Har under det senaste året byggt ett fritidshus som precis blivit klart för inflyttning. Nu saknas bara dom ”sista listerna” och det kliar i fingrarna att börja med nya projekt. Tomten består mer eller mindre bara av berg och vi vill försöka utnyttja naturens former så gott det går.

Det är tydligt att det mest prioriterade är någon form av förråd för nu står alla verktyg, färgburkar osv i garderoben/hallen och det är inte helt populärt bland alla i hushållet...

Efter en tid av bearbetning så har vi kommit överens om att 30 kvm är taket för mitt garagemandat. Jag tänker mig ett 5x6 meter, pulpettak och en isolerad sula på 300 mm för att kunna hålla i alla fall en temperatur på 10-15 grader vintertid.

Sagt och gjort satte jag spaden (grävskopan) i marken och stötte tyvärr direkt på berg. Hade för mig att det var en sänka just där när vi grovplanerade tomten men det hade jag tyvärr fått om bakfoten. Placeringen är den enda som fungerar i förhållande till infarten och tomtgränserna så nu står vi inför tre alternativ som jag ser det:

1. Spräcka berget. Kostnad för detta har jag inte hunnit kolla upp än men kan tänka mig att det kostar en del.

2. Gjuta en oisolerad sula på ca 10-15 cm

3. Tänka om på garage och istället göra ett förråd på plintar

Vore intressant att höra om det är någon där ute som input på hur man bäst går till väga och om det är någon som har ett garage med en oisolerad sula som ni håller uppvärmt och vad ni i så fall har för uppvärmingskostnader?

Utsikt över en byggplats vid ett fritidshus, grus och berg i förgrunden med träd och klar himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt med berg och grus där arbete påbörjats för byggprojekt, omgivet av skog och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DFYD123 och 2 till
  • Laddar…
Fritidshus med garage?
 
M maria01 skrev:
Fritidshus med garage?
Ja det kanske låter lite väl tilltaget men kommer troligen bo i huset rätt mycket och bo i en lägenhet övrig tid så tänker att det vore praktiskt med ett ställe där man lätt kan köra in olika former av leksaker
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Dagen har spenderats med att försöka rengöra berget på baksidan. Det verkar vara risk för snö mot slutet på veckan men förhoppningsvis så blir det till att börja med altan till helgen. Planen är att bygga en ”middagsplats” på toppen av berget då det är sol där hela dagen och sedan försöka utnyttja bergets former med olika etager. Finns det någon där ute som byggt en altan som följer bergets konturer och har smarta lösningar för att regla upp det på ett enkelt sätt när det inte alltid passar med raka flak av altan?
Bild av ett rengjort berg i en trädgård med grus och planer för en framtida altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
På ön
  • Laddar…
Tänkte föreslå att göra som jag; elda som fan på berget och vänta på att det spricker, eller vattna på det varma berget. Nu fick jag lära mig att det jag gjort heter tillmakning! :D Ännu en "check" i livserfarenhetsdagboken! Tack stefansamuel! (y)
 
  • Gilla
Skogen38 och 3 till
  • Laddar…
S stefansamuel skrev:
Är det bara lite berg du vill ha bort och du vill testa dig fram kanske du kan testa att tillmaka.

[länk]
Bra förslag. Jag tror nog att det fungerar rätt bra om berget är lite poröst eller om det är enskilda stenar. Innan jag byggde huset så var jag tvungen att få till en kanal för att dränera ett stort hål i berget precis där huset skulle stå. Testade allt från snigeldynamit (80 liter totalt) och att elda men berget visade sig vara väldigt hårt och motståndskraftigt. Eldningen fungerade dock bättre än snigeldynamiten men det tog mig mer eller mindre hela semestern med eldning och snigeldynamit om vartannat för att få upp en 2,5 meter lång ränna på ca 20-30 cm djup
 
  • Eldningsteknik för att skapa dräneringskanal i hårt bergslandskap, med brinnande ved och rörkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stefansamuel
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Tänkte föreslå att göra som jag; elda som fan på berget och vänta på att det spricker, eller vattna på det varma berget. Nu fick jag lära mig att det jag gjort heter tillmakning! :D Ännu en "check" i livserfarenhetsdagboken! Tack stefansamuel! (y)
Haha, var även ett nytt begrepp för mig
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Utan att ha någon erfarenhet av att försöka elda upp en ränna skulle jag nog gissa att metoden funkar bättre när man som jag gjort och du behöver göra vill få bort en ytlig häll, eller hur man ska uttrycka det. Jag tog bort en ca kvadratmeterstor och drygt decimetern djup knalle på en eldning och behövde inte ens slänga på vatten. Enligt flickvännen som är mer bevandrad i stenarter än jag var det granit. Tog väl någon timme eller två av eldning och det gick åt en murarhink ved ungefär.
Du behöver ju såklart bli av med mer, men hur mycket? Att döma av bilderna, kan det vara ca 10kvm? Hur djupt? Jag skulle köpt på mig ett större antal säckar billiga grillbriketter och räknat med att det tar en dag per decimeter.
 
Imponerande! Mycket volym ändå.

Ska fungera att elda med däck..

Annars tror jag det är stockar, stubbar och rejäla fururötter som gäller för att få det riktigt varmt under en lång tid, 12 timmar. Även plåtar kan man köra för att reflektera tillbaka värmen. Sen skrota av berget så att det inte bara blir ytlig sprickbildning. Inge vatten. Tror dock det är svårare att elda nedåt än åt sidan.
 
  • Gilla
OscarFC
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Utan att ha någon erfarenhet av att försöka elda upp en ränna skulle jag nog gissa att metoden funkar bättre när man som jag gjort och du behöver göra vill få bort en ytlig häll, eller hur man ska uttrycka det. Jag tog bort en ca kvadratmeterstor och drygt decimetern djup knalle på en eldning och behövde inte ens slänga på vatten. Enligt flickvännen som är mer bevandrad i stenarter än jag var det granit. Tog väl någon timme eller två av eldning och det gick åt en murarhink ved ungefär.
Du behöver ju såklart bli av med mer, men hur mycket? Att döma av bilderna, kan det vara ca 10kvm? Hur djupt? Jag skulle köpt på mig ett större antal säckar billiga grillbriketter och räknat med att det tar en dag per decimeter.
Det låter som om det borde fungera här också. Eldade du bara ovanpå stenen och sen knackade med hammare eller liknande? Uppskattar att det rör sig om max 4 kubik sten så jag kommer ju ha det jag gör ett tag men det som väntar på något gott...
 
Det går inte hyra en såg
 
Hyr handdriven bergborr och borra 34mm hål typ cc 40. Tar en dag. Dag två hyr du en darda och spräcker berget. Totalkostnad: några tusenlappar
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
O OscarFC skrev:
Det låter som om det borde fungera här också. Eldade du bara ovanpå stenen och sen knackade med hammare eller liknande? Uppskattar att det rör sig om max 4 kubik sten så jag kommer ju ha det jag gör ett tag men det som väntar på något gott...
Jag eldade uppe på stenen. Det var en lite uppstickande kulle på en annars relativt flat granithäll, den stack upp i gräsmattan på fel sätt så jag ville ha bort den. Hade testat innan att hitta sprickor med hammare och mejsel, spett och liknande men utan resultat. Så på vinst och förlust tände jag en brasa ovanpå och spred ut den över hela ytan när det brann ordentligt. Behövde inte ens slå på den, plötsligt small det till utav bara h-----e, och stenen var spräckt.

4 kubik, ja det är ju en del. :rofl: Men å andra sidan kostar det bara bränslet och tiden. Arbetet får du ju lägga ner oavsett metod, och mindre arbete än såhär kan du nog inte få, om du inte betalar någon annan för att göra det. Jag skulle försökt hitta några plåtar också, som stefansamuel tipsar om, det hjälper nog en hel del när du har så mycket att spräcka.

Men stefansamuel; däck? Really? :seenoevil:;)

edit; Jag kanske ska tillägga också att min erfarenhet av tillmakning (coolt ord!) är just den jag skrivit om här. Jag kan ju ha haft en sanslös tur denna enda gång...
 
  • Gilla
FLJ
  • Laddar…
O OscarFC skrev:
Har under det senaste året byggt ett fritidshus som precis blivit klart för inflyttning. Nu saknas bara dom ”sista listerna” och det kliar i fingrarna att börja med nya projekt. Tomten består mer eller mindre bara av berg och vi vill försöka utnyttja naturens former så gott det går.

Det är tydligt att det mest prioriterade är någon form av förråd för nu står alla verktyg, färgburkar osv i garderoben/hallen och det är inte helt populärt bland alla i hushållet...

Efter en tid av bearbetning så har vi kommit överens om att 30 kvm är taket för mitt garagemandat. Jag tänker mig ett 5x6 meter, pulpettak och en isolerad sula på 300 mm för att kunna hålla i alla fall en temperatur på 10-15 grader vintertid.

Sagt och gjort satte jag spaden (grävskopan) i marken och stötte tyvärr direkt på berg. Hade för mig att det var en sänka just där när vi grovplanerade tomten men det hade jag tyvärr fått om bakfoten. Placeringen är den enda som fungerar i förhållande till infarten och tomtgränserna så nu står vi inför tre alternativ som jag ser det:

1. Spräcka berget. Kostnad för detta har jag inte hunnit kolla upp än men kan tänka mig att det kostar en del.

2. Gjuta en oisolerad sula på ca 10-15 cm

3. Tänka om på garage och istället göra ett förråd på plintar

Vore intressant att höra om det är någon där ute som input på hur man bäst går till väga och om det är någon som har ett garage med en oisolerad sula som ni håller uppvärmt och vad ni i så fall har för uppvärmingskostnader?

[bild] [bild]
Det viktigaste är väl att få tillräcklig isolering längs kanterna och en del av denna kan väl ligga på utsidan. På bilden ser ju omgivande mark ändå ut att ligga ett bar dm över berget och en sulas överyta bör väl ligga åtminstone något över mark. Hur vore det att som fjärde alternativ ändå lägga relativt tjock isolering på berget och acceptera att garageuppfarten blir en ramp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.