Hej!

Vi är igång med vårt husprojekt och har precis lämnat in en bygglovsansökan. Jag är själv byggprojektledare, men jag har inte någon vana av att köpa in till enfamiljhus, utan arbetar mest med större byggprojekt. Men vi kommer därför att bygga på delad entreprenad och all inköp och samordning sköter jag själv.

Huset vi ska bygga blir ca 300 kvm BTA, fördelat på två lika stora plan. Vi har tänkt att bygga huset i "sten", typ Ytong eller Leca. Vi har tittat lite på Xellas Ytong, Bauroc, H+H, Finja Exakt, Weber Isolblock. Det vi undrar är om någon har erfarenhet av något av dessa byggmaterial, eller ännu hellre erfarenhet att jämföra dem mot varandra, avseende:

  • Pris (vart köper ni dem och vad kostar det inkl och exkl frakt).
  • Arbete (hur komplicerat/lättmonterat respektive system är)
  • Projektering (vem projekterade stommen åt er, kunde leverantören göra detta?)
  • Kompletterande system (finns isolering och bjälklagssystem med från samma leverantör, eller måste man köpa till det från någon annan leverantör?)

Vi skulle bli väldigt tacksamma om någon som har varit i vår situation tidigare ville dela med sig. :giggle::strong:
 
  • 3D-rendering av ett modernt enfamiljshus med två våningar, carport och pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 1 till
  • Laddar…
Håller på med ett mindre projekt här hemma. Kanske inte kan hjälpa dig med val men jag är sugen på att testa ytong. Har fått lite offerter från utomlands som kanske kan vara till hjälp. I stort tycker jag det verkar som om frakten gör det så dyrt att man lika gärna kan ta det från Sverige. Har däremot inte fått pris från Xella i Sverige än.

Firma som gör reklam på blocket:
36 pall med Ytong Energy 30/20/60 block, 172m2, 1440st. 40 000kr
5 pall med u-block, 180st 12 000kr
pallar å lim 4000kr
frakt, behövs även truck eller liknande. 50 000kr
totalt:
105 000

Nån firma i skåne tar 2000kr pallen, vilket känns helt ok.

Nästan identisk beställning med solbet från tyskland skulle gå på 11 000 euro, men då kommer dom med truck också.

Vet inte vad svenska ytong kostar men enligt Xellas katalog ska det ju bara kosta 400kr/m2 med frakt, då är valet ganska enkelt.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte block från både Aeroc (de har bytt namn till Bauroc nu tror jag) och H+H för några år sen, och skillnaden i pris mellan dom var så stor att det blev typ samma pris att köpa en enda pall från Aeroc i Estland inkl frakt som att köpa pallen två mil bort från H+H (och mångdubbelt billigare förstås ju fler pallar som behövdes).
Enda anledningen vi kompletteringshandlade nåt från H+H är att det levererades med kranbil, så vi slapp lösa den biten själva.

Det är olika murbruk/lim och putssystem beroende på om det är lättklinker eller lättbetong, men jag tycker inte det är nån jätteskillnad oavsett vilket.
Lättbetongens tunnfogar ska vara snabbare/lättare jobba med, men i min erfarenhet så är skillnaden mellan blocken tillräckligt stor för det inte ska gå bara lägga upp blocken, utan man behöver jobba lite aktivt för räta upp det och då går det på ett ut mot mura med andra block.

Köper man färdiga bjälklagselement blir det relativt tjocka bjälklag av det iom alla installationer måste göras under (avlopp/ventilation bygger lätt 2dm till), och ska vara golvvärme på det så bygger det uppåt också.

Angående projektering så behöver en konstruktör vara involverad. Oftast räcker inte de prefabbade balkarna för större öppningar, utan det behöver oftast platsgjutas. Materialåtgång brukar leverantören hjälpa till med däremot (murbruk, armering, ev puts)
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Betalade snudd på 40000 inklusive moms för 12 pallar (300*200*600) block från xella/ytong. I priset ingick även 48 U-block, lim, lagningsmassa och några verktyg (limskopa, sågvinkel och rivbräda). Allt gick via Xellas säljare i Sverige och levererades av Beijer (frakt var 2kkr, men då passade jag även på att beställa andra byggvaror från dem).
Kan ju även nämna att jag lyckades ha sönder limskopan (svetsen till handtaget släppte), säljaren från Xella körde personligen ut till bygget och levererade en ny dagen efter. Så det går inte att klaga på servicen!

All materialåtgångsberäkning gjorde jag själv. Det går att få Xella att göra beräkningen utifrån ritningar, men när jag skulle beställa så hade de ett par veckors väntetid om de skulle räkna på det. Så jag gjorde själv en snabb överslagsräkning. Hade nio block över tillslut.

Om någon går i byggtankarna, ska bygga med 300block i södra Sverige, och vill köpa bättre begagnade verktyg, skicka PM
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
J Johan Alfredsson skrev:
Håller på med ett mindre projekt här hemma. Kanske inte kan hjälpa dig med val men jag är sugen på att testa ytong. Har fått lite offerter från utomlands som kanske kan vara till hjälp. I stort tycker jag det verkar som om frakten gör det så dyrt att man lika gärna kan ta det från Sverige. Har däremot inte fått pris från Xella i Sverige än.

Firma som gör reklam på blocket:
36 pall med Ytong Energy 30/20/60 block, 172m2, 1440st. 40 000kr
5 pall med u-block, 180st 12 000kr
pallar å lim 4000kr
frakt, behövs även truck eller liknande. 50 000kr
totalt:
105 000

Nån firma i skåne tar 2000kr pallen, vilket känns helt ok.

Nästan identisk beställning med solbet från tyskland skulle gå på 11 000 euro, men då kommer dom med truck också.

Vet inte vad svenska ytong kostar men enligt Xellas katalog ska det ju bara kosta 400kr/m2 med frakt, då är valet ganska enkelt.
Intressant! Ja, jag har misstänkt att priset kan bli likvärdigt när man adderar fraktkostnaderna. Jag har också sett Xellas katalog och blev positivt överraskad av priserna som de anger. Jag undrar bara var haken är med dessa... Jag vill ju även ha huset K-projekterat, gärna av leverantören. Erbjuder någon av de leverantörer du nämner också projektering?

Återkom gärna i tråden när du har fått priser från Xella.
 
B Byggmarodören skrev:
Vi köpte block från både Aeroc (de har bytt namn till Bauroc nu tror jag) och H+H för några år sen, och skillnaden i pris mellan dom var så stor att det blev typ samma pris att köpa en enda pall från Aeroc i Estland inkl frakt som att köpa pallen två mil bort från H+H (och mångdubbelt billigare förstås ju fler pallar som behövdes).
Enda anledningen vi kompletteringshandlade nåt från H+H är att det levererades med kranbil, så vi slapp lösa den biten själva.

Det är olika murbruk/lim och putssystem beroende på om det är lättklinker eller lättbetong, men jag tycker inte det är nån jätteskillnad oavsett vilket.
Lättbetongens tunnfogar ska vara snabbare/lättare jobba med, men i min erfarenhet så är skillnaden mellan blocken tillräckligt stor för det inte ska gå bara lägga upp blocken, utan man behöver jobba lite aktivt för räta upp det och då går det på ett ut mot mura med andra block.

Köper man färdiga bjälklagselement blir det relativt tjocka bjälklag av det iom alla installationer måste göras under (avlopp/ventilation bygger lätt 2dm till), och ska vara golvvärme på det så bygger det uppåt också.

Angående projektering så behöver en konstruktör vara involverad. Oftast räcker inte de prefabbade balkarna för större öppningar, utan det behöver oftast platsgjutas. Materialåtgång brukar leverantören hjälpa till med däremot (murbruk, armering, ev puts)
Oj, det var skillnad. Vi ska ju köpa stomme till 300 kvm BOA, så det lär betala sig att vända sig till utlandet. Dock verkar det som att Xella själva har bra priser. Om du räknar på pris per kvm väggyta, respektive pris per kvm bjälklag för material och frakt, vad landar du på då?

Jag måste om inte annat ha en konstruktör för bygglovet, så det är högst aktuellt. Men jag hade gärna köpt konstruktionsritningar direkt från leverantören, då jag inbillar mig att det blir mindre dyrt (med tanke på att de tjänar både på ritningar och på att sälja materialet).
 
J JSten skrev:
Betalade snudd på 40000 inklusive moms för 12 pallar (300*200*600) block från xella/ytong. I priset ingick även 48 U-block, lim, lagningsmassa och några verktyg (limskopa, sågvinkel och rivbräda). Allt gick via Xellas säljare i Sverige och levererades av Beijer (frakt var 2kkr, men då passade jag även på att beställa andra byggvaror från dem).
Kan ju även nämna att jag lyckades ha sönder limskopan (svetsen till handtaget släppte), säljaren från Xella körde personligen ut till bygget och levererade en ny dagen efter. Så det går inte att klaga på servicen!

All materialåtgångsberäkning gjorde jag själv. Det går att få Xella att göra beräkningen utifrån ritningar, men när jag skulle beställa så hade de ett par veckors väntetid om de skulle räkna på det. Så jag gjorde själv en snabb överslagsräkning. Hade nio block över tillslut.

Om någon går i byggtankarna, ska bygga med 300block i södra Sverige, och vill köpa bättre begagnade verktyg, skicka PM
Det låter ju lovande! Jag funderar starkt på att vända mig till Xella Sverige direkt (har redan mailat men inte fått något svar). Just för servicens skull och för att priset inte verkar vara nämnvärt högre om man räknar in transporter mm. Vet du om de kan projektera upp konstruktionen också?

Hur många kvadratmeter väggyta räcker en pall till? Använda du Ytongbjälklag också?
 
Kostnaden för en konstruktör eller för materialet är kanske 10% av vad det kostar att få det murat och putsat av hantverkare.
Vårt hus är knappt 330kvm och block+lim+armering gick på ca 140k inkl frakt. Konstruktören kostade 20k.
Att putsa huset in och utvändigt kostade ungefär 500k (vilket var mycket billigt - ca 1/3 av priset mot den dyraste offerten), balkar/pelare/platsgjutning blev runt 100k och sen hade vi hjälp att mura drygt halva huset vilket blev ca 500k också (det var onödigt dyrt, men hade ivarjefall kostat 2-300k med en annan firma).

Kostnaden för bjälklagen är inte med där. Vi platsgjöt dom för få det så slimmat som möjligt. Försumbar arbetsinsats (några dagar för bygga/stämpa upp formar), men nästan 70 kubik betong kostar en del.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Muthai Muthai skrev:
Intressant! Ja, jag har misstänkt att priset kan bli likvärdigt när man adderar fraktkostnaderna. Jag har också sett Xellas katalog och blev positivt överraskad av priserna som de anger. Jag undrar bara var haken är med dessa... Jag vill ju även ha huset K-projekterat, gärna av leverantören. Erbjuder någon av de leverantörer du nämner också projektering?

Återkom gärna i tråden när du har fått priser från Xella.
Xella i sverige erbjuder nog det, eller hänvisar till någon kunnig.

ska kolla upp länkarna till dom jag varit i kontakt med. Solbet här ju även hemsida på svenska, så dom borde ju kunna hjälpa till med det också.

men skiljer det inte mer än 10%-20% så skulle jag lätt välja svenska xella. Jag följer din tråd också nu :) alla säger alltid att det är billigare att köpa från polen osv. Men med en frakt på 50k för 26 pallar så vettefan.
 
Frakten för oss från Estland var 3000:-/lastbil (24 pallar?)
 
B Byggmarodören skrev:
Frakten för oss från Estland var 3000:-/lastbil (24 pallar?)
Muthai Muthai skrev:
Det låter ju lovande! Jag funderar starkt på att vända mig till Xella Sverige direkt (har redan mailat men inte fått något svar). Just för servicens skull och för att priset inte verkar vara nämnvärt högre om man räknar in transporter mm. Vet du om de kan projektera upp konstruktionen också?

Hur många kvadratmeter väggyta räcker en pall till? Använda du Ytongbjälklag också?
Strax över 5m2 har jag för mig. 24 blocken är 5,6m2 per pall.
B Byggmarodören skrev:
Frakten för oss från Estland var 3000:-/lastbil (24 pallar?)
Vilket företag va det ifrån då? Kan ju knappt åka båten över för 3, jävla skillnad mot mina offerter.
 
J Johan Alfredsson skrev:
Vilket företag va det ifrån då? Kan ju knappt åka båten över för 3, jävla skillnad mot mina offerter.
Aeroc
 
  • Gilla
Johan Alfredsson
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Aeroc
3000 SEK eller 3000 Euro?
 
Muthai Muthai skrev:
3000 SEK eller 3000 Euro?
Vi betalade 8784 SEK för 69 pallar (3 lastbilar). Det var 2015, så priserna har säkert gått upp sen dess.
Leverans var exkl lossning, så hyra gaffel eller kran tillkommer.
 
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
Muthai Muthai skrev:
Det låter ju lovande! Jag funderar starkt på att vända mig till Xella Sverige direkt (har redan mailat men inte fått något svar). Just för servicens skull och för att priset inte verkar vara nämnvärt högre om man räknar in transporter mm. Vet du om de kan projektera upp konstruktionen också?

Hur många kvadratmeter väggyta räcker en pall till? Använda du Ytongbjälklag också?
Ingen aning om de räknar på konstruktionen också, jag hade ringt och kollat med dem.
Vad gäller åtgång per väggyta så vill jag minnas att jag bara tog ytterväggarnas yta, drog av area för fönster/dörrar och till sist dividera med arean för ett block (oftast 0.12m^2/block (0.6m*0.2m)). Då får du fram ett lägre tal på antalet block som kommer behövas (eller nja, inte riktigt, kortändarna på block i hörnen räknas dubbelt, men borde gå att bortse från).
Det blir ju en del spill, framförallt vid snedvinklarna på gavlarna. I mitt fall avrundade jag bra upp till närmsta helpall. Men å andra sidan så byggde jag själv och hade all tid i värden att vrida och vända på spillbitar för att se om de gick att använda. Så beroende på hur nogrann man är eller om man har byggare som man betalar per timme så kanske man ska köpa in en extra pall eller två.
 
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.