Hej! Jag hade en firma här som gjorde min dränering. När de skulle köra in dagvattenröret i davattenbrunnen så knäcktes röret på toppen. De påstår att den inte har spruckit och att den är fullt fungerande. Jag oroar mig ändå och skulle vilja att de satte in ett nytt rör som inte är knäckt vid toppen. Sedan så kan man inte se dräneringsröret sticka ut i dagvattenbrunnen heller. När jag frågade om det så säger de att röret bara sitter 1cm precis utanför mynningen till dagvattenbrunnen. De fick inte in den hela vägen för att brunnen va så hård. Den är gjord i betong. Hur ska jag veta att vatten från dränering inte sipprar ut en del precis utan för brunnen? För att åtgärda detta behöver de gräva upp igen och göra om. De vill de ju såklart undvika.
Vad tycker ni jag ska göra. Acceptera och gå på vad de säger. Eller kräva att de gör om och gör rätt?
 
Jag vill alltid släppa in plaströret några centimeter in i brunnen, så det klart och tydligt syns att det kommer in ett rör om man står och tittar ner i brunnen. Då blir det lättare för alla inblandade parter om man någon gång behöver reda ut vilka rör som går in i brunnen och varifrån dom kommer, samt om man någon gång behöver gå in och spola. Det blir också tydligt att allt vatten som rinner ur det inkommande röret verkligen hamnar i brunnen. Ett vanligt sätt att göra nytt hål i betongbrunn för inkommande dagvattenrör är att borra små hål i en cirkel, som är lite större än ytterdiameter på inkommande rör, för att sedan knacka bort "innanmätet" i denna cirkel. Det blir ofta lite ruff finish på det hela, men det ordnas när man tätar med bruk efter rörmontage. Blir inte hålet tillräckligt stort direkt får man helt enkelt knacka bort mer med huggmejsel, med försiktighet förståss.
Så, vill du ha det "rätt" gjort så måste det göras om, tycker jag.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
St
T T.Gustafsson skrev:
Jag vill alltid släppa in plaströret några centimeter in i brunnen, så det klart och tydligt syns att det kommer in ett rör om man står och tittar ner i brunnen. Då blir det lättare för alla inblandade parter om man någon gång behöver reda ut vilka rör som går in i brunnen och varifrån dom kommer, samt om man någon gång behöver gå in och spola. Det blir också tydligt att allt vatten som rinner ur det inkommande röret verkligen hamnar i brunnen. Ett vanligt sätt att göra nytt hål i betongbrunn för inkommande dagvattenrör är att borra små hål i en cirkel, som är lite större än ytterdiameter på inkommande rör, för att sedan knacka bort "innanmätet" i denna cirkel. Det blir ofta lite ruff finish på det hela, men det ordnas när man tätar med bruk efter rörmontage. Blir inte hålet tillräckligt stort direkt får man helt enkelt knacka bort mer med huggmejsel, med försiktighet förståss.
Så, vill du ha det "rätt" gjort så måste det göras om, tycker jag.
Stort tack för in input!
Jag håller ju med. Klart att de rören ska sticka ut en bit in i brunen så att man kan se de och se att allt funkar som det ska
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.