Jag skulle driva huser som enskild firma. Efter du har värderat det så ta kontakt med företagsdelen på banken och visa din kalkyl. Bör inte vara omöjligt att få en belåningsgrad på 75% till ca 2% ränta. Sen får du ta vad du har över och ordna byggkreditiv för på privatsidan :).
 
daddydj daddydj skrev:
Bankerna är otroligt stelbenta i dessa frågor. Vi har ett fritidshus som är värt några miljoner men det är bara en belastning i bankernas kalkyl. Även om fritidshuset skulle vara värt 10 miljarder och vara obelånat så skulle bankerna bara se det som en utgiftspost.
Allt detta gör att man får låna betydligt mindre på sitt vanliga hus.
Det är en belastning när banken räknar vad din inkomst räcker till. När banken räknar på belåningsgrad så är det en tillgång.
 
skulle du vilja förklara mer för mig vad du menar är banken beräknar belåningsgrad?
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är en belastning när banken räknar vad din inkomst räcker till. När banken räknar på belåningsgrad så är det en tillgång.
 
Om du skulle ha en obelånad fastighet värd 10 Mkr kan du låna 8,5 Mkr på den (om du får låna så mycket). Det var nog vad som avsågs.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
40.000 får man hyra ut en privatbostad för skattefritt. Och då ska det vara en bostad man själv nyttjar, som en sommarstuga eller ens vanliga bostad som man hyr ut när man själv är på semester eller hyr ut ett rum i.

Att hyra ut ett par lägenheter i ett hus man inte bor i och nyttja dessa regler har jag svårt att se att man skulle kunna. Därmed inte sagt att alla som gör fel blir upptäckta.
Här tror jag TS har en stor fördel i att huset är taxerat som en småhusenhet, då kan han hyra ut som privatbostad. Om jag minns rätt går gränsen vid just två lägenheter, är det fler så taxeras det som näringsfastighet.
 
  • Gilla
SirMayo
  • Laddar…
Men det uppfyller ändå inte rekvisitet att TS själv nyttjar bostaden. Så det kanske går att komma undan med, men det tål inte granskning.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men det uppfyller ändå inte rekvisitet att TS själv nyttjar bostaden. Så det kanske går att komma undan med, men det tål inte granskning.
Måste man verkligen själv nyttja bostaden?
Hur ska detta kontrolleras när man hyr ut sommarstugan tex? Ska man bevisa att man varit där o solat en gång per år?
Hittar inte något om att man måste nyttja fastigheten för eget bruk för att ta del av schablonavdraget på Skatteverkets hemsida.
 
S SirMayo skrev:
Måste man verkligen själv nyttja bostaden?
Hur ska detta kontrolleras när man hyr ut sommarstugan tex? Ska man bevisa att man varit där o solat en gång per år?
Hittar inte något om att man måste nyttja fastigheten för eget bruk för att ta del av schablonavdraget på Skatteverkets hemsida.
Du får gärna kolla upp med SKV och återkoppla här.
Mitt lilla hyreshus är taxerad som 220, alltså småhus
 
S SirMayo skrev:
Måste man verkligen själv nyttja bostaden?
Hur ska detta kontrolleras när man hyr ut sommarstugan tex? Ska man bevisa att man varit där o solat en gång per år?
Hittar inte något om att man måste nyttja fastigheten för eget bruk för att ta del av schablonavdraget på Skatteverkets hemsida.
Privatbostad är definierat i 2 kap. 8 § inkomstskattelagen. Övriga regler följer av det. Att det är svårt för Skatteverket att kontrollera är dock sant.
 
Har en bekant som haft liknande bekymmer, det visade sig dock enkelt löst hos Handelsbanken, så kolla med dem. Jag har alltid haft intrycket att de är mer "kapitalistvänliga".
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om du skulle ha en obelånad fastighet värd 10 Mkr kan du låna 8,5 Mkr på den (om du får låna så mycket). Det var nog vad som avsågs.
Exakt så. Håller du dig under 50% i belåning så slipper du amortering vilket gör gott för ekonomin. Så en obelånad sommarstuga kan vara väldigt positiv
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Privatbostad är definierat i 2 kap. 8 § inkomstskattelagen. Övriga regler följer av det. Att det är svårt för Skatteverket att kontrollera är dock sant.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Privatbostad är definierat i 2 kap. 8 § inkomstskattelagen. Övriga regler följer av det. Att det är svårt för Skatteverket att kontrollera är dock sant.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men det uppfyller ändå inte rekvisitet att TS själv nyttjar bostaden. Så det kanske går att komma undan med, men det tål inte granskning.
"8 § Med privatbostad avses ett småhus som till övervägande del används eller är avsett att användas av ägaren eller någon närstående till honom för permanent boende eller som fritidsbostad."

Ts har ju självklart för avsikt att använda bostaden som fritidsbostad. Sen blev planerna temporärt ändrade.

Men ja kanske man tänjer på gränserna lite i detta fallet.
 
Redigerat:
P
S SirMayo skrev:
Mitt hus har jag haft uthyrt i 5 år med hyresgäst hela tiden utan avbrott. Kunde bevisa en vinst per år på 50 000 kr som dessutom är skattefri som dagens regler ser ut.
Är det vinst efter avsättning till underhållsfond?
 
P pmd skrev:
Är det vinst efter avsättning till underhållsfond?
Efter.
Huset kostade mig 400 000 i köp och banken lånade jag bara 200 000 av, ändå är det alltid med som en belastning. Märkligt men så är reglerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.