Det mesta ligger i ganska soligt läge, men ca 20% av gräsmattan har ganska skuggigt stora delar av dagen.
Samt där det är väldigt jordigt är dels 2 stora träd som suger vätska samt även fjärrvärmeledningar i backen som torkar ur, och då sambon är dagmamma så springs det väldigt mycket där också så därför är den biten betydligt värre än övrig matta, kanske måste ordna någon bevattningsdel där för att vattna mer? Har en bäck vid tomtgränsen som jag kan pumpa upp vatten från så det är inget som går på kommunalt vatten.

Behövs mer information så hojta gärna till så ser jag till att få fram den informationen :D
Närbild på en gräsmatta med mossa och ogräs som visar behov av underhåll och vård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn gräsmatta med inslag av mossa och gulnade grässtrån i soligt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med synligt ogräs och mossa, tecken på underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn gräsmatta med områden av gult och grönt gräs, tydliga tecken på mossa och slitna fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersatt gräsmatta med mossa, ogräs och fläckvis jord synlig i solljus, i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med tunn gräsbevuxenhet och synlig jord, tecken på underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får köra en flerstegsraket till hösten.

Det du kan göra under sommaren är att du tar ett jordprov för att se hur marken mår.
Då ser du vad du har brist på. Men jag gissar att du har brist på det mesta.

När du har fått svar kan du börja korrigera marken med gödsel, och eventuellt granulerad kalk.

Sen när väl hösten närmar sig påbörjar du arbetet, du vill ha iaf 4-6 veckor med 10-15 grader.

1.
Döda mossan med järnsulfat, ca 500gr till 10liter vatten. Den kan du med fördel spraya med granngårdens billiga ryggspruta.

2.
När mossan är svart och död så hyr du en vertikalskärare/powerrake och kör genom hela tomten. Kör 2 varv varav varv nummer 2 kör du 90° mot det första.

Då har du fått bort mossan och fått bort thatch och dött gammalt gräs som ligger och kväver mattan.

3. Topdress, typ kompost eller annan bra jord.
Kör ut i små högar och kratta ut fint.

4. Nu är det bara att så in med ditt val av gräs. Har du inga större krav så är en vanlig villa mix att rekommendera. Här är det värt att hyra en gallervält som du drar över nysådden för att myllra ner gräsfröna.

5 detta är inte nödvändigt men kan rekommenderas. Gödsling i samband med sådd kan du sprida 25kg yara promagna så att gräset får näring direkt och kan börja rota sig och växa direkt.

Fördelen med hösten är att det är svalt och att det kommer mer nederbörd så du slipper vattna. Men blir det torka får du vattna endå.

Klipp första gången när gräset är mellan 4-7cm
Ta det försiktigt då plantorna inte är ordebtligt rotade.

Våren 2022 Är det bara att en giva gödsel ibland och klippa.
 
  • Gilla
luzze50
  • Laddar…
KristinaRT
Har du funderat på att dela upp gräsmattan något med tex ett området för lek?
Min erfarenhet är att ett hårt belastat område (tex mycket barnspring) är svårt att ha någon vettig gräsmatta på. Då är det kanske bättre att dela in gräsmattan i zoner och ha lite olika krav men ffa olika sorters gräs i de olika zonerna.
Tex finns det gräsblandningar som klarar skugga bättre, men också blandningar som klarar slitage eller torra förhållanden bättre. Och på vissa områden är det kanske bättre med barkflis (typ under gungor eller runt lekstugor)..,..

Att rädda en gräsmatta kan göras hur seriöst som helst, men även mindre arbete och insatser kan göra skillnad. Man behöver inte ploga upp allt, det är upp till dig vilken ambitionsnivå du har! En medelväg kan vara en ordentlig mossrivning och sedan lägga på jord och så lämplig grässort. Täck gärna med duk och om du gör det nu borde du ha resultat innan sommaren!
Om man gör en zon i taget blir det mindre jobb och mer hanterbart...
 
  • Gilla
halper och 1 till
  • Laddar…
Området där det är mycket spring har du ju egentligen bara en chans på året att göra något åt, och det är sommarlovet. En nysådd gräsmatta som inte etablerat sig ordentligt kan barnspring annullera på en kvart, så den skulle man behöva försöka vara lite strategisk med. Kan du styra undan trafik från den zonen till någon annan under en period? Problemet, som jag ser det, är att du kan sprida ut frön på de kala fläckarna och det kommer hinna ta sig (med ordentlig bevattning) på några veckor och kan säkert se jättefint ut efter sommarlovet, men det kommer att bli söndertrampat innan vecka 44 och sedan blir det bara gegga igen under vintern.

Om du går på frö-spåret så skulle jag försöka satsa på en del i taget. Du kan inte stänga av hela, men du kan kanske försöka styra undan trafik från en del av fram till frosten och sedan kanske under vårvintern (i stort sett tills den torkat upp våren 2022). Satsa på fröer som ger en slittålig matta snabbt snarare än den prydligaste herrgårdsparken – sådant som kommuner kör med när de gör allmänna gräsmattor, vad det nu är.

Ett annat, dyrare, spår är att lägga gräsmatta på rulle dag 1 på sommarlovet och sedan sköta om den enligt alla föreskrifter så att den förhoppningsvis rotar sig innan barnen kommer tillbaka.

I övrigt så skulle jag vara alldeles för otålig för att vänta till hösten, särskilt när du har vatten du kan använda :) Det är ju under sommaren det händer grejer, om det finns tillräckligt med vatten. Ta gärna ett jordprov som Lutte föreslår, men kör igång med gödsel (och vattna vid behov) redan nu i april, i alla fall på de områden där det är övervägande gräs. Som KristinaRT säger tror jag också på att dela upp arbetet i zoner så det inte blir övermäktigt. Börja med de som ser någorlunda ut så du får en känsla för hur diverse åtgärder fungerar (men tänk på att responsen kommer att skifta under året med vädret).
 
Kan rekommendera Luttes förslag. Hade tidigare stora områden med bara mossa men efter behandling ser den nu 1år senare toppen fin ut. Gjorde arbetet under våren förra året och med regelbundet vattnande så tog det sig fint.
Har testat både vattenlösligt järnsulfat och granulat. Tycker granulat ger samma resultat men med obefintligt arbete. Att vattna stora ytor med järnsulfat var mindre skoj..
 
Vill du testa en enkel metod så gödsla ett par tre gånger under vår/sommar med vanlig NPK, klipp regelbundet och vattna under eventuella utdragna torrperioder. En gräsmatta kan "självläka" rätt fantastiskt med lite tur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.