Hej, jag undrar hur man ska tolka servitutet som belastar mig. Så här står det
Ändamål: Väg
Rätt att nyttja och underhålla befintlig väg för utfartsändamål.

Servitutet är skrivet 2011 vid avstyckning till min fastighet (jag var ej ägare då)
Vägen finns inte längre (den drogs om när grannfastigheten uppfördes på 50-talet, men en del av gamla vägen är min uppfart/infart. Från min infart genar grannen in till sin tomt. Den gamla vägen gick förbi även grannens hus. Till saken hör att när servitutet skrevs 2011 hade dåvarande grannfastigheten en handikappad ägare som inte hade möjlighet att fixa egen in/utfart från byvägen (fast ca 35-40 m av fastigheten ligger jämte byvägen). Det är alltså inte en skafttomt (eller vad det heter).
Nu undrar jag hur tolkningen ska göras med att det står - Rätt att nyttja och underhålla befintlig väg för utfartsändamål. Det står inget om infart. Kan jag hävda att hen bara får köra ut? Jag ska inhägna min tomt nu iom min hund och då lämnar jag en öppning på 5m enligt kartan och kommer att förhoppningsvis få till en grind på 5m. Nu hotar grannen att dra in en jurist för att hen tycker öppningen är felplacerad. Hen kan köra där inget problem och öppningen är så nära ritningen det går att få. Och har hen rätt att använda denna utfart över min tomt för att gå in och ut till fots varje gång hen ska ut med sin hund, gå till jobbet, brevlådan...Grannen tycker/tror att vi äger detta hörn av min tomt tillsammans, hen vill planera vad vi ska göra med hörnet som är på ca 100 kvm
Mina funderingar grundar sig i att det börjar bli lite konfliktartat, tyvärr och då vill jag veta vad min rättighet som tjänande är, vad jag kan göra eller inte göra. Lantmäteriet kunde inte svara mig på frågan om utfartsändamål, de sa att jurist måste utröna och att vissa bakomliggande fakta kan avgöra. Nu hotar hen med jurist för att öppningens placering inte behagar.
Tacksam om någon kan komma med hjälpsam information.
 
Redigerat:
Ja, hon får åka både in och ut med bil, cykel, traktorn, lastbil och grävmaskin. Samt gåendes med en hund, katt, sköldpadda eller litet barn. Även baklänges.

Normalt får man inte sätta upp en grind där någon annan har servitut på utfart.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 3 till
  • Laddar…
Utfart inkluderar även att köra in eller gå/cykla osv. Dock inte parkering.

Jag är osäker men jag tror inte att du har rätt att sätta upp en grind som hindrar grannens passage, även om den inte är låst.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
A
Ring till lantmäteriet och rådfråga lite över detta servitut, för det kan hända att det går att ta bort servitutet direkt, för dess avsikt är förbi.

Att grannen din har åsikter och hotar med jurist har den inget för, det är av god vilja som detta servitutet kommit upp inte för att underlätta samägande.
Marken är din men får nyttjas kortvarigt inte mer.
Vad gäller vad som ska ske där är upp till dig och lantmäteriet...
 
  • Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K KreativaKatarina skrev:
Hej, jag undrar hur man ska tolka servitutet som belastar mig. Så här står det
Ändamål: Väg
Rätt att nyttja och underhålla befintlig väg för utfartsändamål.

Servitutet är skrivet 2011 vid avstyckning till min fastighet (jag var ej ägare då)
Vägen finns inte längre (den drogs om när grannfastigheten uppfördes på 50-talet, men en del av gamla vägen är min uppfart/infart. Från min infart genar grannen in till sin tomt. Den gamla vägen gick förbi även grannens hus. Till saken hör att när servitutet skrevs 2011 hade dåvarande grannfastigheten en handikappad ägare som inte hade möjlighet att fixa egen in/utfart från byvägen (fast ca 35-40 m av fastigheten ligger jämte byvägen). Det är alltså inte en skafttomt (eller vad det heter).
Nu undrar jag hur tolkningen ska göras med att det står - Rätt att nyttja och underhålla befintlig väg för utfartsändamål. Det står inget om infart. Kan jag hävda att hen bara får köra ut? Jag ska inhägna min tomt nu iom min hund och då lämnar jag en öppning på 5m enligt kartan och kommer att förhoppningsvis få till en grind på 5m. Nu hotar grannen att dra in en jurist för att hen tycker öppningen är felplacerad. Hen kan köra där inget problem och öppningen är så nära ritningen det går att få. Och har hen rätt att använda denna utfart över min tomt för att gå in och ut till fots varje gång hen ska ut med sin hund, gå till jobbet, brevlådan...Grannen tycker/tror att vi äger detta hörn av min tomt tillsammans, hen vill planera vad vi ska göra med hörnet som är på ca 100 kvm
Mina funderingar grundar sig i att det börjar bli lite konfliktartat, tyvärr och då vill jag veta vad min rättighet som tjänande är, vad jag kan göra eller inte göra. Lantmäteriet kunde inte svara mig på frågan om utfartsändamål, de sa att jurist måste utröna och att vissa bakomliggande fakta kan avgöra. Nu hotar hen med jurist för att öppningens placering inte behagar.
Tacksam om någon kan komma med hjälpsam information.
Du har fått flera bra svar. Texten utfart är en förenkling som omfattar både utfart och infart. Du, som tjänande fastighet, bör inte sätta in en grind eller annat hinder, utan det bör vara öppet. Det finns väl en karta, och om du lägger öppningen korrekt så kan du inhägna i övrigt. Det är du som tjänande fastighet som äger marken och avgör så länge det inte försvårar grannens användning av servitutet, ni äger inte gemensamt. Det är möjligt att servitutet kan upphävas om det inte behövs, men det är en komplicerad procedur att genomföra detta.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Ja, hon får åka både in och ut med bil, cykel, traktorn, lastbil och grävmaskin. Samt gåendes med en hund, katt, sköldpadda eller litet barn. Även baklänges.

Normalt får man inte sätta upp en grind där någon annan har servitut på utfart.
Lantmäteriet sa att grind får sättas upp bara den inte är låst såklart, jag får väl tro på vad de sa. Tack för snabba svar. Jag ska kolla närmare med att servitutet kan tas bort, vet att det bara är härskande som kan ta bort det och det vill hen inte iom att det är besvär och kostnad med att ordna med egen in/utfart
 
K KreativaKatarina skrev:
Lantmäteriet sa att grind får sättas upp bara den inte är låst såklart, jag får väl tro på vad de sa. Tack för snabba svar. Jag ska kolla närmare med att servitutet kan tas bort, vet att det bara är härskande som kan ta bort det och det vill hen inte iom att det är besvär och kostnad med att ordna med egen in/utfart
Frågan om grind har prövats minst en gång , och då tilläts en grind som bara användes tillfälligt. Att ha en grind som är stängd större delen är troligen inte tillåtet. Se till exempel detta svar från Lawline.

https://lawline.se/answers/far-man-satta-upp-en-grind-pa-en-vag-med-servitut
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Ja, hon får åka både in och ut med bil, cykel, traktorn, lastbil och grävmaskin. Samt gåendes med en hund, katt, sköldpadda eller litet barn. Även baklänges.

Normalt får man inte sätta upp en grind där någon annan har servitut på utfart.
K klimt skrev:
Du har fått flera bra svar. Texten utfart är en förenkling som omfattar både utfart och infart. Du, som tjänande fastighet, bör inte sätta in en grind eller annat hinder, utan det bör vara öppet. Det finns väl en karta, och om du lägger öppningen korrekt så kan du inhägna i övrigt. Det är du som tjänande fastighet som äger marken och avgör så länge det inte försvårar grannens användning av servitutet, ni äger inte gemensamt. Det är möjligt att servitutet kan upphävas om det inte behövs, men det är en komplicerad procedur att genomföra detta.
Har ni någon bra referens till att man inte skulle få sätta upp en grind? Min erfarenhet, (har tyvärr ingen referens) är att det är fullt tillåtet att sätta upp grind, även en låsbar sådan om man förser den andra fastighetsägaren med nyckel.
 
A
Grind brukar man få inskrivet, med rätt av båda parter att inneha nyckel.

Jag har flertalet servitut på min fastighet med denna gränsdragning.
Och de brukar vara ganska tillmötesgående på lantmäteriet över ett servituts vara eller icke vara nu för tiden.. Det har jag fått erfara.
Blivit av med många direkt vid samtal.
 
Att ha en grind som primärt bara försvårar för härskande fastighet att nyttja servitutet effektivt lär inte hålla.

Vägen, och marken bortom vägen, är inte en del av TS tomt. Tomten slutar definitionsmässigt där vägen börjar och övrig mark TS äger är del av dennas fastighet, men inte tomt. Därför får TS inte heller sätta staket runt hela fastigheten för att hålla exempelvis en hund eller barn inne, det får bara göras på tomtmark. En grind (eller två) in och ut från en sådan inhägnad funkar alltså inte, eftersom att den försvårar både nyttjandet av allemansrätten (som gäller för det som inte är tomtmark) och grannens vägrättigheter.

En skiss eller karta över området skulle nog förenkla för vidare råd.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att ha en grind som primärt bara försvårar för härskande fastighet att nyttja servitutet effektivt lär inte hålla.

Vägen, och marken bortom vägen, är inte en del av TS tomt. Tomten slutar definitionsmässigt där vägen börjar och övrig mark TS äger är del av dennes fastighet, men inte tomt. Därför får TS inte heller sätta staket runt hela fastigheten för att hålla exempelvis en hund eller barn inne, det får bara göras på tomtmark. En grind (eller två) in och ut från en sådan inhägnad funkar alltså inte, eftersom att den försvårar både nyttjandet av allemansrätten (som gäller för det som inte är tomtmark) och grannens vägrättigheter.

En skiss eller karta över området skulle nog förenkla för vidare råd.
Där sätter jag emot.
Har på 3 ställen grind emot sommarstugor vars bilväg går på min mark.
50 m in börjar deras marker.
Jag var snäll och gick med på servitut, begärde grindar, de ville inte, lantmäteriet gav mig rätt.. Inga problem där inte.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Står det något om grindar i ditt servitut?
 
Maskintok skrev:
Där sätter jag emot.
Har på 3 ställen grind emot sommarstugor vars bilväg går på min mark.
50 m in börjar deras marker.
Jag var snäll och gick med på servitut, begärde grindar, de ville inte, lantmäteriet gav mig rätt.. Inga problem där inte.

Ja, allt är sällan svartvitt, men här vill ju TS i princip hävda hemfridszon (eller tomtmark om man så vill) på och bortom en väg och det håller inte.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, allt är sällan svartvitt, men här vill ju TS i princip hävda hemfridszon (eller tomtmark om man så vill) på och bortom en väg och det håller inte.
Nä det är riktigt, men ringer man till lantmäteriet så kanske saker går att lösa på annat sätt..
 
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
Nä det är riktigt, men ringer man till lantmäteriet så kanske saker går att lösa på annat sätt..
Nej man ringer inte Lantmäteriet snackar lite och så ändrar de på servitut. Det görs på en (kostsam och långsam) lantmäteriförrättning som man ansöker hos myndigheten om att få genomföra.
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.