Jag har sett några silverfiskar i vår villa från 60-talet. Källaren är torr (nu nästan för torr, under 30%), temp runt 20. Först provade jag med röd ceder runt listerna då och då, det lockade fram några, men det är ju bara förebyggande. Jag lade ut anticimex-doser, men inget hände. Men nu i helgen drog jag Ohyra, Neudorrf (naturlig pyrtrin) längs alla listor i villan. Totalt sett har fångsten då blivit ca 10 silverfiskar, stora och små som krälat fram. En såg ut som moder-alien, fet och stor - rys. Tror inte den var långsprötade sorten dock. Det konstiga är att det var typ en i varje rum, inte samlat på ett ställe. Nu ska jag vänta några dagar så att giftet bryts ned och sedan blir det röd ceder på listerna. Sen en vända Ohyra, Neudorrf igen till jul. Ska bli spännande att se hur många jag får fram nästa gång.

Så jag tänker såhär framöver:
Täta sprickor och runt rör.. Redan tätat runt elementrör.
Varannan månad. Röd ceder + några anticimex-dosor, byte. Båda i förebyggande.
En gång per halvår, sprey längs lister, med uppföljning några veckor senare.

Det borde hålla dem ganska borta. Hatar dem, vidriga otyg till äckel. Min mardröm är att det ska kittla till på en på natten och det är en stor och fet en som kryper på en.
 
H Husnerden skrev:
Jag har sett några silverfiskar i vår villa från 60-talet. Källaren är torr (nu nästan för torr, under 30%), temp runt 20. Först provade jag med röd ceder runt listerna då och då, det lockade fram några, men det är ju bara förebyggande. Jag lade ut anticimex-doser, men inget hände. Men nu i helgen drog jag Ohyra, Neudorrf (naturlig pyrtrin) längs alla listor i villan. Totalt sett har fångsten då blivit ca 10 silverfiskar, stora och små som krälat fram. En såg ut som moder-alien, fet och stor - rys. Tror inte den var långsprötade sorten dock. Det konstiga är att det var typ en i varje rum, inte samlat på ett ställe. Nu ska jag vänta några dagar så att giftet bryts ned och sedan blir det röd ceder på listerna. Sen en vända Ohyra, Neudorrf igen till jul. Ska bli spännande att se hur många jag får fram nästa gång.

Så jag tänker såhär framöver:
Täta sprickor och runt rör.. Redan tätat runt elementrör.
Varannan månad. Röd ceder + några anticimex-dosor, byte. Båda i förebyggande.
En gång per halvår, sprey längs lister, med uppföljning några veckor senare.

Det borde hålla dem ganska borta. Hatar dem, vidriga otyg till äckel. Min mardröm är att det ska kittla till på en på natten och det är en stor och fet en som kryper på en.
Vi tätade alla springor vi kunde med Ms Multibond från Biltema som ska vara mer elastisk än vanlig målarfog. Innan vi gjorde det sprayade vi också med nån spray jag glömt namnet på (tror det är samma som du nämner). Vi har på flera månader enbart sett 3-4 silverfiskar, tidigare såg vi lika många varje vecka, ibland fler. Det enda är att fogen mot golvsocklarna inte alltid blir helt snygg då vinkeln mellan golvet och sockeln kanske inte är optimalt för fogning. Fanskapen finns väl kvar, dock där vi inte ser dem.
 
Har flyttat in i nytt hus sen 1 månad tillbaka. Första natten hittade jag en silverfisk och när jag gick runt så såg jag ytterligare 40-50 stycken. Och jag hatar dessa kryp. I en hel vecka gick jag runt och tätade allt som såg ut som hål in i väggar, gjorde av med ett antal silikon tuber. Menar verkligen ÖVERALLT!!
någon ”tyckare” kanske skriver att man inte ska göra det och låta huset andas eller vad som helst. Det är min minsta bekymmer. Jag vill bara inte se dom krypen. Och kan säga att alla medel och spray hjälpte kanske 1-2 dagar men problemet försvann när jag tätade överallt!
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
[länk]

En viss varning bör utfärdas för den tråden.
Känsliga personer riskerar att påverkas negativt av trådskaparinnans "iver", som skulle kalla överdriven. Några enstaka inneboende gör ingen som helst skada. Inte ens på svenska barn, gjorda av kristall.
Jag har sett att du i de flesta (alla?) trådar om silverfisk här på forumet dyker upp och är både raljant och otrevlig mot folk som störs av och vill bli av med silverfiskar. Är du missnöjd med ditt liv på något sätt? Varför detta behov att vara otrevlig mot människor som vill åtgärda något som i princip alla ser som en olägenhet i ett boende?
 
  • Gilla
HelenaNielsen
  • Laddar…
Vi har silverfiskar lite var stans. Speciellt i köket. De verkar bo i springan under kvartstaven som sitter mot golvsockeln runt om i rummet. Misstänker att de bor under de gamla köksstommarna där det förmodligen ligger diverse godsaker. För att bli av med dem får jag nog ta bort golv och kök och göra grovstädning, men det sker förmodligen inte förrän jag ska renovera :rofl:
 
Düsseldorff
C Cordings skrev:
Jag har sett att du i de flesta (alla?) trådar om silverfisk här på forumet dyker upp och är både raljant och otrevlig mot folk som störs av och vill bli av med silverfiskar. Är du missnöjd med ditt liv på något sätt? Varför detta behov att vara otrevlig mot människor som vill åtgärda något som i princip alla ser som en olägenhet i ett boende?
Uhm, Staffans skrev inlägget du svarar på för 2,5 år sedan. Hur ska han förväntas minnas något om det, stackarn? Du får ha respekt för att vissa användare är av ansenlig ålder.
 
M Mjolnir skrev:
Hej,

Läst en hel del på nätet om metoder för att bli av med silverfiskar och vill bara bekräfta vad som verkligen funkar. Ni som blivit av med silverfiskar hur gjorde ni?

På senare tid har vi sett flera i sovrummet (övre plan, betonggolv och väggar, parkett). Där finns fjärrvärmerör längsgående med väggen som jag byggt in (inga dolda skarvar så inga läckage). Moppas och dammsugs 3x i veckan.

Tänkte grovstäda hela huset i helgen, spraya ättika överallt och foga alla lister (mot golv och vägg). Synpunkter? Går det att foga längs listerna som jag byggt in fjärrvärmerören med då dessa avger värme som kanske behöver kunna vandra ut?
hej!
det enda som hjälper är gift, tyvärr. vi har provat ättiks, cederträ, städa, fällor osv. Sen tröttnade jag o kontaktade försäkringsbolaget som kom o sprutade. Borta!!
 
HelenaNielsen HelenaNielsen skrev:
hej!
det enda som hjälper är gift, tyvärr. vi har provat ättiks, cederträ, städa, fällor osv. Sen tröttnade jag o kontaktade försäkringsbolaget som kom o sprutade. Borta!!
Vi bodde i ett flerfamiljshus förut och hade problem med små myror inomhus. Det sprutades av Anticimex och vips så var även silverfiskarna borta upptäckte vi efter ett tag.
 
  • Gilla
HelenaNielsen
  • Laddar…
B Backabotorp skrev:
Vi bodde i ett flerfamiljshus förut och hade problem med små myror inomhus. Det sprutades av Anticimex och vips så var även silverfiskarna borta upptäckte vi efter ett tag.
jepp. det enda rätta. vi hade priblem med silverfiskar och provade alla möjliga alternativ med fällor, cederträ/olja mm. till sist kom länsförsäkringar och sprutade och då försvann de äbtlugen.
 
Vilka problem orsakade silverfiskarna?
 
useless useless skrev:
Vilka problem orsakade silverfiskarna?
Vad jag vet inga problem.
 
B Backabotorp skrev:
Vad jag vet inga problem.
krypande äckelkänslor
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.