PeterFalun
sweet_home sweet_home skrev:
Tack, det var till stor hjälp. Då ska jag anlita en firma som ska utreda med mätinstrument för att hitta läckaget.
vad blev resultatet? Fick du ner värden? vad blev det för åtgärd?
I mitt fall sålde jag föräldrahuset och detta blev gjort för att köparen skulle kunna göra åtgärden.
Men vad jag vet så gjöt de ett golv i matkällaren, det vara bara grus och lösa tegelstenar innan.

intressant var ju att dosorna visade 350 tror jag och punktmätningen visade sedan att matkällaren var det mer än 1000
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
I mitt fall sålde jag föräldrahuset och detta blev gjort för att köparen skulle kunna göra åtgärden.
Men vad jag vet så gjöt de ett golv i matkällaren, det vara bara grus och lösa tegelstenar innan.

intressant var ju att dosorna visade 350 tror jag och punktmätningen visade sedan att matkällaren var det mer än 1000
Det låter som ett hus som inte byggdes på betongplatta.
Vilket år byggdes huset?
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
PeterFalun
sweet_home sweet_home skrev:
Det låter som ett hus som inte byggdes på betongplatta.
Vilket år byggdes huset?
hus med källare, 1965
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
länk
[länk]
Metallväskan "Atmos 12" använder jonkammarteknik och är mycket exakt och lämpar sig bra för " sniffning" vid sprickor, genomföringar m.m.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nu hade ju TS olika värden ( och lägre högre upp i huset), så då är det knappast utenivån, som är problemet. Utomhus späds dessutom markradonet ut mycket, så det rör sig normalt inte alls om några höga värden. Kan t.o.m. vara svårt att mäta säkert även med känsliga instrument.
Absolut men att skapa sig en uppfattning är klokt. Hos mig är bakgrundsstrålningen 64 bq tex och då är det mycket svårt att komma lägre genom att ventilera huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.