Har börjat att byta ut och tilläggsisolera vår vind. Huset är byggt 1964 och var från början uppvärmt med oljepanna. Vi har bytt till bergvärme och i samband med renovering av badrum direkt under vinden upptäckte vi att det endast fanns ca 100mm isolering på vinden (komprimerad till 50mm på flera ställen).

Nu till min fråga, tänker jag rätt gällande användning av ångspärr, isoleringstjocklek, konstruktion osv. Jag har gjort klart en sektion men skulle gärna vilja ha lite feedback innan jag försätter.
Det består utav ångspärr direkt mot befintligt innertak, takfotsluftning mot yttertaket, 285mm isolering och sedan råspont som golv.

Instruktion jag "följt" är denna ifrån Isover, https://www.isover.se/isolera-tak-och-vind

Är jag på rätt spår eller är det något man bör göra annorlunda?
 
  • Renoverad vind med ny ångspärr, isolering och råspont som golv i trähus från 1964.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser bra ut.
Dock finns det alltid en risk med att du får (ökad) mögelpåväxt på din kallvind efter åtgärden. Ju bättre du isolerar mot bostaden ju kallare kommer det bli på vinden, vilket i sin tur gör att luften kan bära mindre fukt. Det är samma problem som alla hus med kallvind har.

De lärda tvistar om det är bättre eller sämre med takfotsventilation. Om du lyckas skapa en tät plastfilm mot bostaden så skulle jag rösta för att skippa takfotsventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.