Husetsgolv hade på under sidan ett plastskikt!!!!! Vad det nu var bra mot så har det inte fungerat. Golvet i köket är helt mjukt. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta åt idiotin att sätta ett plast skikt under hela huset. Som tur är så skall alla golv tas upp iom golvvärme och med i beräkningarna har jag haft att ca 1/3 skall bytas ut. Tur i oturen är att det har inga tecken av att vara hussvamp. Mer tur är att bärande golvbjäken den stora som går under hela huset, kan någon informera mig om vad den heter, ligger under plastskiktet. Men min nya bästis kommer att bli boracol. Vi skall umgås länge och mycket.

Har någon en ide om varför man kan ha satt plast under huset??? :confused:
Alla förslag tas emot, vill bara veta tanken bakom...

(Vi bor iaf inte där utan kan på kvällen åka till en härlig lägenhet i ett hus...)

/ Tanja
 
Var exakt låg plasten? Direkt under golvet, eller under hela bjälklaget, på marken?
 
Tätning mot radon?
 
När man satt under huset var hela golvet inklätt i plast, så det under ifrån täckte all asvaboard.

/ Tanja
 
Bjälken du frågar efter brukar kallas bärlina.
Varför man plastat? Några teorier:
Tätning mot radon eller annan gas, verklig eller inbillad.
Man har uppfattat golvet som kallt och dragigt och försökt göra något åt det.
Man har avsett att skydda bjälklaget mot fukt.
Man har läst/sett/hört talas om att man ska ha plast i hus, men missuppfattat var och hur den ska monteras.
Man SKA isolera mot markfukt i krypgrunden, men den plasten brukar man lägga på marken.
 
Huset står på berg. Det finns på ett ställe ex en tvättmaskinslucka istället för ett litet fönster, allt är gjort halvfärdigt eller på fel sätt...

Jag kan inte gråta över att det blivit så fel på så många ställen, jag skrattar åt det för att inte tappa modet.. (90% av stommen blir kvar, allt annat byts ut)

Det finns massor av konstiga lösningar, men då det är ett gammalt dödsbo, kan jag inte få reda på varför.... / Tanja ;-D
 
Tack tråden var det bästa som hänt. Nu är modet uppe på topp.
Jag skall redan byta ut allt... / Tanja

(hemskt att man mår bra av att folk haft det värre)
 
Läste den tråden, förstår om den stackaren har mord i sinnet ...
Och vad fantastiskt nöjd man blir med sitt eget torp, och vilka struntsaker man har ojjat sig över .

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.